Ma már mindenki odavágós formabontó terméket akar mutatni a vásárlóknak, aminek sok esetben az az eredménye, hogy túlgondolt, ultravagány koncepciók jönnek szembe az utakon, miközben a kifinomult eleganciára egyre kevesebb példát látunk. A Jaguar kissé szembemenve a trendekkel a kevesebb néha több elvet vallva nyújtja felénk az XF-et, ami pont amiatt szerethető, mert az otthonos, luxussal átitatott utastér köré fogyasztható, túldizájnolt megoldásoktól mentes zakót szabtak a britek – a felsőkategóriás szedán vonzó összeállításban, kétliteres dízelmotorral és automataváltóval járt nálunk.

Kék vérű – igaz ez tesztalanyunkra is, amely mesés árnyalatban érkezett hozzánk. Ahogy a szabómester kifinomult öltönyei és a konfekcióméretben kapható ruhadarabok között szakadék tátong, úgy próbál távolságot tartani a Jaguar önmaga és konkurensei között. A kommersz értékeken ugyanis könnyedén felül tudnak emelkedni az aktuálisan egyedibb alkotások, noha funkcionális vagy éppen minőségbeli különbségek nem is feltétlenül állnak közöttük.

Kifinomult részletekkel csábít

A stílus és az egyediség együttese nehezen válik kézzel foghatóvá, ahogy összegszerű adattá sem könnyű lefordítani őket, mégis amennyiben megvan az összhang, úgy érezzük a plusz törődést, és általa jól esik kitűnni a tömegből, olyasvalamit birtokolni, ami védjegyünkké válik. Persze az autós világban nem ilyen sarkos a helyzet, hiszen már elérhető költségtartományban is gyakorlatilag mindenféle modell felbukkan a hazai utakon, tehát kizárólagos egyediséget szinte képtelenség megváltani, azonban ritkább típusok választásával egyértelműen feljebb léphetünk egy képzeletbeli ranglistán.

Noha a prémium kategóriában egyértelmű, és talán könnyelmű választási lehetőséget kínál a klasszikus német trió, a különbözni akarás, a stílusosság ösvényén haladva olyan értékeket fedezhetünk fel, amelyek kétségkívül párosulnak másutt elérhetetlen élményekkel. Vajon a járt utat érdemes-e elhagyni a járatlanért: egy Jaguarért?

Elegáns és sportos is a Jaguar szedánja

Akármennyire is röghöz kötöttek vagyunk, s az objektivitás egyik legfontosabb ismérvünk, az XF esetében bizony el kell térnünk ettől, a fémszobrászat egyik kiválósága egyszerűen nem engedi meg, hogy szó nélkül hagyjuk. A szinte tökéletesre csiszolt szedán sziluett könnyed vonalakkal határolt, a lényeg pedig ezúttal is a részletekben rejlik, azokból pedig számos gondoskodik az elegáns, mégis kissé sportos összkép harmóniájáról.

Az apró krómdíszek, a nemesi származást büszkén hirdető hűtőmaszk, a tetszetős ívekkel határolt fényszórók szinte kiáltanak a kósza tekintetekért. És a részletekből pont annyit kapunk, hogy ne jusson eszünkbe a túlzás szó, ne kelljen egyik formabontó megoldásból kihámozni a másikat.

Első pillantásra jól leplezi valódi méreteit

Minden porcikájából sugárzik az a fajta finomság, igényesség, amit egy különleges terméktől elvárunk. Szinte minden járókelő megáll egy pillanatra megcsodálni, minden szempár a megszelídült macskára szegeződik, s a kategóriával szembeni általános ellenszenv is talán a homályba vész.

Persze ezúttal sem szeretnénk átlépni az egészséges szubjektivitás határait, de tény, hogy nem találkoztunk olyannal, akinek ne tetszett volna az autó. Tesztalanyunk igencsak nagy tiszteletnek örvend az utakon, mokány eleganciájával vegyített kifinomult stílusa meghozza gyümölcsét.

A prémiumok között talán a legszerethetőbb műszerfallal találkoztunk

Számomra a Jaguar pont azt a kellemes, letisztult formavilágot nyújtja, amire sok esetben oázisként szomjazunk a túlrajzolt kategóriatársak mellett. Persze ez nem jelenti egyértelműen azt, hogy a brit modell lenne az etalon, csupán üdítő kivétel a prémium felsőkategóriások olvasztótégelyében – mindemellett nyilvánvalóan mindenki a maga stílusának megfelelőt fogja végül hazavinni.

A Jaguar büszkesége a maga 4962 mm-es hosszával határozottan jelöli ki helyét a szegmensben – picivel túlnövi mind a Mercedes-Benz E-osztályt, mind a BMW 5-ös szériáját. Mindez egyébként annak tükrében kissé hihetetlen, hogy a dizájnerek munkája eredményeképpen könnyed, légies karosszéria első pillantásra jóval kompaktabbnak hat.

Hátul is tágas, a kategóriához méltó módon

Az utastérbe csöppenve ugyancsak érezzük a korábbiakban már felvázolt törődést: a csábítás művészete egyértelműen a Jaguar erényei közé sorolandó, a kifinomult külsőhöz méltó belső formákat, megoldásokat és anyagokat kaptunk - egy modern és letisztult műszerpult húzódik előttünk, valódi prémium anyagokból összeállítva. Ennek megfelelően csupa finom matériával kényezteti utasait az XF, és az olyan részletgazdag megoldások is emelik a hangulatot, mint a kapcsológyűrűk gyémántmintája vagy épp a tisztességes méretű, valóban remek felbontású hajlított központi érintőkijelző.

Az angolok az elmúlt időszakban hatalmas hangsúlyt fektettek a multimédiás rendszerek fejlesztésére, aminek bizony meg is lett az eredménye. A méretes, 11,4 hüvelyk képátlójú panel grafikái és a menü felépítése világos, ráadásul a rajta futó operációs rendszer kiemelkedő élességgel, kiváló érzékenységgel és gyors működéssel örvendeztet meg minket, ráadásul funkcionalitás terén is jeleskedik. Főleg a gyors működés szembetűnő: a modellfrissítéssel ezen a téren hatalmasat lépett előre a típus.

A kék szín nagyon jól áll az R-Dynamic csomaggal élesített XF-nek

Ezúttal sem marad el az Apple CarPlay és az Android Auto integráció, tehát multimédia tekintetében, főleg a szépen szóló Meridian hifivel társítva csakis elégedettek lehetünk. Az óracsoport is teljesen vetített, szinte minden információ és funkció megjeleníthető rajta, ide értve a Google Maps alapú, akár műholdas térképet.

A puha tapintású csontfehér, perforált bőr, a tetszetős textúrával ellátott dekorbetét és a kevéske zongoralakk úrias belső hangulatot eredményez. Az apró finomságok természetesen itt sem maradnak el: az érintésre kapcsolódó belső fények, a hangulatvilágítás, a síkból gombnyomásra kiemelkedő üzemmódváltó tárcsa hozza azt a kis pluszt amit másoknál nem minden esetben tapasztalunk.

Az üzemmódváltó gombnyomásra emelkedik ki

Szerencsére nagyobb panaszunk a helykínálatra sem lehet: elöl egyedül a széles középkonzol okozhat gondot azoknak, akik terpesztenek a vezetőülésben, de minden más irányban bőven elegendő hely van, a fotelek kényelmesek és az üléspozíció is kiváló. Hosszabb utakon is kényelmesen utazhatunk – utóbbi a jó formázású üléseknek is köszönhető. A praktikum szintén a helyén van, mindennek megtaláljuk a helyét, és vannak egészen jól elrejtett zugok is.

Talán hátsó lábtér tekintetében magasodik több riválisa fölé az XF, de fej- és válltér tekintetében is még az átlag felett teljesít. A papíron a különböző mérési eljárásoktól függően 344, illetve 459 literes csomagtér noha szűkösnek hat, a valóságban jól pakolható, és a mérőszámokhoz képest nagyobbnak érződik.

Finom anyagok és példás összeszerelés - itt nem szabad hibázni

Mindemellett a lehető legmodernebb rendszereket sorakoztatja fel az XF, kezdve a félig önvezető rendszerként együttműködő adaptív tempomat-sávtartó párostól a holttérfigyelőn át, a vészfékrendszeren és a 360 fokos, 3D megjelenítést is tudó kamerán keresztül egészen a fáradtságfigyelőig minden van, beleértve az internetelérést és a felhő alapú frissítéseket. Az extrák és asszisztensek nem meglepő módon korrekten működnek, ahogy azt egy vérbeli modern (luxus)autóban kell is, bár tény, hogy a német prémiumokban még egy fokkal magasabb szintű az asszisztensek integrációja.

Ami a hajtásláncot illeti, teljes mértékben új, moduláris dízelmotorral érkezett hozzánk tesztalanyunk. Az Ingenium felirattal ellátott, kétliteres, soros négyhengeres egység 204 lóerőt biztosít a sofőr számára – a csúcsnyomaték ez esetben is derék, 430 Nm. Az erőforrás vadonatúj fejlesztésként a már mindenütt megszokott MHEV, azaz enyhe hibrid rendszert is megkapta.

Modern technika és angolos elegancia

A gyártó NEDC2 szerint 4,5 literes vegyes fogyasztást ígér, s szerencsére a mindennapokban sem kell ennél lényegesen pocakosabb mérőszámokat vizsgálnunk a műszerfalon, noha az ígért adathoz nem könnyű tartani magunk: a nyolcgangos ZF automatával illesztett erőforrás szinte hihetetlen alacsony fordulatokon dolgozik, aminek az eredménye, hogy vegyes használatban is 6 liter alatt maradhatunk, így a 66 literes tank lassan ürül csak ki. A nyolcgangos váltó selymesen kapcsol, az áttételezés pedig kiváltképp hosszú, ezt a teljesítmény teszi lehetővé – 130 km/h-nál mindössze 1750-et forog a motor főtengelye, ráadásul mindeközben csendességét is erényei közé jegyezhetjük fel.

De nem is feltétlenül külön-külön szemlélve érdemes piros pontot osztogatni az XF-nek, hanem az összkép talán, ami még nyomósabb indok, hogy bizony a megszokott választások mellett érdemes a Jaguar portékáját is szemügyre venni. Ugyanis a csendes, mégis kellően dinamikus hajtáslánc és a letisztult, otthonos luxust felvonultató kényelmes utastér mellé kiváló futóművet kapunk: a jól rugózó felfüggesztés csendben teszi a dolgát, nem üt fel és nem ráz. Persze kanyarban megvan a kellő feszesség, de pont csak annyi, hogy más esetben szépen ki tudja rugózni a hazai utak gyakori hibáit.

Egyik személyes kedvencem a hajlított kijelző mellett a szépséges volán

A különösen igényes, elöl-hátul kettős háromszöglengőkaros futómű tehát kiválóan teszi a dolgát. Még az egyébként küllemben is plusz látványosságot jelentő, de sportfutóművel is kecsegtető R-Dynamic csomag és az ugyancsak benne foglalt 19 colos kerekek ellenére is egészen ügyesen simítja el a legkülönbözőbb úthibákat az XF, mindemellett ha kanyarodni kell, akkor is a helyzet magaslatán áll. Mindez persze nem jöhetne létre az autó kiváló balansza nélkül.

Az alapvetően semleges hangolás alulkormányozottsági szándékát gázelvétellel, vagy kisebb tempónál gázadással is ellensúlyozhatjuk – a kiválóan hangolt elektronika pedig tényleg hatékony teljesítmény-leadást tesz lehetővé. Mindezt egy igazán pontos, egész jól kommunikáló volán koronázza. Szép teljesítmény, melynek révén az XF a szegmens egyik legjobban vezethető tagjává emelkedik, miközben komfort terén sem kell kompromisszumokkal számolni.

Vezetésben is élményt ad, miközben takarékos és komfortban is magas szintet képvisel

Akárhogy is, az XF a teszthét alatt kivételesen megszerettette magát, a világos, otthonos belső még egyedisége ellenére is a küllem letisztultságával hívogat, úgy hogy közben messze más filozófiát képvisel dizájn terén az egész autó, mint manapság az ipar java. A túlzó formák, megosztó, túldizájnolt részletek helyett összességében egyértelműen szép, mégis egyszerű és kifinomult összképet kapunk. Ehhez jön a jó vezethetőség és a hatékony hajtáslánc.

Aki pedig dinamizmusban többre vágyik, annak is tud még ajánlatot mutatni a Jaguar. Tesztalanyunk így, szinte a 20 milliótól induló szedán esetünkben csúcsra szerelve 24.064.000 Ft-ot kóstál. Dízelfronton sajnos a márka remek hathengerese nem áll rendelkezésre, így aki több lóerőből gazdálkodna, annak az ugyancsak moduláris négyhengeres benzines turbómotorok nyújthatnak gyógyírt: a P250 250, a P300 verzió 300 lóerővel kecsegtet, miközben minden variánshoz kérhető az összkerékhajtás is, ahogy a praktikumra hajtó kombi változat ugyancsak rendelkezésre áll.

Nem olcsó, de nem is drágább a konkurenseknél - kifejezetten ajánlható modell az XF

A Lexus a jól ismert hibrid hajtást tudja kínálni a szegmensben, amivel a 218 lóerős ES300h picivel 18 millió forint felett indul, ám a csúcsért itt is 25 milliót kell az asztalra tenni. A vezetési élményben tesztalanyunkhoz közelítő BMW 520d már árcédulában is hasonló, 20 millió felett indul és a bajorok extralistáját pipálgatva ugyancsak könnyedén szalad tovább. Sok újdonságot a Mercedes-Benznél sem találunk, a 160 lóerős, E 200d kódjelű E-osztály minimálisan magasabbról indul, mint a Jaguar vagy BMW.

Néhány szóban

A frissített Jaguar XF konzervatív, letisztult formatervvel jelöli ki a márka útját, ami 2022-ben becsülendő bátorságra vall. A vonzó, kifinomult elegancia nem csak a küllemre, hanem a kellemes anyagokból építkező és otthonos belső térre is igaz. Másrészt minden egyes kanyarban mosolyt rajzolhat vezetője szájára: a kiválóan hangolt futómű és kormányzás ehhez mindent biztosít. Az immáron 204 lóerős MHEV, azaz könnyű hibrid dízel hajtáslánc gyorsabb és takarékosabb, mint elődje, ráadásul csendességével is elismerést vált ki. Árcédulája a konkurensekhez hasonló, azonban a német trióhoz mérten képes egyedi stílusával, vezethetőségével és tágasságával, pontosabban ezek együttesével kiemelkedni.

Előnyök: Tágas, szellős belső tér, méretes hátsó lábtér; Kimondottan jó futómű, sportos hangolással; Pontos kormányzás; Hatékony dízelmotor; Nagy tempónál kimondottan csendes; Gazdag biztonsági alapfelszereltség; Külső-belső dizájn; Igényes részletmegoldások

Hátrányok: A konkurensek biztonsági arzenáljának integrációja jobb; Átlagos csomagtér; Hiányzik a palettáról a hathengeres dízel

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek