A kisautók két dologról szólnak: a méretükből fakadó praktikumról és a vidámságról. Amikor első ízben hallani lehetett arról, hogy a Renault a miniautója esetében visszatér a múltban oly gyakran alkalmazott farmotor, hátsókerékhajtás felépítéshez, a vidámságfaktor már látatlanban megsokszorozódott, ahogy a nagyfelületű, elhúzható vászontető ugyancsak az élményfaktorra gyúr – a franciák legkisebb, de legtartalmasabb modellje érkezett hozzánk.
Immáron hátul hajt, de nem sportos - galériaA Twingo sokat változott az évek és a generációváltások alatt, ám ezúttal könyvlhető el talán a legjelentősebb mind közül: a Smarttal közös platformot alkotó miniautó erőforrását hátratolták a mérnökök, így a hajtás is a hátsó tengelyhez került, miközben az első generáció zseniális vászontetős megoldását visszahozták a kínálatba. A farmotoros elrendezés lényegében még kompaktabb méretet tesz lehetővé nagyobb utastér mellett, miközben elviselhető veszteségként még kisebb a kategóriában amúgyis jellemzően picike csomagtérméret. Előny továbbá a fordulékonyság, hiszen az első kerekek hajtás hiányában még jobban kifordíthatóvá válnak.
Mindez jól hangzik, ráadásul a hátsókerékhajtás az egy tonnánál kisebb tömeg és a 90 lóerős teljesítmény ismeretében még élményt is ígér, a későbbiekben kiderül, mindez mennyire valósul meg a mindennapokban. Maga az összkép azonban elsőre roppant impresszív: farmotor, hátsókerékhajtás, vászontető, turbómotor. E szavak hallatán egy Porsche 911 Cabriolet ugrik be elsőre talán mindenkinek, azonban ezúttal be kell érnünk feleannyi hengerrel és jóval kisebb teljesítménnyel.
Vannak igényes megoldásai - galériaA Twingo az eddigiekkel szakítva már nem három-, hanem ötajtósként vásárolható meg, a kisebb variáns kizárólag a Smart számára készül majd. A bejutás tehát egyszerűbb az elődhöz viszonyítva, bár tény, hogy a rejtett kilincs miatt tesztalanyunk hátsó sorába is sokan az első ajtón keresztül szállnának be. Keskeny, a szélességéhez mérten magas a karosszéria, de a formai trükkökkel jól maszkolták a francia szakemberek a valós arányokat.
A négyledes menetfénnyel, a kissé kikerekedett szemekkel látványos, mégis barátságos arcot mutat a kis Twingo, miközben hátul a teljes üvegfelülettel bíró csomagtérajtó vonja magára a figyelmet. Az autó oldalát a matricázás, valamint az és az ajtókon is felbukkanó piros betétek dobják fel. Az összkép egyértelműen vidám, fiatalos és látványos, amihez persze a könnyűfém felnik is hosszájárulnak. A magasságát, a felfújt testet jól mutatja, hogy a 16 colos kerekek szinte eltörpülnek oldalnézetben az autón. A vidámságfaktort az is jelzi, hogy szinte mindenki megnézi a Twingót és széles mosollyal válaszol a kis francia felbukkanására.
Kívülről egyébként a tömpe orr is sejteti, hogy a motor hátra került, ugyanis az orrban nem férne el. A fedél nem is nyitható, csupán egy kis trükkel előrehúzható a különféle folyadékszintek ellenőrzése, újratöltése miatt. Ennek megfelelően a farmotoros kialakítás miatt hiába keresünk csomagtartót elöl, a poggyászoknak csupán hátra jutott egy picike hely. Ezzel szemben az utastér mérete előnyére változott, hiszen az elődökkel szemben jelen generáció már a hátsó üléssor tologatása nélkül is képes négy felnőtt számára elégséges helyet nyújtani. Elöl teljesen jó a helykínálat és kényelmesek is a szemnek tetszetős ülések, hátul azonban a 180 cm felettiek már kissé szűk fejtérről számolhatnak be, amiben persze a vászontető is ludas.
Sajnos rázós élmény a turbómotor - galériaA formák persze odabenn is vidámak, valamint harsány színek dominálnak, de nincs ez így van jól, fiatalos modell lévén ez a stílus passzol hozzá. Maga a műszerfal egyébként egyszerű óracsoportot tartalmaz, noha ezúttal a csoport kifejezés kissé túlzónak hat. Van kilométeróra, tankszintmérő és fedélzeti számítógép, ennyiből kell gazdálkodnunk. Azonban a kiterjesztésre van lehetőség, méghozzá egészen jópofa: a BT-on csatlakoztatott teleont a gyári tartóba illesztve jól kezelhető, egyszerű és logikus, a „nagy” Renault modellekére hajazó érintős felületet kapunk, amin a multimédia mellett fordulatszámmérő és temérdek egyéb aprós jeleníthető meg.
Amit mindenképp meg kell említenünk, hogy sok-sok jópofa, ötletes és a hagyományostól eltérő megoldást fedezhetünk fel a Twingo utasterében, kezdve a kesztyűtartóba illeszthető szövet toktól a hátsó ajtóbehúzókon át a középkonzol alján tanyázó nyitható, kivehető dobozig. A rádióhoz illesztett gyári, több méret befogadására képes telefontartó tényleg nagyon jó megoldás, de egyben kicsit veszélyes is. Maga a telefon stabil, jó helyzetben kerül a kormányhoz közel, ami csábít a nyomkodásra, ezzel elvonva a figyelmet az úttestről.
Jó is, rossz is a vászontető - galériaA vászontető miatt egyik szemünk sír, a másik pedig nevet. Jópofa részlet, nagy nyílással és sok-sok fényt enged az utastérbe. Csukott állapotban azonban nagyobb tempónál a szél, illetve a légáramlatok olyan szinten képesek hatni rá, mintha valaki teli tenyérrel csapkodná a tetőt – emiatt tényleg csak annak ajánljuk a 280.000 Ft-ot kóstáló opció bepipálását, aki ki is használja azt.
A csomagtartót felnyitva, a kárpitot felhajtva és egy szerelőfedelet leemelve juthatunk a farmotorhoz, amely ezúttal mintegy 300 ezer forintos felárral váltható meg a már tesztre fogott szívó egységhez képest. A 0,9 TCE erőforrást már jól ismerjük a Renault és a Dacia modelljeiből: a háromhengeres, 900 köbcentis turbómotor ezúttal is 90 lóerő, valamint 135 Nm csúcsnyomatékot szabadjára engedve. Mindez a tonna alatti tömeggel 11,1 szekundumos 0-100-as sprintet eredményez, ami egy ilyen kisautó esetében tisztességes adatnak számít.
Sajnos több pozitívumot nem mondhatunk a hajtásláncról, ugyanis korrekt dinamizmus mellett nem szól mellette más. A gyár által ígért 4,3 literes vegyes étvágy csak nagyon szélsőséges körülmények között (konstans 60-70 km/h lassítások, gyorsítások nélkül) hozható, a valódi vegyes fogyasztást mindinkább 5,6 literben állapítjuk meg. Autópályán és városban 6-7 liter körül kortyol a kis jószág, míg a városhatárt jelző tábla elhagyását követően már 5 liter alá is beférkőzhetünk.
Vidám kívül, vidám belül - galériaEközben a kissé kiegyensúlyozatlan háromhengeres a hátsó padon ülők felé kelletlen rezgéseket továbbít, de 2000 1/perces főtengelyfordulatig még elöl is érezhető a nem kívánatos vibráció, 1500 alatt pedig elfogadhatatlan remegés mondatja ki velünk azt, hogy ez motor bizony így, ebben a formában nem jó megoldás. Ráadásul nagyobb tempónál kiváltképp szélérzékeny a kisautó, ami az autópályázást teszi kényelmetlenné, holott ekkor a hangereje nem is olyan vészes.
A vezetési élményben sem nyújt kiemelkedőt a Twingo, holott a hátsókerékhajtás miatt egyedülálló tulajdonságokat vártunk – a szomorú valóság az, hogy a magas építés miatt jogosan kikapcsolhatatlan menetstabilizátor minden „rossz” szándékot már a csírájában elfojt, ráadásul érezhető is, hogy ezzel a 90 lóerővel amúgy sem mennénk semmire, a kis terhelésű orr és a plasztikus kormányzás pedig ugyancsak az örömködés ellen hat. Majd talán az izmosabb GT vagy RS verzió élvezetesebb lesz.
Összességében milyen az új Twingo? Így, ebben a formában a kiváló és számomra személyes kedvenc elődhöz mérten visszalépés. A farmotor és hátsókerékhajtás praktikussága persze érthető, de a kisautó karaktere teljesen megváltozott emiatt. A Renault a kizárólag csúcsfelszereltséggel elérhető turbómotorral elérhető Twingóért 3,55 millió forintot kér el, amihez esetünkben jön még a vászontető, a Sport csomag, a digitális klíma, amely miatt már 4 millió forint feletti vételárról beszélhetünk. A négyajtós törpeautók közül a Hyundai i10 egyértelműen jobb, gazdaságosabb vételnek minősül, ahogy praktikum, kulturáltság és egyéb attribútumok mellett a kisautó kategória legtöbb tagja is megfontolandó vétel a kulturálatlan turbómotorral bíró Twingo ellenében. Ha pedig a hangulatot is szeretnénk megteremteni, a Fiat 500 még koros valójában is képes felállni a kisautó mellé. Persze, ha beleszerettünk a menő kis francia törpördögbe, akkor már ilyenekről nem is érdemes beszélni - a Twingo ugyanis ezúttal kimondottan a szívhez próbál szólni. Hogy sikerül-e neki, azt pedig mindenkinek magának kell eldöntenie.
Néhány szóban
Alapos stílus- és karakterváltozáson ment keresztül a Twingo, aminek az eredménye egy teljesen más utakat járó törpe Renault. Van olyan megoldás, amit hiányolunk, másokat üdvözölünk, ám tény, hogy a hátsókerékhajtás és a farmotor kombinációja nem üt akkorát, mint akmekkorát várnánk. A kulturálatlan és szomjas turbómotor, a konkurenciához mérten magasabb ár, illetve a dübögő vászontető miatt kár, mert bizony sok-sok jópofa és színes megoldás szólna a Twingo mellett.
Előnyök: Üdítő formaterv; Hangulatos utastér; Ügyes központi rendszer; Praktikus megoldások; Kiváló manőverezhetőség; A drágábbik kormánymű már kellemesen pontos; Viszonylag erős, nyomatékos motor
Hátrányok: Kulturálatlan: vibrál, ráz, felüt, zörög és csavarodik; Különösen érzékeny az oldalszélre; Viszonylag magas fogyasztás; Sportos ambíciók hiánya