Az öthengeres dízelmotort nem érheti kritikaA Volvo kétliteres, öthengeres turbódízele, valamint az őt fémjelző D3 név a nagytestvérből már ismerős lehet. Ám tudásunk birtokában se bízzuk el magunkat: míg az S60/V60 párosban 163 lóerő és 400 Nm akad (igaz, immár D4 névvel, s ilyen formában a V40-hez 177 lóerő és 400 Nm jár), addig itt papíron a méretekhez igazodnak a képességek is: a két kulcsadat 150 lóerő és 350 Nm, amelyek ráadásul meglepő módon magasabb fordulatokon érkeznek. Ha ezen múlik, ne gyűjtögessünk: a 140 kilogrammal könnyebb tömeg a V40 oldalán áll, ráadásul a papírformánál is kicsattanóbb erőnek örvend az öthengeres öngyulladós.
Modern, kidolgozott részletekből nincs hiányEzt méréseink is jól bizonyítják, melyek során rendre a gyári adatnál (0-100 km/h: 9,3 s) jobban teljesített a modell. A kötelező sprintre adódó 8,8 másodperces mért érték láttán a 9,7 szekundumot produkáló V60 elbújhat, pedig igazán nem is a padlógázas gyorsítás volt tesztalanyunk erénye, hanem a rugalmasság: az 1500-tól valóban megérkező temérdek nyomaték a karakteres, talán kicsit a V8-asokra emlékeztető orgánummal (amiből szűrődik be bőven) az indokoltnál is nagyobb izmokat sejtet.
Mindezek ellenére a benzinkút sem lesz az ellenségünk. A teljes tesztre vonatkoztatott, szinte végig klímás 6,3 l/100 km-es átlagfogyasztás és a gyári értéknél alig magasabb, 5,4 literes Autó Pult normakör is a jó étvágy mellett tanúskodik, igaz, mára ez a mértékű hatékonyság elvárható. Ennek elősegítésére egyébként a hatfokozatú, bolygóműv
A D3 dinamikus és takarékos - galériaes automataváltó start-stop rendszert kapott, amely rendkívül gyors működésével azonnal belopta magát a szívünkbe, de egyébként is megkedveltük a jól dirigálható, dízeles hajtáslánchoz mérten gyorsan reagáló egységet. Így a Geartronic-ot 610 ezer forintos felára és 0,9 literes többletfogyasztása ellenére bátran ajánljuk a műfaj kedvelőinek a hatfokozatú kézi váltó helyett.
Ha már ajánlás: a D3-mal gyakorlatilag az utolcsó csavarig megegyező, átprogramozott vezérlésének köszönhetően nála 27 lóerővel izmosabb D4 motor 470 ezer forintos felárának megfizetését a tapasztalt képességek fényében feleslegesnek tartjuk, aki pedig a vételáron spórolni szeretne és szeret kézzel váltani, bátran döntsön a takarékos és szintén izmos 1,6 literes, 150 lóerős benzines T3 egység mellett – az 1,1 milliós megtakarítás mellett kulturált viselkedésével is elégedett lesz.
A konkurensek között körülnézve könnyen zavarban érezhetjük magunkat. Bár a V40 neve és kialakítása alapján is kombinak érződik, a fentebb említett térbeli szerénység okán mégis a prémium konkurensek kompakt modelljei mellé állítható. A középkategóriás felszereltségű normaszinten, vagyis extrákkal kellemesen gazdagítva papíron 9,26 millió forint ellenében tudhatjuk magunkénak az automatás, D3-as Volvót, amely ár épphogy a német prémium trió termékei alá esik.
Ha kicsit tágasabb lenne, nehéz lenne belekötniAkciós extracsomagja révén egyedül a kifutó Audi A3 Sportback 2.0 TDI kedvezőbb választás: 140 lóerővel, ugyanúgy felszerelve 9,04 millió, ám a rövidesen érkező (ötajtós) új generáció esetében körülbelül 9,5 millióra számíthatunk, igaz, ezért már 150 lóerő és kulcsnélküli rendszer is a markunkat üti. A BMW-nél sem jövünk ki olcsóbban: a 143 lovas 118d normaszinten 9,6 millióért hozható el, míg a csúcsot az új Mercedes-Benz A-osztály képviseli, 136 gázolajos lóerővel: érte ugyanígy felszerelve tízmilliót hagyhatunk a kasszánál.
A konkurensek közös ismertetőjele, hogy a gyári adatok szerint automatával még egy árnyalattal takarékosabbak a szintén nem túl szomjas V40-nél, igaz, stílus és pozíció szerint talán fél fokkal lejjebb esnek. Ám ezt mindenki döntse el maga, hisz' ez már sokkal inkább ízlés, mintsem képességek kérdése.
Néhány szóban
Modern, vagány modellel váltotta le a Volvo a korosodó, józan V50-et. Jól tette, ugyanis a V60-as nagytestvér filozófiáját öröklő, ötletek terén pedig még magasabban szárnyaló kompakt kombi szépen teljesít. Bár a helykínálat egy részét a tervezők feláldozták a formák oltárán, a minőségi, sziklaszilárd beltér letisztult prémiuma kényeztető, miközben a hajtáslánc, a futómű és a kormányzás hármasát sem érheti panasz.
Előnyök: Igényes, minőségi belső tér; Modern felszereltségek arzenálja; Alul bivalyerős, szerethető orgánumú, takarékos motor korrekt automataváltóval; Jó kormányzás és kellemes (sportos) futómű; Csendes futás
Hátrányok: A magasabbak számára zavaróan közeli A-oszlop, így mérsékelt térérzet; Szűkös hátsó fejtér átlagos lábtérrel; Kis csomagtartó




