Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Több évnyi tesztelés után bizton állíthatom, hogy páratlan és ritka alkalom olyan modellt megkaparintani, amely sziklaszilárd bástyaként áll ellent a kérdések ágyúgolyót formáló ostromának. Azonban úgy tűnik, az Audi a stílusos A3 szedán életre hívásával a tökély közelébe férkőzött. Már a dízelmotoros variáns próbája során is alig találtunk fogást a négykarikások büszkeségén, legutóbbi tesztalanyunk pedig még jobban teljesített. Az már csak hab a tortán, hogy egy igazi hungarikummal van dolgunk, hiszen a modell teljes gyártását szorgos győri kezek végzik.

Hibátlan, elegáns szedánforma - galériaA szedán forma örök klasszikus, s – remélhetőleg – annak ellenére sem kopik ki a konstruktőrök kínálatából, ha az ötajtósok és a crossoverek, valamint a divatos SUV-k ellepik az autópiacot. Az eleganciát ugyanis egy négyajtós limuzin formánál semmi sem képes jobban kihangsúlyozni, legyen szó kisebb vagy akár nagyobb méretkategóriáról. A prémiumok pedig mindeközben minél nagyobb portfóliójukkal próbálnak egyre többet kiharapni az autós világ tortájából, ám a folyamat során mégis pont a presztízsmárkák azok, akik kihagyják a ziccert. Csupán a divatosabb karosszériaformákkal dolgoznak, noha a klasszikus prémium típusok még mindig a szedánok.

Eleddig mindösszesen két olyan luxusmárkát üdvözölhetünk, amely mert nagyot álmodva négyajtós modellt indítani a középkategória alatt, ráadásul mindkettőről büszkén állíthatjuk, hogy magyar kezek építik össze: a Mercedes-Benz a hivalkodóbb kecskeméti CLA-val kampányol, míg az Audi a járt úton lépdelve a tőle megszokott visszafogottsággal reagált a stuttgarti csillagosok offenzívájára, s az A3 Limousine nem más, mint egy vérbeli bébi-A8.

Az A3 Limousine már a bemutató előtt, az első fotók megjelenésekor felkeltette sokak érdeklődését, ma pedig már az utat tapossák a Győrben készülő kompakt szedánok. A BMW pedig továbbra is csak kétajtós szedánnal szolgál, míg a Lexus és az Infiniti, valamint a Volvo sem rendelkezik lépcsőshátú kompakttal.

Igényes részletekből nincs hiány - galériaAz Audi A3 szedánt pedig többek között azért is vártuk rendkívüli érdeklődéssel szerkesztőségünk garázsába, mert a lemezei alá összepréselt technika több mint ígéretes. A Volkswagen mérnökei által megálmodott, könnyű, moduláris és modern MQB platform már önmagában sokat nyom a latba, s akkor a hengerlekapcsolással is operáló, de lőerőkben sem szűkölködő 1,4-es turbómotorról még nem is beszéltünk. Mindez pedig konzervatív, de csöppet sem unalmas csomagolásban érkezett meg az Autó Pulthoz, mégpedig egy kényelmesebb, praktikusabb Ambiente felszereltségű tesztpéldány formájában.

Noha a négykarikások újdonságához ízléses és szép színek is elérhetőek, a tesztautó mégis egyszerű fekete öltönyt visel, de ez legyen a legkevesebb, hiszen még így is jól mutat. Érdekes, hogy még a fantáziátlan árnyalat és letisztult, hagyományosan elegáns formaterv ellenére számos izgalmas és igényes részlet űzi el az A3 lemezeiről az unalmat.

A homogén, ledes fényárban úszó hátsó lámpák, a tetszetős nappali menetfény, a csomagtérajtó éléből kinőtt, visszafogott légterelő és a tekintélyt parancsolóan méretes hűtőmaszk mind-mind szerepet játszik az igényes, egységes összképben.

Finomságok odabenn - galériaPersze a hosszbeli korlátok miatt nem nyúlánk szedánnal, hanem egy picit tömzsinek ható lépcsőshátúval van dolgunk, az autó oldalán végigfutó karaktervonalak és az ablakokat kiemelő króm díszítés könnyedén eltereli a figyelmet és oldja a sziluett feszültségét.

Amennyire visszafogott és letisztult a külső, legalább annyira a belső is olyan. A kicsit egyszerű, komor világba viszont igényes eleganciával visznek színt a csokoládébarna bőrkárpitba bújtatott ülések, valamint az vastag áttetsző réteg révén mély hatású, tetszetős betétek. Habár említésre méltó részletekből itt is van jó néhány, mégis inkább a műszerfal összképe az, ami meghatározó hatást gyakorol érzékeinkre.

Az Audi a letisztultság magasiskoláját úgy hozza el a kompakt kategória utasterébe, hogy közben az ergonómia, a funkcionalitás még szemerkényi csorbát sem szenved. A klímakonzolon és a felette egy vonalban húzódó gombsoron kívül nincs más kezelőszerv a középkonzolon, a központi rendszer vezérléséhez már a váltókar mögé kell nyúlni.

Az ajtókra is jutott a csokiból - galériaUgyanilyen letisztult az óracsoport is, amelynek piros-fehér megvilágítása nem csupán kellemes a szemnek, de az Audi hagyományait sem hagyja figyelmen kívül. A kényelem és a helykínálat kifogástalan, a komfortérzetet pedig mindeközben olyan finomságok növelik, mint a hátsó sor külön légbeömlői vagy a szofisztikált beállítást lehetővé tévő első rostélyok. Utóbbiak közepét kihúzva a levegő áramlása koncentráltabb és erőteljesebb, míg a visszatolva jobban szétterül a fúvókából kiömlő levegő.

Amennyiben mindenképp szeretnénk csomót találni a kákán, a hátsó helykínálatot hozhatjuk fel, hiszen hátra beülve inkább 180-185 centis testmagasságig kényelmes az autó. Fontos azonban megjegyezni, hogy prémium kompakttal van dolgunk, tehát a méretek korlátozottak. A szedán forma viszont a csomagtér tekintetében is előnyös, hiszen az Audi büszkesége mintegy 425 liternyi poggyászt képes elnyelni.

Varázsolnak Wolfsburgban - galériaA komoly képességek pedig a motor beindításával csak fokozódnak, hiszen az 1395 köbcentiméteres turbómotor lökettérfogatát meghazudtolóan repíti az 1,2 tonnás szedánt. Noha a tesztautó még 140 lóerővel került forgalomba, az Audi változatlan, 250 Nm-es nyomaték mellett néhány hete már 150 lóval kínálja az erőforrást, melyhez a németek S-tronic névre keresztelt, hétfokozatú duplakuplungos automataváltója szegődig társul. A kis benzines úgynevezett COD-technológiával felvértezve részterhelésnél képes 130 km/h-ig lekapcsolni a kettes és a hármas hengert, így még hatékonyabb üzemet biztosítva.

A 140, illetve 150 lóerő bőségesen elegendő az A3 szedán mozgatásához; minden pillanatban tisztességes nyomaték és teljesítmény áll rendelkezésre, így az előzések is kevésbé rizikósak, ráadásul mindeközben a fogyasztásmérőt sem kell árgus szemekkel figyelni.

Az 1.4 TFSI ugyanis meglehetősen étvágytalan, amit a sok-sok klímázással, autópályázással és kínzó városi etapokkal megtűzdelt teszthéten produkált 6,2 literes átlag remekül bizonyít. Városban még a nagyobb forgalom esetén sem kúszik 6,5 liter fölé az étvágy, de a lakott területet elhagyva, 90-100-as tempóval már könnyedén beférhetünk 5 liter alá is, míg autópályán ugyancsak 6 liter környéki átlaggal kell számolnunk. Noha a TDI persze egy literrel kevesebbel is beéri, a 110 lovas dízelmotor 350.000 forintos felára és a TFSI messze jobb dinamizmusa okán összességében sokkal inkább a benzines felé billen a mérleg nyelve.

Gombnyomásra eltűnik - galériaEmellé pedig az Ambiente felszereltség kényelmes felfüggesztése is jár, amelytől a komfort ellenére nem idegenek a gyors fordulók sem. Talán a magabiztosság és a stabilitás a legjellemzőbb tulajdonságok, ha a futóműről kellene vallomást tennem, míg a kormányzás kissé plasztikus érzést keltő, de precíz szerkezet.

Nehéz fogást találni az ingolstadtiak legkisebb szedánján, a bébi-A8 ugyanis remekül állja a sarat, észrevétlenül válik kedvelt mindennapi eminenssé. Minden tekintetben erős érvei vannak, amelyekre aligha találunk objektív kritikát: nagyon ott van a szeren az autó, akár a külsőt, akár a belsőt, akár a képességeket nézzük. Egyszerűen ebben a méretben tökéletes autónak is nevezhetjük, aki pedig nagyobb hátsó helykínálatra vágyik, a többi akár nem prémium márkánál sem talál sokkal tágasabbat.

A tesztautó 11 millió forint feletti ára persze első hallásra sokkoló lehet, de a kanyarkövető xenon fények, az érintőpados vezérlést is nyújtó, eltüntethető képernyőjű navigációs rendszer és a félbőr kárpit mind-mind feláras tétel.

Lassan apad a tank - galériaEgy józanul összeállított, remekül szóló alaphifivel rendelkező verziót már 9 millió környékén el lehet hozni, s közben érdemes még egyszer elismételni, mit is kapunk ezért az összegért: egy olyan prémium kategóriás szedánt, amely elegáns, komoly megjelenésű, továbbá dinamikus, sportos menettulajdonságokkal bír, kényelmes, méretéhez viszonyítva tágas és praktikus, technikai színvonala pedig az élvonalat képviseli, miközben lendületességéhez mérten alig fogyaszt. Egyedüli közvetlen konkurense a Mercedes-Benz CLA, amely szűkösebb az ingolstadti modellnél, ráadásul normaszintre hozva mindkét autót a csillagosok portékája jó 1,5 millióval borsosabb áron kapható (1.6 turbó benzin, 156 LE, 7 sebességes automata).

Néhány szóban

Nehéz belekötni. Az A3 a magabiztos alapoknak, a kiváló technikai megoldásoknak köszönhetően közel került a tökéleteshez, a szedán forma pedig még tovább apasztotta ezt a csekély távolságot. Az 1.4 TFSI 150 lóerővel a legjobb választás hozzá, a 'hetes' automatával is keveset fogyaszt és kifogástalan dinamizmust biztosít - azonban kézi váltóval is kiváló. Stílusos utasterével szintúgy hódít, ráadásul az egyetlen valódi konkurenshez mérten jóval alacsonyabb áron lehet hozzájutni, miközben tágasabb is nála. Mindenesetre, büszkék lehetünk arra, hogy egy ilyen kaliberű autó gyártásában vehetünk részt.

Előnyök: Magabiztos, elegáns megjelenés; Kényelem; Hangulatos utastér; Komfortos, mégis gyors futómű; Remek anyag- és összeszerelési minőség; Meglepően jó ár-érték arány; Erős, mégis takarékos benzinmotor; Csendes

Hátrányok: Hátul lehetne nagyobb a fejtér; Borsos árú opciós tételek; Vaskos oszlopok miatt nehéz kilátás

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek