Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Immár közel három éve, hogy az első Sandero Stepway megfordult tesztünkön. Azóta sokat változott a világ, de a Dacia követte a fejlődést: frissített modellje ütőképesebbnek ígérkezik, mint valaha. Vajon tényleg beváltja a hozzá fűzött reményeket?

Egy átlagos szemlélődő bizonyára őrületnek titulálta volna azt a lelkesedést, amellyel Vajda kolléga a frissített Sandero menetpróbájáról tért vissza. Ám mi jól tudtuk, hogy munkatársunk szemében a csillogást az okos autóipari lépések felett érzett öröm szítja – így vagyunk ezzel magunk is. A Dacia pedig korunk sikertörténetét tovább göngyölítve bizony hajlamos ilyen módon meglepetéseket okozni.

Magasabb lábakon: 41 mm-rel nagyobb a hasmagasság

A recept ezúttal sem változott: a költségcsökkentést szem előtt tartva olyan helyekről kell elvenni, ahol az nem, vagy csak kevéssé látszik, így a valós igényeknek megfelelve kedvező áron, jól használható modellt lehetséges előállítani. Így született meg az ötajtós Sandero is, melynek frissítése nem csak szebb köntöst, de értékesebb belbecst is hozott. A Stepway kivitel ezúttal is magasabb lábakon áll. Noha az összkerékhajtás hiánya végett terepjáróként véletlenül sem használható a típus, ám terhelt állapotban is legalább 207 mm-es szabad magasságának (+ 41 mm) köszönhetően könnyedén elbánik a földutakkal, és a vastagabb hótakarótól vagy a mélyebb sártól sem jön zavarba, ahogy azt mi is megtapasztalhattuk.

Külső és belső tér

Hatásában friss formák - galériaAz újdonságot megközelítve egyértelműen üdítő hatást tapasztalunk, amelyről a világosabbra, modernebbre váltott világító testek gondoskodnak. A karosszéria határozottan meghúzott egyenes vonalai a közízlést szolgálják. A márka múltbéli megítélése és hierarchiában elfoglalt helye okán Magyarországon még akadhatnak néhányan, akik fintorognak, de a kialakítás és a megjelenés aligha kelthet negatív érzeteket bárkiben.

Ez pedig a belső térre hangsúlyozottan elmondható. Bár a műanyagok nem puhultak fel, ezt senki sem várja el tőlük, főleg, hogy ezúttal már a szemnek kellemesek. Az átformált műszerfal a krómos keretekkel szegett műszerekkel és légbeömlőkkel, valamint az ezüstös keretbe foglalt középkonzollal kimondottan tetszetősnek mondható, egyértelmű beosztása pedig a kezelhetőséget fokozza tökélyre. Átszokni maximum a középen elhelyezett ablakvezérlőkre kell, amelyek mellett a szérifelszereltség részét képező tempomat és sebességhatároló kapcsolóját találjuk, amiket aztán a nem éppen finom műbőrrel bevont kormánykerékről vezérelhetünk.

Megszépült - ránézésre minden remek

Mindenkinek érdemes elgondolkodni rajtaNem szabad elmenni a Dacia Lodgy-ban már magasztalt központi rendszer mellett sem. Az LG által készített érintőképernyős megoldást a legtöbb gyártó megirigyelhetné, hiszen nem csak jó felbontású, szép kontrasztú, kellemesen nagy kijelzőn működik, de egyértelmű, könnyen kezelhető és gyors is. Mindene rendben van és még a legszövevényesebb keresztkapcsolódásokkal is csak egyszer tudtuk zavarba hozni, de le ekkor sem fagyott. Ráadásul teljes Európa térképpel együtt mindössze 105 ezer forint felár ellenében a miénk lehet – ennyi fűszert megérdemlünk; nem szabad kihagyni.

190 centivel is megférünk hátul - galériaMinden más is rendben van: az átláthatóság példás, a kompakt méretek ellenére pedig a helykínálat sem szűkös. A Sandero fejtere kiemelkedő, és bár a lábtér lehetne nagyobb is hátul, a kalaptartóig 320 literes, jól pakolható csomagtér kellő mértékben kárpótol, s szükség esetén a hátsó ülések (60:40 arányú) ledöntésével 1,2 köbméteres teret szabadíthatunk fel. Az utastérben nem csupán friss formákat és anyagokat köszönthetünk, de legalább ilyen örömteli a tárolók gyarapodása, így belül immár 17 liternyi helyre pakolhatunk.

No de mi történik menet közben?

Hajtáslánc, vezethetőség

Az új dízel fokozza a mutatók lendületétA Stepway a kínálat csúcsmodelljeként a két 90 lóerős turbómotor valamelyikével vihető haza, amelyhez kizárólag ötfokozatú kézi váltót kapcsol a gyártó. Ezúttal az 1,5 literes dízel járt nálunk, amelyet már rengeteg verzióban megismerhettünk, a Daciánál azonban újabb fejlesztések eredményét köszönthetjük, hiszen a Continental által szállított befecskendező rendszerrel modernizált egység erősebb és hatékonyabb lett.

Hogy mennyire, azt a 68 lóerős előddel való összehasonlítás is jól szemléleti a táblázatunkban. Már a 11,5 másodpercre mért 0-100-as sprint is magáért beszél, de még inkább az a könnyedség, ahogy az öngyulladós a teli tankkal 1,14 tonnás modellt viszi. Nem csak az elődöt múlja felül - galériaA jóval hosszabb fokozatkiosztás ellenére a rugalmasság nagyon rendben van, így már 1300-as fordulattól élénk az erőforrás. Az öngyulladós ellen talán egy szavunk sem lehetne, ha az alapjáraton jelentkező búgós orgánum nem jelentkezne, ám ez egészen 1500-ig kellemetlen társsá szegődik, így annak ellenére illetjük kritikával a zajcsillapítást, hogy maga az erőforrás halkabb lett a frissítéssel. De nem úgy a szélzaj, hiszen az elődhöz hasonlóan, itt is 70,5 dB-t mértünk 130 km/h-nál, ami már valamivel a kategória átlaga felett van, ugyanakkor tolakodónak még nem bizonyul.

A kormányművön még mindig van mit csiszolni

A jól, de gyors váltásoknál kissé hangosan kapcsolható váltóval és a jól adagolható kuplunggal nagyon finoman tudjuk beosztani az egyenletesen fokozódó teljesítményt; ilyen szempontból a Sandero kultúrája kiemelkedő. Ez könnyed vezethetőséggel társul: a manőverezhetőség rendben van, igaz, a hidraulikus, változó szervorásegítésűre lecserélt kormányműtől mi több fejlődést vártunk volna. A pontosság továbbra sem a legnagyobb érdeme, de tény, hogy nagy tempónál kevésbé érzékeny az autó, így magabiztosabbnak érezhetjük magunkat a volán mögött, de azért még nagyon ráfér a további finomhangolás.

Szélsőségesebb helyzetben is elemébenA futóművel már kevesebb gondunk akadt, igaz, úgy éreztük, a frissítés hatására enyhén feszesebbre váltott a beállítás. Az úthibákat egyébként kivétel nélkül kellemesen tompítja le a rendszer, de egy árnyalatnyit a bent ülőket jobban megdolgoztatja. A valós kvalitásokat viszont akkor mutatja meg, ha földútra tévedünk, mivel itt még a nagyobb kátyúkat is kellemesen rugózza ki – több SUV megirigyelhetné az itt tapasztalt finomságot. Ráadásul amennyiben lemondunk a Stepway magasabb lábairól, minden bizonnyal lágyabb működést tapasztalhatunk, s ennek hamarosan egy újabb teszt keretében utána is járunk. Forszírozva elsőként azt tűnik fel, hogy kiesünk az oldaltartás nélküli, de egyébként egész kényelmes ülésekből. Ha mégis megkapaszkodunk, akkor szinte minden esetben erős alulkormányozottságot tapasztalhatunk. A fenék szinte mindig a helyén marad – az egyéb csúszási hajlamot pedig készségesen mérsékli a széria menetstabilizáló.

A futómű kis egyenetlenségeknél feszes, nagyobbaknál kimondottan ügyes

Költségek

Elérkeztünk tesztautónk vadászmezejére. Költségek terén ugyanis képes akkora előnyre szert tenni a Dacia tetszetős újdonsága, hogy nem csak a fenti hibáit vagyunk hajlamosak elfelejteni, de a konkurenseket is. Ez érthető, hiszen a Stepway kivitelnek nincs igazán más elérhető ellenfele a kategóriában. Magasított, mindenes kivitellel csak a Dacia szolgált, így ha lefedi preferenciáinkat a típus, akkor döntsünk nyugodtan mellette.

Nem csak a dízel erejének, de a fogyasztásának is örülhetünk: az előző, sokkal gyengébb kivitelnél normakörünkön 6 decivel kért kevesebbet az újdonság. Bár az így regisztrált 5 l/100 km-es adat távol marad a gyáriak 4 literes ígéretétől, összességében dicsérendő, főleg hogy ez a tempó fokozásával és a körülmények változásával sem fokozódik jelentősen. Még zord időben, kizárólag budapesti túrázással is képesek voltunk az étvágyat 5 liter alatt tartani.

Hideg időben, félig bejáratósan 5 liter - ha nem is a legjobb, de szép eredmény

Kategóriájában rálép mindenkireA nem emelt kivitel ennél 2 decivel eszik kevesebbet, amelyet ha a legfejlettebb konkurenciához hasonlítunk, akkor 0,7 literes differencia alakul ki a Sandero hátrányára. Ennyi előnye marad például a 95 lóerős Chevrolet Aveónak, hogy felárát ledolgozza, a hétköznapi magasságokban mozgó kisautó ugyanis a Dacia szintjére felszerelve 3,78 millióba kerül. És a Stepway? Nos, ő 3,37 millió. Innen a következő lépcsőt a Kia Rio 90 lóerős kivitele adja, ám a koreai még akciósan is négymillió felett kelelti magát – ahogy a kategória többi képviselője is, s akkor magasításról még nem is beszéltünk.

Azonban nem csak ez az egyetlen előnye a 200 ezer forintos felárért kapható Stepway-nek. A mérsékelt summáért ugyanis 15-ös acél helyett 16-os alufelniket kapunk, a metálfény is széria, sőt, a tempomatos bőrkormány is, ami összesen már 280 ezer forintnyi extra. Van még kérdés?

A költségek terén nyert helyzete van

Néhány szóban

A Dacia Sandero racionális, és ahogy a nemzetközi eladások is indokolják, jó választás. A magasított Stepway kivitel nem csak vagányabb, de enyhébb terepre tévedni is jó – igazi hiánypótló. Emellett a gyártó leszámolt az eddigi gyengeségekkel: a dízelmotor jóval dinamikusabb, ugyanakkor takarékos is, a rendelhető opciós tételek sem hagynak már kívánnivalót és az anyagok, valamint a kialakítás minősége is fejlődött. A költséghatékony modell vásárlóinak immár csak apróságokban kell kompromisszumot kötniük, hiszen néhány részlet lehetne kimunkáltabb, a hangszigetelés vaskosabb, de ennyiért ezeket a hibákat hajlamosak vagyunk megbocsátani.

Előnyök: Használható méretű utas-, és csomagtér; Remek központi rendszer; Jól dolgozó futómű; Kiváló ár/érték arány; Takarékos üzemeltethetőség

Hátrányok: Alsóbb fordulaton búgó motor; Kissé feszes futómű; Még mindig kissé pontatlan kormány

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek