Az alsó-középkategóriába a gyártók kisméretű crossoverekkel igyekeznek újabb életet lehelni. Az elmúlt évben a semmiből kialakult szegmens rögtön négy új belépővel gazdagodott. A siker előre borítékolható: kompakt méretben és elérhetőbb áron egy teljes család számára elegendő helyet nyújtanak, divatosak, és 'nyomokban' még terepre is vihetőek. De melyikük hasíthat ki nagyobb szeletet a tortából?
Alapos tesztnek vetettük alá a Chevrolet Trax/Opel Mokka testvérpárost, valamint a Peugeot 2008-at és a Renault Capturt, hogy ezt kiderítsük, de az erőviszonyok elemzése mellett az összes hajtáslánc letesztelése révén fontos vásárlási tanácsokkal is szolgálunk. Cikkünk első részében a hajtásláncokkal nem foglalkozunk, a konkurensek alapkoncepcióját és szolgáltatásait vetjük össze.
Azonos recept, azonos tudással?
Értékelni kell a formai pluszt is - galériaHiába szubjektív tényező a forma, a megjelenés tagadhatatlanul kiemelt szempont autóvásárlásnál. Jól tudták ezt versenyzőink tervezői is, így a kompakt, de családbarát méreteket nem csak divatos formákkal, de hangulatos adalékokkal is álcázták. Hogy mit lehet hozzáadni, illetve elvenni, arról a Chevrolet Trax/Opel Mokka páros árulkodik. Miközben alapok, mm-ek, és belbecs tekintetében a két testvért egy kalap alá lehet venni, addig a Chevrolet közel 600 ezer forinttal kedvezőbb árcédulával, s ehhez mérten szerényebb kialakítással igyekszik hatni a racionálisabb vásárlókra.
Még városi terepre is csak feltételesenPontosabban hatnia a Mokkának kell, hogy elcsábítsa a fejeket, amiket készségesen meg is tesz. A Trax semleges, lokomotív formájára az Opel felhúzott, cicás fényszórókkal, szebb hátsó világítótesttel és egy jó nagy adag krómmal kontráz, összhatásában megteremtve az árcédula indukálta különbséget. A két típus közös nevezője a sportosan mélyre húzott orr, amely nem hogy a terepszög fogalmát nem ismeri, de a magasabb padkákkal szemben sincs esélye. Tény, hogy ezek az autók nem kemény terepre készülnek, de némi iróniát felfedezni abban, hogy kizárólag hozzájuk elérhető összkerékhajtás.
Ameddig jó érzéssel mennénk, addig el is megy
A terepes ambíciókról azért a Peugeot 2008 sem mond le – ehhez a jobban felszerelt változatokon négyévszakos, félterepes abroncsok és záróhatást imitálni képest menetstabilizáló segíti. Eredményesen, tehetjük hozzá, ugyanis ahová jó érzéssel még be merjük vinni a franciát, onnan ki is tud jönni az első kerekek hajtásával is. Nagy sárdagasztásra már csak azért sem vállalkoznánk, mert a finoman vezetett íveket, a krómmal megkoronázott részeket finomabb bánásmódban részesítenénk. Bár az ízlések már a szerkesztőségünkön belül is ellentmondóak ezzel kapcsolatban, de annyit talán kijelenthetünk, hogy a 2008 formaterve – ha nem is feminin, de – a leginkább finomkodóbb mind közül.
Izmos, érzelmes kiállással - galéria
A Captur szinte szöges ellentétben áll vele. A Renault üdvöskéje a dinamikus, masszív formákra és domborításokra esküszik, de emellett különleges képessége is akad: leginkább őt szabhatjuk személyre. Legyen szó kétszínű fényezésről, elegáns vagy sportos matricákról, színezett felnikről vagy eltérő színre fújt kiegészítőkről, némi felár ellenében szívdobogtató konfigurációkat hozhatunk össze. A választékosság belül is folytatódik: messze itt találhatjuk a legtöbb árnyalatot, betétet, és burkolatot.
Jól érzékelhető eltérések, helyenként finomságokkal nyakon öntve
Még 193 centivel is jól el lehet férniDe opciókat nem: bár mindegyik modell közös nevezője, hogy a legszükségesebbek mellett néhány finom kiegészítőt is rendelhetünk hozzájuk, egyedül a Mokka mondhatja el magáról, hogy a nagyobb kategóriák felszereltségét birtokolhatja: legyen az kanyarkövető xenon, bőrkárpit, vagy vezetői segédrendszerek választéka, a legtöbbet itt találhatjuk. Márpedig ez nem elhanyagolható szempont, ugyanis akármilyen rövidnek is tűnik a vetélytársak 4.122-től 4.278 mm-ig terjedő hossza, bizony családi használatra is könnyűszerrel alkalmasak lehetnek a költség- és mérethatékonyságot jobban szemük előtt tartók számára.
A 2008 a legvilágosabb - galériaA helykínálat terén egyébként az apróbb különbségek ellenére meglepően hasonlóan teljesítenek versenyzőink: a Captur nem kamatoztatja különösebben 5 centiméteres tengelytávelőnyét, de a hasonló mértékű magasságtöbblet sem nyújt többet. Csak elegendőt, épp, mint a többiek. Tény, hogy mindegyik modellben négy 180 centis felnőtt kényelmesen helyet talál maga mögött, sőt, némi kompromisszummal ennél nagyobb személyek is jól ellehetnek a magasabb székekben. Kiemelkedő és mélypontok azért vannak: az Opelhez 100 ezer forint felár ellenében kínált sportülések kivételes kényelmet nyújtanak, a Renault pedig erre kontráz az utasülésen szűkös lábterével. A Peugeot 2008 sem marad ki a sorból: dicsérettel távozik, ugyanis a többieknél alacsonyabban futó övvonala lévén a leginkább világos, ezáltal pedig térérzet tekintetében legnagyobb teret ő nyújtja.
A Captur személyre szabhatósága verhetetlen
Közel ugyanannyira pakolhatóakA csomagtartóknál szintén csak nüánsznyi különbségeket fedezhetünk fel. Alaphelyzetben a Trax-Mokka páros a legkisebb, igaz 356 literje a kompakt kategória átlagát nyújtja. Viszont fordul a kocka, ha a hátsó üléssort ledöntjük. Ehhez az ülőlapot fel kell billenteni, viszont cserébe a háttámla síkba fekszik, 1,37 köbméteres szabad teret eredményezve, ami mögött elmarad a Captur 1,24 és a 2008 1,19-es adata. Alaphelyzetben egyébként az oroszlános márka terméke 4, a Renault pedig 21 literrel ver a német-koreai-amerikaiakra.
A puszta centimétereken túl válik izgalmasabbá a koncepciók csatája. Ki a legokosabb? Kinek van a legjobb futóműve? Melyik a legolcsóbb? A következő oldalon kiderül!