Mercedes-Benz. Egy márka, amelyet mindenki ismer és elismer, még azok között is, akik a konkurens német prémiumgyártók vagy más országok termékei mellett tették le a voksukat. A csillagosok által kínált elegancia és luxus már az autózás kezdete óta referenciaként szolgált az iparban, és nincs ez másként ma sem. Nem is beszélve a németek gyári tuningműhelye, az AMG által elkészített sportváltozatok által nyújtott élményről. Erről pedig a zsámbéki Driving Camp vezetéstechnikai pálya aszfaltcsíkjain bizonyosodhattunk meg a Mercedes-Benz Star Experience rendezvénysorozat magyarországi állomásán.
Csak ránk vártak - galériaA tavalyi programot követően idén rám esett a szerencse, hogy az egész délelőttön át tartó, szinte befogadhatatlan élményt átéljem, amit a legerősebb és legújabb Mercedesek képesek nyújtani. A Stuttgartból érkező, rendkívül profi instruktorok és a Driving Camp hozzáértő munkatársai idén is izgalmas feladatokat állítottak össze, melyek során a csillagosok szinte egész modellkínálatát – beleértve az AMG változatokat is – kivesézhettük.
Talán nem veszik zokon, ha az általunk már bemutatott - mint az E-osztály különböző változatai, vagy az S-osztály -, illetve a hamarosan sorra kerülő – új V- és C-osztály – modellek helyett inkább az AMG variánsokra helyezném a hangsúlyt, amit még a kiváltságosnak tartott autós újságírói réteg is csak néhány jeles alkalomból kaparinthat a kezei közé. Ezt kihasználva, most megpróbálom hitelesen átadni az élményt, amit a legkevesebb 360 lóerő képes nyújtani egy-egy rövid egyenesben és szűk kanyarban.
Felkészítettek minket - galériaAz egyébként több modulból álló (részletek a keretes írásban) programon rögtön a legelső „feladatunk” volt a vezetéstechnikai központ rövid, technikás pályáján meghajtani a három áhított betűvel, és egytől-egyig négy kipufogóval ellátott fenevadakat. A Mercedes-Benz német instruktora és tolmácsa hasznos információkkal látott el minket, miközben mi kizárólag a kezükben lévő kulcsokra és a mellettünk sorakozó sportautókra tudtunk koncentrálni. Egy dolgot azért – sokak bánatára – jól a fejünkbe véstek: a menetstabilizálót kiiktatni szigorúan tilos, hangzott a parancs, ami a keskeny, éles kanyarokból álló aszfaltcsíkot elnézve nem is volt véletlen.
A fejmosás után végre elérkezett a slusszkulcsok kiosztásának ideje. Első körben hazán büszkeségében foglalhattunk helyet az egyik kollégával, akivel körönként cseréltünk helyet, majd autót. A Kecskeméten készülő CLA 45 AMG alapváltozatát már több verzióban is kipróbálhattuk, ám a kétliteres, négyhengeres, 360 lóerős erőforrás az én kezeim között mutatta meg először szerkesztőségünknek, hogy mire is képes. A matt szürke fényezéssel és piros díszítésekkel ellátott tesztpéldányba minden olyan extrát belepakoltak a gyáriak, ami a sportosságot hivatott szolgálni. Így a kiválóan tartó és minden irányban állítható AMG Performance sportülések beállítása után életre keltve a legnagyobb literteljesítményű szériagyártású motort, a sportkipufogó rendszer hangjától minden egyes szőrszálunk az égnek meredt. Ami az orgánumot illeti, a németeknek sikerült kihozni a maximumot a négyhengeres szerkezetből – hát még menet közben.
Néhány szóban
Mindenki az autókra kíváncsi - galériaIdén ismét Magyarországon vendégeskedtek a csillagos flotta kiemelkedő tagjai, kipróbálásukon és a vezetéstechnikai tréningen az Autó Pult női rovatának szerzője is részt vett. Az egész napos program során, a változatos modellpaletta tagjaival négy eltérő modulban kellett helyt állni a stuttgarti instruktorok segítségével. Először a vízzel borított rántópad elnevezésű terepen bizonyíthattuk rátermettségünket, szimulálva azt a gyakran előforduló helyzetet, amikor a nedves burkolaton az autó megcsúszik, és egyenesben tartása a technikai képzettségünkön múlik. A zsámbéki pálya biztonságos körülmények között teszi lehetővé a helyes úttartás elsajátítását, amely meglepően sok nehézséget takar a kevésbé gyakorlott vezetőknek. A Mercedes kezdeményezése a Star Experience rendezvény és az évente megjelenő Lady Day programsorozat kapcsán egyedülálló, hiszen mindannyiunk érdeke, hogy a lehető legnagyobb felkészültséggel vegyünk részt a forgalomban.
Számomra azonban a legemlékezetesebb, a felejthetetlen élvezettel járó következő feladat, a pályán tett gyors kör volt. Mivel a rendezvény során a Mercedes modelljei mellett a házi tuning garázsból kigurult AMG típusok is helyet kaptak, a pilóták feladata ez esetben az volt, hogy 30 méteres követési távolságot tartva, szlalom feladatokkal fűszerezve, sebességkorlátozás nélkül hozhatják ki a négykerekűekben rejlő erőt. Mondanom sem kell, hogy a nap egyedüli hölgyversenyzőjeként mámoros lelkesedéssel ültem be a vezetőülésbe, miközben egy-egy kör után szabadon választhattam ki a következő modellt.
Ha választanom kellene, három típus nyerte el leginkább a tetszésemet. Szerintem egyértelmű, hogy az SL 63 AMG V8-as biturbós benzinmotorral, 537 lóerővel páratlan élményt nyújtott, de nem szerényebb teljesítménnyel bírt az E 63, ugyanazzal az 5,5 literes motorral, ám 585 lóerővel és egyedülálló dinamikával fűszerezett limuzinja sem. Stabilitása és a futómű hangolása versenypályán sem szégyenkezhetne, ezért magam sem voltam rest az egyenes szakaszokban megdolgoztatni a motort. Adrenalinbombaként, és máig megmaradó boldog mosolyt eredményező élményként számolhatok be ezekről a körökről, ahol a vezetési tudásom egyaránt döntő volt, hiszen nem csak a tempótartás, hanem az akadályok kerülése is fokozott figyelmet igényelt.
Mindenki megállt - galériaAz AMG modellek közül kiemelendő volt még az A-osztály erősebb változata. A rövid kanyaríveken remekül teljesített, élmény volt benne a szlalomozás, miközben egy pillanatig sem éreztem azt, hogy a paletta legkisebb modelljében ülök. Női szemmel a sportos hangolás, nagyobb teljesítmény kifejezetten megnyerő volt, számomra a program meglepően kellemes tapasztalatát jelentette. Képzett instruktorainktól természetesen a megfelelő elméleti alapozást is megkaptuk a Mercedes biztonsági rendszereiről, melyek az S-osztály limuzinjában ülve a gyakorlat során is átélhető váltak.
Ha már élménybeszámolóról van szó, nem maradhat ki a közúti vezetés sem. Mind az új C-osztály, mind az E-osztály élvezeti értéke a közúton tudott leginkább bemutatkozni, miközben nem akármilyen konvojt jelentett csapatunk a forgalomban. Cserére természetesen itt is volt mód, akár az S-osztály vezetési élménye is lehetségessé vált, de nem bizonyult rossz választásnak az SLK kabriója sem. A nap zárásaként a biztonsági feladat révén a hirtelen fékezés és akadálykerülés technikáját sajátíthattuk el, amely hasznosnak bizonyul majd a jövőben is. A rendezvény során a szervezők gondoskodtak a benzingőzre éhes vásárlók minden gondolatának teljesítéséről, nagyszerű hangulat mellett, remek flotta segítségével. Bátran állíthatom, hogy életre szóló élményt szerezve nekem.
Simon Sára
Ha kíváncsiak rá, mi várt ránk még, lapozzanak!