Nem kétséges, hogy az immár a Renault aktuális fejlesztéseiből is profitáló, ám költséghatékony kialakításra törekvő Dacia napjainkban érik be igazán, hiszen az aktuális modelloffenzívával akár olyan sikerhadjárat is kezdetét veheti, ami letarolja a piacon érő babérok tetemes hányadát. A 10 esztendeje papírra vetett tervek egyik szülötte a Logan újabb generációja is, ami a Sandero lépcsőshátú átirataként kíván a szedánok pártolóinak kedvében járni.
Lényegesen átfésülték a Logant - galériaAmi a külcsín vonzerejét illeti, a teljes kép kialakítása mindenkinek a saját ízlésére bízható, de ettől függetlenül kétségtelen, hogy a lekicsinylő sztereotípiákat jó messzire elhajíthatjuk magunktól, hiszen az újdonság modern megjelenése nem ad okot a szégyenkezésre. Noha a típus a cég miden termékéhez hűen a „B0” elnevezésű padlólemezre épül és az autó a B-oszlop vonaláig nem is különbözik a Sanderótól, tengelytávolsága kistestvérénél 45 mm-rel hosszabb, amiből főként a második sor utasai profitálhatnak; így például akár 190 centiméter magas felnőttek is kényelmesen foglalhatnak helyet mindkét üléssorban.
Mindeközben a hátsó túlnyúlás gyarapodásával méretes csomagtartónak örülhetünk, noha az 510 literes űrtartalom azért a fedél egyszerű, lengőzsanéros megoldásának hatására maradéktalanul nem kihasználható. Öröm az ürömben, hogy a középső felszereltségi szinttől a 2/3-1/3 arányban egyetlen mozdulattal a padló síkjába dönthető háttámláknak köszönhetően hosszabb tárgyakat is szállíthatunk. A karbantartási szükségletek tekintetében igénytelen utastér tágassága és szellőssége is több mint nagyvonalú, s a típus célkitűzésének ismeretében az anyagminőséget sem lehet kritizálni.
A beltér teljesen kulturált lett - galériaNoha a belsőépítészet vonzatában szabad költséghatékonyságra törekedni, a biztonság kérdéskörében nem ismerhetünk tréfát, s szerencsére ezzel a Dacia is egyetért. Az Európában gyártott autók követelményét teljesítve ugyanis immár a szériafelszereltség részét képezi a blokkolás- és kipörgésgátló funkciókat is magára vállaló elektronikus menetstabilizáló, míg passzív oldalon 4 légzsák gondoskodik arról, hogy a Logan a családok védelmére kelhessen, mi több, az ISOFIX csatlakozási pontok által két gyerekülést is rögzíthetünk a második sorban. Mindezek mellé kíváncsian várjuk az újdonság töréstesztjét.
Tesztautónk a legmagasabb felszereltségi szintet képviselte, azaz a minden változatban rendelkezésre álló szervokormányt magasságában is tudtuk állítani, így pedig a vezetői pozíció nem hagyott nagyobb kívánnivalót. Motorháztetőnk alatt az alapként szolgáló 1149 köbcentiméteres, négyhengeres benzines erőforrás teljesített szolgálatot, ami 5500-as fordulaton ébredő 75 lóerős teljesítménnyel és 4250-es magasságoktól rendelkezésre álló 107 Nm-es nyomatékkal szolgál.
A 75 lóerős alapmotor kissé gyenge és hangosBizonyára már a puszta számadatokból sejthető, hogy a kimondottan rövid áttételek ellenére (a motor 130 km/h-nál már közel 4000-et forog) az alsó tartományban igencsak erőtlen és ’tüdőgyenge’ a kis hengerűrtartalmú szívómotor, ami csak 4000 felett talál érdemileg magára. Kész szerencse, hogy a tökéletlen kapcsolási érzetű ötfokozatú manuális váltó pontos, így a gyárilag 14,5 szekundumos, míg méréseink szerint ’mindössze’ 14 másodperces sprintidő dacára a hétköznapokban való helytállásra minden további nélkül képes a méretes, ám csupán 979 kg üres tömegű Dacia. A menetteljesítmények terén tehát ne várjunk kiugró értékeket, de a Logan átlagos használóit bőven kiszolgálja a bázis erőforrás, mely egyedül terhelten, illetve klímával kerül nehéz helyzetbe.
A legnagyobb kritika nem is a viszonylag szerény menetteljesítményeket, hanem az erőforrás zajszintjét érheti: fordulaton sajnos nagyon harsányan kér szót magának a négyhengeres, így 120 km/h-s tempó felett szabályosan fárasztó a fülnek az alap Loganban a hosszútávú utazás, amiről a rendkívül magas, közel 74 decibeles zajszint is tanúbizonyságot tesz. Ez körülbelül 3,5 decibellel magasabb annál, mint amit a 900 köbcentis, 90 lóerős turbós Sanderóval mértünk, a gyakorlati differencia pedig egyszerűen óriási, pedig a kistestvér sem csendességéről híres. Nem kérdés, hiába dolgozik korrektül a 16 szelepes 1,2-es, Az ötfokozatú váltó áttételezése nagyon rövida gyakran autópályázókat mindenképp lebeszélnénk róla; országúti közlekedés során viszont tökéletesen megállja a helyét, és hiába lassabb turbós társánál, teljesítmény-leadása harmonikusabb, ráadásul várhatóan megbízhatóság terén is az egyszerűbb technika a nyerő.
A fogyasztással meg voltunk elégedve. Ezen a téren szintén az előző tézis nyer értelmet, ugyanis a magas fordulatszámok miatt autópályán kissé elszabadul az étvágy, s ilyenkor a fedélzeti számítógép pillanatnyi fogyasztásmérőjén gyakran szembesülhetünk 8 liter körüli értékekkel. Igen ám, de országúton akár 5-5,5 liter között elketyeg a Logan, ami városban sem kér többet 7 liternél, ráadásul itt az alacsony tömeg és a rövid áttételezés miatt meglepően fürgén autózható. Normakörünk 6,5 liter körüli adatot eredményezett, ami a korszerűtlen technika ismeretében teljesen korrekt, és a valóságban sem kell vegyesben 7-nél többel számolnunk.
Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművet a mérnökök kifejezetten rosszabb minőségű utakra tervezték, így az ígéretek szerint a tartóssággal e tekintetben sem lehetnek problémák. Mindenesetre a felfüggesztés hangolása meglehetősen lágy és kifejezetten komfortos, de a terhelve is igazán tisztességes, 155 mm-es hasmagassággal földes szakaszon garázdálkodva sem bizonyult felütésekre hajlamosnak a Logan. A kényelemért ívmenetben hozhatunk némi áldozatot, hiszen a karosszéria dőléssel riogat. Mindenesetre, ami ennél sokkal fontosabb, hogy a szedán viselkedése Tágas utas- és csomagtér, nagyon olcsónkiszámítható és igencsak jóindulatú, a széria ESP ha kell, gyorsan avatkozik be, s az orr sem pattog el, mint inkább finom csúszással reagál az illetlen vallatásra. A kormányzás az arany középutat keresve jelentős fejlődésen ment keresztül, de a tengelye körül 3,2-et forgó volán a középállástól való kitérés első 1/3-ában mégis túlzottan lágy és szintetikus, igaz, a Logan egyenesfutását a korábbi generációval való összehasonlításban csak méltatni tudjuk.
Összességében egy abszolút élhető autóval állunk szemben, s rögtönzött SWOT analízisünk előnyei között még szó sem esett az árról. Márpedig az 1,2 literes motorral szerelt Logan már 1.990.000 forinttól elérhető, amivel nem csak a Dacia és a Renault Thalia korábbi híveinek kínál alternatívát, de azok számára is, akik korábban csak használt négykerekűekben gondolkodtak.
Az ügyfeleket egyébként az utógondozás megfontoltsága is csábítja, hiszen egyrészt 3 esztendő, illetve 100.000 km garanciát vállal a gyártó, másrészt a 12 havonta, vagy 20.000 km-enként esedékes szervizköltségeket is kiszámíthatóvá teszi, melyek kiviteltől függően átlagosan 30 és 40 ezer forint között ingadoznak. Az új autó A Logan tágas családi autó - ezért is szeretjükbirtoklásának élménye tehát úgy válik elérhetővé, hogy közben logikus döntésnek is tekinthető, ráadásul a 20 %-kal kedvezőbb óradíjakkal dolgozó Renault műhelyek sem maradnak tétlenek, s az autók értéktartása is kiegyensúlyozottabbnak bizonyulhat.
A marketinges maszlagot általában igyekezzük kihagyni a beszámolóinkból, de a forgalmazónak most van egy olyan üzenete, ami megérdemel egy bekezdést: a hátsó sorában és csomagtartójában kisebb, de talán divatosabb Sandero ugyanis fillérre ugyanannyiba kerül, mint a szedán, azaz a vásárló immár nem a pénztárcája, hanem az igényei alapján, szabadon hozhat döntést.
Választani azonban a típus megtalálása után is nehéz lesz, hiszen az 1,2 literes benzinmotor erőtlennek és élettelennek tűnik, így az ugyanezen motort használó, ám 75 helyett 72 tagú ménessel szolgáló LPG kivitel (+250.000 Ft) sem ígér sokat, igaz, városi használatban bizonyosan kedvezően üzemeltethető. Korábban a 0,9 literes, 90 lovas TCe turbómotor nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az autó jellegéhez illően a kínálat legjobb választása tehát a takarékos 1,5 literes dCi dízelmotor lehet, ami kizárólag a legmagasabb felszereltségi szinten, 2.990.000 forintért kelleti magát, vagyis így 600 ezer Dacia - garancia a jó ár/érték arányraforinttal drágább az ugyanilyen erős 1,2-esnél. A 200 Nm-es értékével kellően nyomatékos öngyulladós a Loganban egyelőre csak 75 lóerős teljesítményszinten elérhető, mely döntésen a forgalmazó vásárlói nyomásra még kész változtatni, így elképzelhető, hogy rövidesen a már tesztelt 90 lóerős, 220 Nm-es változattal is találkozhatunk.
Mondanunk sem kell, hogy árban a Dacia gyakorlatilag verhetetlen, hiszen hasonló ellátmány mellett a Peugeot 301/Citroën C-Elysée duó akár 800 ezer forinttal drágább, a Škoda Rapid pedig akciósan is legfeljebb csak hasonló cipőben evezhet. Veszélyt házon belül a megújult Renault Fluence jelenthet, ami a friss árcédula szerint 3,34 millió forintról startolva vészesen közeli célcsoportot igyekszik meggyőzni, de szintén megemlíthetjük a kissé koros Fiat Lineát, ami óriási kedvezményeinek köszönhetően számít jó ajánlatnak.
Jó esélyekkel lép piacra az új Logan - galériaA Logan ugyan szolgáltatásokban még mindig elmarad konkurenseitől, de az átlagos elvárásoknak tökéletesen képes megfelelni - ráadásul az ügyfelek követelnek is tőle, hiszen a várakozások szerint 90 százalékuk logikus módon a többek között már USB csatlakozóval, Bluetooth-os kihangosítóval, fedélzeti számítógéppel, s klímával felvértezett „Arctic” felszereltséget választja majd. 70.000 forintért nem szabad kihagyni a hétüléses Lodgyban megismert érintőképernyős, navigációs központi rendszert sem, ami hatásosan fűszerezi az utasteret, de 60.000-ért szívből ajánljuk a tempomatot (bár ennyiért nem olcsó) és hasonló áron a tolatóradart, hiszen ezekkel már valóban egy teljes értékű és megfelelő komfortérzettel felvértezett autót tudhatunk magunk mellett.
Néhány szóban
A Dacia Logan már az első generáció bemutatkozásakor meghódította úgy a hazai, mint az európai piacot, és a második szériára legalább ilyen szép sikerek várnak. A fejlesztők jó érzékkel ott javítottak az autón, ahol arra szükség volt, így a Logan-vásárlóknak mostantól nem kell lemondaniuk a tisztességes megjelenésről, a korrekt minőségű utastérről és az eddig nem látott kényelmi extrákról. A helykínálat továbbra is bőséges, az autó kényelmes, a futómű korrekt, így egyedül a soványka és magasabb sebességnél nagyon hangos alap hajtáslánc miatt mormoghatunk, ám a kétmilliós alapár ismeretében ehhez sincs jogunk. A 90 lóerős dízelmotor nagyon hiányzik a négyajtós kínálatából, de reméljük, hogy ezt rövidesen pótolja az importőr.
Előnyök: Formai előrelépés; Tágas, kényelmes és korrekt minőségű utastér; Végre elérhetőek a szükséges kényelmi és biztonsági extrák; Jó futómű; Kedvező ár; Alacsony fenntartási költségek
Hátrányok: A nyomatékszegény motor miatt rövid váltó-áttételezés, így nagy tempónál nagyon hangos futás; Terhelve/klímával szerény menetteljesítmények