Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Már előre mosolyogtam. Mikor az autós média még heves mozdulatoktól, kérdőjelektől és értetlenkedő véleményektől volt hangos, már jól sejtettem, hogy a Lexus mit akar. A japán gyártó a maga sajátos módján olyan prémium kompakttal érkezett kissé megkésve a népszerű szegmensbe, amely úgy gyors, hogy lassú és úgy kényeztet, hogy közben éberen tart. Az ellentmondások elbűvölnek, no de találunk-e fogást a CT200h koncepcióján?

Vajon itt is versenyképes a szokott hajtáslánc?Dmitry K. Belyaev orosz tudós még az 50-es évek közepén kezdte meg kísérleteit a háziasításra és annak hatásaira vonatkozólag. Később a politika a rideg orosz tajgára üldözte, de a kutató nem adta fel szándékát, melynek eredménye a generációk múltával az agresszió fokozatos eltűnése lett. Ezzel együtt a szelídség a testi jelekben is megmutatkozott: a rókáknak lelapult a fülük, megrövidült a farkuk és göndörebb lett a szőrük is, bizonyítva, hogy komoly hormonális változások állnak a háziasítás hátterében.

A morcos tekintet csak álca, valójában ő is a szelídítés eszköze.

Bár érthető módon nem vizsgálgattam, de nem lepődnék meg, ha a fenti változások rajtam, vagy éppen a kollégákon is kiütköznének. Mindenkit bevon a játékba - galériaA hibrid hajtás ugyanis olyan gyorsan formálja át a legádázabbul közlekedő egyéneket is, hogy végül elfelejtik, milyen élményt is jelent a szabadon szárnyalás és végül önállóan kéredzkednek be a kalitkába. Persze ez már költői túlzás, de tény, hogy a hibrid hajtáslánc – élén az elektromotorral önállóan is mozogni képes autókkal – megváltoztatja a vezetési szokásokat. Szinte pillanatok alatt felszínre hozza gyermeki énünket, hogy végül a külvilágot kizárva próbáljunk meg egyre nagyobb sebességet meghódítani, csak az elektromotor segítségével, a mögöttünk torlódó forgalom dacára - hogy a decikért, a takarékosságot jutalmazó elismerő dicséretért és a fedélzeti számítógép virtuális vállveregetéséért folytatott harcot ne is említsünk.

Jónak lenni jó, ugye? - galériaBár az előbbi versenyszámban a CT200h-val némileg hátrányban indulunk, az ugyanezen hajtásláncot hasznosító Prius-szal és Auris-szal szemben (azok ugyanis 55 km/h-ig képesek elektromotorral gyorsítani, ellentétben a kompakt Lexus 45 km/h-jával), a játék szelleme mégis magával ragad. És egy idő után tényleg eltölt minket a kellemes érzés, ha mondjuk egy-egy falun, vagy kisebb városon károsanyag-kibocsátás nélkül haladunk át - még ha ugyanazt az üzemanyagot el is égetjük később az országúton vagy az autópályán haladva.

A technológia már a megbízhatóságban is bizonyított.Ezen viszont már túltehettük magunkat a Prius másfél évtizede alatt, és valószínűleg jól tudjuk, hogy az 1,8 literes, Atkinson-ciklusban működő benzinmotor (98 lóerő) és a 80 lóerős elektromotor kombinációja 136 lóerős közös eredőt bízhat ránk, melyet a CVT váltó továbbít hatékonyan az első kerekek irányában. Még ha a gyárilag megadott 4 literes fogyasztás helyett inkább 5-öt jelez a fedélzeti számítógép, akkor is bőven örülhetünk még a rángatásmentes, visszafogott gyorsításoknál rendkívül kifinomult működésnek. Főleg, ha az autó orrán Lexus embléma van és az erőforrást a prémium szegmens elvárásainak megfelelően mélyebbre süllyesztik a hangszigetelő anyagok tengerében.

Igen, a várva-várt belépőként a kompakt kategóriába a Lexus is meghozta saját harcosát. Volt idejük, így hát a tervezésnél jól készültek: a futurisztikus, de szépen ívelő idomok tökéletes körítést adnak a még mindig kissé a jövő zenéjének bizonyuló elektromos hajtásnak, a szűkre szabott lámpatestek és a magas övvonal pedig kellően tolmácsolják a sportos hangulatot.

Vörös fényfátyol fokozná a sportos hangulatot - galériaDe várjunk csak, sportos hangulat? Az előbb még szelíd nyugalomról volt szó. Nos, hát igen, a Honda CR-Z által megtisztított úton elindulva a Lexus a sportos hibridek osztályába szeretne lépni a büntetlen (avagy gazdaságos és tiszta) száguldás illúzióját kergetve. Ennek megfelelően a CT200h átlagos méretekkel megáldott bendőjének (utastere a szűkös IS-énél azért így sem kisebb) legkiemelkedőbb pontja az ezüstös forgótárcsa, amivel sportmódba kéredzkedhetünk. Ilyenkor az egyébként precíz, megfelelően kommunikáló (bár kissé BMW-sen steril) kormányzás felkeményedik, az elektromotor néhány plusz lóerőt kiprésel magából, s egy LED-nek köszönhetően leereszkedik a vörös köd a műszerfalra.

(Lapozzanak, és kiderül, hogy milyen száguldozni a CT200h-val.)