Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Nem beszélhetnénk divat jegyében fogant autókról, ha csak ennyit tudnának felmutatni. A Chevrolet, az Opel, a Peugeot és a Renault is igyekezett a maga módján hangulatosabbá, élvezhetőbbé, ezáltal pedig kívánatosabbá tenni kis crossoverjét. A Mokka például a nagyobb testvérektől örökölte a karosszériába épített, kihúzható kerékpártartó opcióját, amely bizonyos helyzetekben minden többcélú felhasználónak nagyon jól tud jönni. A 2008 a kistestvértől örökölt: a kisméretű kormány szokást igényel, de sokan kedvelik, a nagyméretű panorámatető, a kimondottan ízléses anyagválaszték és a látótérbe helyezett érintőképernyő viszont mindenkinek a barátja lesz. A legtöbb érzelmes finomságot talán itt találjuk, igaz, a Mokka is nagyon felszívta magát a hangulatos kiegészítők terén, ám a márka hagyományosan konvencionális kialakítása megakadályozta a nagyon merész megoldásokat.

Néha fagy, de jól szórakoztat az R-LinkÁm ha show elemekről van szó, a Captur teszi oda legjobban magát. Kezdhetjük a sort a színes üléshuzattal, amely lecipzározható, így pedig mosógéppel is tisztítható. Ezt valószínűleg kevesebben használják majd ki, mint a bizonyos szinten már széria, gyors navigáció szolgáltatásait. Az R-Link rendszert megrendelve pedig elektromos (belső) hanggenerátort is kapunk, és egy rakat alkalmazást, amivel nagyon jól elszórakozhatunk komótos közlekedésnél vagy unalmas perceinkben.

A Chevrolet egy kissé sivárnak hat ebben a mezőnyben, pedig a műszerfalat feldobja az új fejlesztésű MyLink érintőképernyős rendszer. Sajnos az újdonság előnyei azonban korlátozottak: bár szolgáltatások terén a technika mai színvonalán áll, navigáció tekintetében mobiltelefonos segítség szükségeltetik hozzá, ráadásul funkcióinak teljes tárháza egyelőre csak Android rendszerű készülékekkel élvezhető.

Ránézni semleges, használni jó a Trax belterét

Itt nem érezni a kisautós örökségetEgy nagyon fontos dolgot viszont így is a számlájára kell írni, amely a Mokkára is vonatkozik. Bár az Opelnél sokszor tapasztaltuk ennek ellenkezőjét, mind a négy nálunk járt tesztautó kimondottan jó összeszereléssel és masszív érzettel rendelkezett. A magasan húzódó övvonal és a jobbak közé tartozó szigetelés csak fokozat a bunkerszerű érzetet, amelyet végül agyunk hajlamos biztonságos ölelésként aposztrofálni – joggal. Emiatt ők hozzák igazán az SUV-s érzetet, igaz, a többieknél mázsákkal nehezebb tömegük ezt kézzel foghatóvá is teszi.

A 2008-on már érezni lehet a kisautós jelleget: a kormányzás és a kezelőszervek könnyebben járnak, az egész autó (joggal) könnyebbnek tűnik, kevésbé masszív hatást kelt. A Captur menetpróbáján bejáratós korában még jól összeszereltnek hatott tesztautó kissé megfáradt a tesztelők használata, a hónap múlása és a kilométerek maga mögött hagyása során: a körülbelül 10.000 kilométert futott tesztautó műanyagjai már több helyen zörögtek, amiben a merevség érezhető hiánya volt a ludas. Menetdinamikailag és fogyasztásban előnyére van, hogy még a dízel verzió tömege is befér 1,2 tonna alá, de nem itt: a mélygarázsunk magas fekvőrendőrt szimuláló lejáróján bizony komoly ropogást tapasztaltunk.

Ahogy kormányzás, úgy futóművek terén is hasonló receptet követnek a vetélytársak. Az elektromechanikus kormányművek mind a négy modellnél pontosan dolgoztak, s ha nem is sok, de elfogadható mértékű visszajelzést adtak az útról. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművektől viszont nem szabad csodát várni: az egyszerű hátsó kialakítás hiányosságai egyöntetűen érezhetőek. Kanyarodás közben mindenféle úthibán hajlamosak elugrálni tesztautóink. A Peugeot helyezte a legnagyobb hangsúlyt a kényelemre. Bár az alacsonyabb karosszériával rendelkező 208-nál feszesebben a 2008, az úthibákon átlagosan ő siklik át a legfinomabban.

A Captur a középutat képviseliKényelemben mögé érkezik a Captur, amely épp, hogy érezhetően feszesebb, ám sokkal gyorsabb. A leginkább feszes futóművet a Trax és a Mokka hozta, igaz, ebben közrejátszott a tesztautók feleslegesen nagy, 18 colos kereke. Mindezek ellenére a hátsó futómű meglehetősen kemény ütésekkel éreztette az úthibákat, így nem csak anyagi, de használati okokból is maradnék a széria méretnél – azon feltehetőleg a hátsó futómű feszessége sem érezteti annyira magát. Valamit valamiért: a jó abroncsok és a határozott hangolás a testvérpárt tette összehasonlítónk legdinamikusabb tagjává. Esetükben sem beszélhetünk kiemelkedően jól sikerült futóműről – az ügyesebb megoldást a helyszűke, valamint a fejlesztési korlátok távol tartják egyelőre ettől a kategóriától.

Összehasonlítónk izgalmasan áll. Már az alapkoncepciót tekintve is van mindegyik modellnek komoly erőssége és nem utolsó sorban sajátos hangulata. Az eddigi szempontok mentén haladva a Chevrolet Trax/Opel Mokka páros előnye bontakozott ki, igaz, épp, hogy orrhosszal vannak csak lemaradva a franciák. Anélkül, hogy túl sokat vetítenénk előre, annyit elárulunk, hogy a hajtásláncok pénteken esedékes párbaja változást hoz az erőviszonyokban – érdemes lesz rá várni.

Behavazik neki a második felvonásnál? Pénteken kiderül!

Annál is inkább, hogy az élen álló testvérpár bizony a legdrágább is egyben. Igaz, ezért erősebb motorokat kínál – de vajon elég lesz a plusz teljesítmény a nagyobb tömeg ellentételezésére? Térjenek vissza hozzánk, hamarosan ez is kiderül!

Alapadatok Futómű Karosszéria Költségek