Nem egy kanyarvadász, de a világból is kimegy egyetlen tank gázolajjal
Üröm az örömben, hogy élményteljes kirándulásokra alkalmatlan a C3, ami elsősorban érzéketlen, kissé túlszervózott, és nagy áttétellel dolgozó kormányművének számlájára írható. A futómű hangolása is inkább a kellemes suhanásra termett, s lágyságával az autó ügyesen is kel át a hosszú úthibákon, ám a rövid, kátyús szakaszokon már nem ritka, hogy felüt a futómű. Mindezek ellenére kellemes kompromisszumra hangolt a felépítéséből fakadóan alulkormányozottságra hajlamos C3, aminek farát azonban a rövid tengelytávolságnak köszönhetően nem lehetetlen játékba hozni. Sajnos a tökéletesen neutrális kormányzás előbb veszi el a kedvünket a mókázástól, mint amit a futómű határainak keresése lehetővé tenne, így tesztünk tárgyának inkább a nyugodt, takarékos és a feláras, ám igen óvatos menetstabilizáló rendszernek (100.000 Ft) is köszönhetően, a biztonságos közlekedés a fő profilja.
Bár korábban említettem, hogy a szerény fogyasztás képessé teszi az e-HDi Citroënt arra, hogy a közösségi közlekedés diákáraival konkuráljon, azonban akkor még elhallgattam az autó Collection felszereltséggel akciósan 4,21 millió forintra rúgó vételárát, ami pedig nagyon sok gyorsétteremben eltöltött munkaórával egyenértékű. Itt jön azonban a képbe a C3 ügyesen kialakított utastere, hiszen az anyósülést teljesen előre húzva is könnyedén foglal itt helyet a majd’ két méter magas Vajda kolléga, aki maga mögött is kényelemben helyet foglalhatna, ha eltekintene a lejtő tetővonal miatt szűkülő fejtér biztosította izgalmaktól. Így jár, aki hosszában bizonyos tűréshatáron túl kíván eltérni az átlagostól, de szögezzük le, hogy három normál testalkatú felnőtt és egy alacsonyabb személy, vagy gyermek számára kifogástalan kényelmet nyújt az autó, ami mindemellett alapállásban is 300 literes csomagtartóval büszkélkedik.
Családi mindenesként is képes lenne helytállni a kis C3
Ha alaposan mérlegelünk, akkor pedig gyorsan szöget üthet a fejünkben, hogy az igen takarékos C3 a család első autójaként is képes helytállni, ráadásul utazóautóként sem elvetendő választás. Így pedig a bőséges alapfelszereltséget is figyelembe véve már nem is tűnik olyan soknak az a 4,2 millió forint. Kompromisszumokra persze szükség van, hiszen a középkonzol irányából a 10.000 km-es futásteljesítménnyel bíró autóból olyan nyiszogó, nyikorgó hang érkezik, amit igencsak zokon vennék, ha éppen most költöttem volna el egy hasonló nagyságrendű összeget, s a tempomat valamint a hangrendszer kormány mögött megbújó bajuszkapcsolói olyan esetlenek, hogy az egyik ujjunkkal a használat során célszerű hátulról megtámasztani azokat, ha nem akarunk attól félni, hogy letörjük őket.
A kis Citroën mellett szól azonban az is, hogy alapvetően minden kezelőszerve rendkívül könnyen és ellenállás nélkül működtethető, ráadásul alacsony övvonalának, méretes üvegfelületeinek, és megközelítőleg egyenes hátfalának köszönhetően gyakorlatilag gyerekjáték a nagy forgalomban való terelgetése. A parkolás sem volt még sosem ilyen egyszerű, így az „egyujjas” autót könnyű szívvel ajánlhatjuk kezdő, vagy kevésbé magabiztos vezetők számára.
Önmagában tehát városi és szaladgálós autónak talán nem olcsó mulatság a Citroën C3 e-HDi, noha a fejlett start-stop rendszer éppen ilyen körülmények között képes kifejteni áldásos hatását, ám amennyiben családi és utazóautóként is számítani kívánunk rá, akkor már érdemes alaposan fontolóra venni, hogy mellette voksolunk-e.
Konkurensekből persze nincs hiány
Konkurensekből persze ezúttal sincs hiány. Az azonosan felszerelve egy árkategóriában küzdő Opel Corsát egyszer már két vállra fektette a kis Citroen, miközben a Fiat Punto Evo 1,3 literes dízelmotorral, míg a Renault Clio 1,5 dCi egységgel csábítana magához - 4,3 millió forint fejében. A hölgyek szívét igencsak megdobogtató Ford Fiesta, vagy éppen a németesen precíz Volkswagen Polo ugyan hasonló ligában versenyzik, de esetükben az opciós tételek árszabása során némileg vastagabban fog a ceruza.
Citroen C3 e-HDi - galériaA sort persze keletről nyugatra tartva Japántól kezdve, Koreán keresztül egészen Spanyolországig folytathatnánk, anélkül, hogy bárki is igazán megszorongatná a franciák csöppségét, ami apró hiányosságai fejében takarékos és környezetkímélő mivoltával kompenzál. A kérdés már csak az, hogy érdemes-e a szerényebb üzemeltetési költségek reményében az autókereskedés kasszájánál egy összegben többet áldozni, ám ez már olyan, a felhasználás körülményeit erősen érintő témakör, ami mindenki részéről egyéni mérlegelést kíván.
Néhány szóban
A mikrohibrid fantázianevű e-HDi technológia az MCP6-os váltó elhagyásával és az ötfokozatú manuális szerkezet dízelmotorhoz való társításával tudott beérni. A Citroën C3 e-HDi azonban nem csak takarékosságra hajlamos viselkedésével dobogtatja meg a szíveket, de divatos megjelenésével, valamint praktikus, és tágas utasterével is hódít. Mindezek tükrében elmondható, hogy a C3 nem csupán városi és ’szaladgálós’ járműként, de könnyen kezelhető családi mindenesként is képes helytállni. A viszonylag szerény kompromisszumkészséget igénylő kisautó hangolásának megítélése ugyan ízlés kérdése is, de a nyikorgó hangokat sem mellőző középkonzol, valamint a néhol megkérdőjelezhető anyaghasználat és összeszerelési minőség már egyértelműen szemráncolásra ad okot a konkurensekkel gazdagon tarkított szegmensben.
Előnyök: Stabilan működő és kifinomult start/stop rendszer; Takarékos dízelmotor; Tágas, praktikus és kellemes hangulatot árasztó utastér; Ideális kompromisszumra hangolt futómű
Hátrányok: Esetlenül megvezetett, akadós váltókar; A közvetlenséget mellőző kormánymű; Nyikorgó középkonzol; Műanyag napellenzők; Hidegen tolakodó motorhang