Az 1.6 THP minden autót arannyá varázsol
A kezdeti árnyalt kép után vegyük is alaposan szemügyre a hajtásláncot, ami már látatlanul is ígéretesek tekinthető. Az 1,6 literes benzines turbómotor viszonylag szerény hengerűrtartalmával való szembesülés csak első hallásra kelthet döbbenetet, hiszen a számokkal való dobálózás képes legyűrni a szkeptikusok előítéleteit. A BMW és a PSA közös fejlesztésű erőforrása ugyanis eddig kivétel nélkül minden autóban meggyőzött minket, legyen szó végtelenül kihegyezett MINI Cooper-ről, divatosan sportos Citroenről, vagy éppen hétszemélyes családi egyterűről.
Kicsi a bors - galériaNoha a 156 lóerős teljesítmény csak 5800-as főtengelyfordulat mellett ébred, papíron a 240 Nm-es maximális nyomaték már az 1400 1/perces értéktől rendelkezésre áll, ami annyit tesz, hogy városi forgalomban is igen takarékosan araszolhatunk az autóval. A gyakorlatban a motor tejesítmény-karakterisztikája szinte lineárisnak tűnik. Már a mutató 1500-as állásától sem remeg az erőforrás, 2000-től pedig megélénkül a turbónyomás és egészen 6000-ig lelkes marad a piros zóna felé közeledve egyre kellemesebb orgánumú egység, ami még ennél is tovább szaladhat a Valhallába.
A kezelőszervek működése mindenütt pontos, határozott
A pontos, és egyujjasan puha kapcsolási érzetű hatfokozatú manuális váltó áttételei inkább a takarékosságot helyezték előtérbe, így a városi forgalomban 50 km/órás sebesség mellett 1500-as fordulaton, negyedikben érdemes haladnunk, de ha urbánus környezetben is dinamizmust várunk, a második fokozat választásával szinte automataként viselkedhet az autó, hiszen itt el is tud indulni, s 120 km/órás sebességig hozzá sem kell érnünk a kuplungpedálhoz.
Az üvegtető önmagában indokolja, hogy a kombira voksoljunkA hosszú végáttételnek köszönhetően a fogyasztási adatok is igencsak figyelemre méltóak. A dinamizmusban sem fukarkodó Peugeot vegyes üzemben mért 600 km-es tesztútja 6,9 literes átlaggal végződött, amit a gyorsforgalmi szakaszok, és start-stop rendszer hiányában a városi araszolgatás hajtott fel ennyire - a majd’ 1400 kg tömegű autó gyári adatait pedig normakörünk is igazolta. A 8,6 másodperces 0-100-as sprintidő talán alátámasztja, hogy a kis ’egyhatos’ akkor sem tüdőbajos, ha egy méretes családi kombit kell repítenie, s a motort kipörgetve megkockáztatnám azt is, hogy a „sportos” jelzőt aggassam rá.
Árad belőle a kimért nyugalomAz 508-as stílusához persze alig illik az eszeveszett száguldás, hiszen a virgonc szív felsőbb fordulatszámokon buzdító énekétől eltekintve egész lényéből inkább olyan nyugalom árad, ami a csendes suhanást helyezi előtérbe. Az ehhez illő hangszigetelésben nincs is hiba, mivel némi gördülési és szélzajon kívül semmi sem érkezik az utastérbe, ami csak önmaga kelt kétes eredetű zörejeket. Bíznunk kell azonban abban, hogy ezek intenzitása később sem fog erősödni, noha a futómű bizonyára nem kíméli majd a berendezést. A franciásan puha limbó-hintó sztereotípiája ugyanis a Peugeot esetében már régóta hamis képet fest, hiszen a felfüggesztés immár sportos tartalékokkal is bír. Az arany középútról a dinamizmus felé egy arasznyival letérő futóműnek köszönhetően a méretes, és súlyosnak ható test nem zárkózik el a hirtelen fordulóktól sem.
A futómű kellemesen feszesProvokálásra a puhább első felfüggesztés először erős oldaldőléssel engedelmeskedik a fizika törvényeinek, hogy aztán a kezdeti alulkormányozottságból a far csúsztatásába átcsapó hajlamot a dicséretesen óvatos menetstabilizáló zabolázza meg. Kellemetlenebb döccenéseket terheletlen csomagtartó mellett a második sorban utazók tapasztalhatnak, s a hangolás egyetlen hátulütője, hogy keresztbordákon hajlamos berezonálni a kasztni, amit nem is rónánk fel hiba gyanánt, hiszen a szélsőséges körülményekre való optimalizálás nem élvezhet prioritást a célok meghatározása közben.
A kormányzása remek, szűk helyen terelgetni mégsem könnyű
A tesztelés ideje alatt több korábbi Peugeot modellt is volt alkalmam vezetni, s ezek közé tartozott a sportosnak kikiáltott 406-os Coupé is, mely után a családi kombiba átülve legszívesebben a keblemre öleltem volna mindenkit, aki az elmúlt esztendőkben a kormányművek fejlesztésén dolgozott. Az elmúlt évtized fejlődése szinte hihetetlen mértékű, így az 508-as közvetlenségébe a kategóriához mérten akarva sem köthetnénk bele, s a rásegítés mértéke is éppen az optimális skálán tudott maradni. Az autó terelgetéséhez el is kelnek az ügyes kezelőszervek, mivel a méretes test és a tágas utastér a fordulókör kapcsán szedi be a maga vámját, így az sem meglepő, ha egy korábban tágasnak tűnő parkolóhelyről Y-manőverrel távozunk.
Ha megszólít valakit, a hibái eltörpülnek
Mindezek tükrében mondhatnánk, hogy a hajtáslánc erősségeit, az autó vonzó külső-, belső megjelenését, vagy éppen a méretes utas-, és csomagtér tágasságát alig tudják beárnyékolni azok az apró hiányosságok, amik után nagyítóval kutatunk. Nos, ezek után már csak az anyagiak határozhatják meg végső döntésünket, s e téren szintén nem csalódhatunk az 508-asban. Az 1,6 literes THP motor csak a második „Active” felszereltségi szinttől érhető el 7.610.000 forint ellenében, ami a panoráma üvegtető, és a kétzónás klímaberendezés mellett tartalmaz minden alapvetően szükséges kényelmi és biztonsági tételt. Tesztautónk a navigációs fejegységgel, és bőséges extrázottságával 8.520.000 forintba kerül, s ebből még egy kicsit le is faraghatnánk, ha egy valóban sok földi jóval felszerelt, de mégsem túlságosan elrugaszkodott autót szeretnénk vásárolni.
A tesztautó konfigurációja józan, s kis híján hibátlan
A gyengébb 1,6 literes dízelmotor felára ugyan csak 140.000 forint, de ehhez kizárólag ötfokozatú manuális váltót társíthatunk, s elesünk mindentől, amit valaha vezetési élménynek hívtunk. A 140 lóerős, kétliteres dízelhez (+600.000) ugyan már jár a hatsebességes egység, de menetteljesítményekben csak a valóban kiváló 163 lóerős öngyulladós erőforrás (+800.000) kelhet versenyre a benzines turbómotorral. Utóbbi hat deciliteres fogyasztásbeli előnye csak viszonylag nagy futásteljesítmény mellett kompenzál, igaz, eladáskor a szilárdabb értéktartással megtérülhet a beruházásunk.
Peugeot 508 - galériaA konkurensek listája persze kilométer hosszúságú, de a néhány 100.000 forintos különbségek arányaikban annyira elenyészőek, hogy a személyes ízlésen túl ezek aligha befolyásolják vásárlói döntéseinket. Az Opel Insignia 180 lóerős, azonos hengerűrtartalmú turbómotorral például a jelenlegi kedvezményekkel nagyságrendileg 300.000 forinttal licitál a francia alá, de a Ford Mondeo 160 lóerős, 1,6 literes EcoBoost motorral is 400.000 forinttal kímélné a bankszámlánkat. A képet persze erősen árnyalja a felszereltségi szintek összeállítása, és az opciós tételek árszabása, így az előny könnyedé hátránnyá avanzsál, mindezek tükrében pedig, ha az 508 SW végtelenül kedvező választásnak nem is, de értékarányosnak könnyedén nevezhető.
Nem elvetendő választás, de a konkurencia is szerteágazó
Sajnálatos azonban, hogy az utastér összeszerelési minősége nem tükrözi azt a masszív és robusztus jelleget, ami az autóból ettől a könnyedén zavaróvá váló apróságtól eltekintve árad, s e téren bizony a konkurensek döntő többsége felülszárnyalja a franciák termékét. Ez azonban egyéni szimpátia esetén senkit se tántorítson el az 508-astól, mely személyiségéből fakadóan képes kitűnni a középkategória egyre uniformizálódó járműparkjából.
Néhány szóban
A Peugeot 508-as lemezei alatt az 1,6 literes turbómotor újfent bizonyította képességeit, s megfelelő dinamizmussal, valamint takarékos üzemmel hálálta meg a belé fektetett bizalmat. A továbbra is újszerűnek ható méretes külső tágas és kellemes hangulatú utasteret takar, ami azonban a lelkiismeretes anyaghasználat dacára sem mentes a zörejektől, az összeszerelés gondatlan hibáitól. A tekintélyes fordulókör ugyan kiemelt figyelmet igényel, de az autó töretlenül üde egyénisége megérdemli, hogy az értékarányos árszabás mellett ne menjünk el mellette, ha egy jó kiállású középkategóriás kombit keresünk.
Előnyök: Kulturált, kellemes orgánumú benzinmotor; Kedvező fogyasztás; Kellemesen feszes futómű; Erős fékek; Pontos váltó; Jól szigetelt, tágas, világos utastér; Korrekt ár/érték arány; Nagy csomagtartó
Hátrányok: Fel-felnyisszanó berendezés; Méretes fordulókör; Pakolórekeszek hiánya; Néhol átgondolatlan ergonómia; Innovációk hiánya
