A kisautók kategóriája – legalábbis itt, Európában – kezdetben teljesen másról szólt, mint manapság. A költséghatékony, ütős-vágós, szaladgálós, avagy beszálló autóosztály azonban a technológiai fejlődéssel együtt felcseperedett, mára a helytakarékos mindenesség súlyos dolmányát is magára öltve. Újabb lépcsőhöz értünk: tovább lépünk.
Elektromotoros segítséggel - galéria
Tesztünk alanyai ugyanis nem csak felnőttes szolgáltatásokat nyújtanak és szükség esetén kisebb családokat szállítanak, hanem olyan státuszt tudhatnak magukénak, melynek hatására bárki mellé beállva kihúzhatjuk magunkat. A bűvös hibrid szót sikerült a hazai köztudatban is a legfelsőbb rétegekbe beleégetni, melybe burkolózva a benzines vagy a dízel jelzőket már csak megvetendő billognak látjuk. Tesztünkben a hibrid kisautók kategóriájának két képviselője feszül egymásnak. Az elektromotorral erősített Honda Jazz és Toyota Yaris monumentális csatába kezd, erejüket egy másik univerzumban mérik össze. Ma, Magyarországon vészjósló kérdés lebeg a fejük felett: van-e egyáltalán itt létjogosultságuk?
Elektromotoros segítséggel - galéria
Tesztünk alanyai ugyanis nem csak felnőttes szolgáltatásokat nyújtanak és szükség esetén kisebb családokat szállítanak, hanem olyan státuszt tudhatnak magukénak, melynek hatására bárki mellé beállva kihúzhatjuk magunkat. A bűvös hibrid szót sikerült a hazai köztudatban is a legfelsőbb rétegekbe beleégetni, melybe burkolózva a benzines vagy a dízel jelzőket már csak megvetendő billognak látjuk. Tesztünkben a hibrid kisautók kategóriájának két képviselője feszül egymásnak. Az elektromotorral erősített Honda Jazz és Toyota Yaris monumentális csatába kezd, erejüket egy másik univerzumban mérik össze. Ma, Magyarországon vészjósló kérdés lebeg a fejük felett: van-e egyáltalán itt létjogosultságuk?
Presztízserős kisautók - a hibrid szó erősödik.
Karosszéria; utas- és csomagtér
A centi szerint pedig tényleg megegyeznek.
Ránézésre tűz és víz: a vadonatúj Yaris és az alig egyéves Jazz Hybrid ennél különbözőbb nehezen lehetne. Bár közös ismertetőjelük a haragosabbra húzott tekintet, a felfelé szaladó övvonal és a vízszintes vonások hangsúlyossága, a Honda mégis nagyobbnak, felfújtabbnak, a Toyota pedig szikárabbnak hat – igaz, erre a látszatra a színek különbözősége is rájátszik.
Nem kell sokáig böngészni a teszt végi táblázatot, hogy meglepődjük: tényleg csak a szemünk játszik velünk. Egy centiméter finoman szólva nem sok, és bizony annyi sincs a két autó méretei között, melyek így 3,9 méteres hosszúságukkal valóban várostűrően kompakt helyet emésztenek fel a világból.
Tágasabb bendő, jobb variálhatóság, több tároló.
190 centivel is kellemes hátul a Jazz.Belül mégis ég és föld a két típus: bár a kategóriában a Yaris is szellősnek érződik, már előre beülve is feltűnik a szélesebb Jazz-bendő – közel 10 centiméter van a két típus között. Hátul csak tovább hízik a differencia: már alaphelyzetben is néhány centiméterrel nagyobb a fej- és a lábtér a Hondában, ám a különbséget az ülések dönthetőségének meglétével tovább tágíthatjuk. Még szerencse, hogy a Toyota üléspadja is kényelmes kialakítású.
Jobb anyagok, letisztultabb kialakítás, okosabb központi rendszer.
A csomagtartó? Nos, ott meg már a képek is magukért beszélnek. A sokkal könnyebben pakolható Jazz papíron csak 17 literrel nagyobb puttonnyal rendelkezik, ám a hátsó ülések síkba történő dönthetősége miatt jóval nagyobb, még jobban kihasználható térre bővíthetünk, mint a Yarisnál.
Hiába jobb tehát a Toyota anyagminősége a mindkét esetben kiválóan összeszerelt utastérben, tágasságával, variálhatóságával és több rakodóhelyével a Jazz egyértelműen dominál a fejezetben – és ha már itt tartunk: ezt a teljes kategóriára vonatkoztatva teszi. Ha már kifelé tekintgetünk, mindkét típus jól átlátható, egyszerűen kezelhető, világos belső térrel és kellemes ülésekkel rendelkezik. Az aránylag vastag A-oszlopok miatt így inkább csak átlós kilátás lehet kissé problémás.
Látványos differencia - galéria
Hajtáslánc, menetkomfort, menetdinamika
A fejezet, ahol a Yaris fordíthat. Legalábbis a papírforma az ő győzelmét sugallja. A teljes hibrid (Toyotául HSD) felépítés ugyanis a csendes, elektromotoros siklás ígéretét sugallja a Jazz-nél papíron 1,5 literrel (!) jobb városi fogyasztással, hasonló teljesítmény és menetteljesítmények mellett. Ennek oka a Jazz 'félhibrid' státuszában keresendő: ha gyorsítani kell, nála ezt csak a benzinmotor járatása mellett tehetjük meg, és csak alacsonyabb sebességek tartását kivitelezhetjük elektromos üzemmódban. A start/stop persze itt is jelen van.
Ám a valóság mint tudjuk, nem csak a papírformáról szól - ezért mérünk mi. A Honda hiába csupán 1,34 literes a Yaris 1,5-ös motorjához képest, potenciájuk terén mindössze 2 lóerő (98 vs. 100) és 2 Nm (167 vs. 169) különbség van. Ha pedig oda kell pakolni, a Honda gyorsabb reakciója, lelkesítőbb hangja többet ígér, amelyet méréseink is alátámasztottak.
A Jazz például két tizedmásodperccel hamarabb érte el a 100 km/h-s sebességet (mindkét autónál teljesen feltöltött akkumulátoros mérésekről beszélünk), és bár a 12,3 szekundumos adat nem mondható kifejezetten jónak, az elektromotorok révén mindkét típusnál kellemes nyomatékfolyammal gazdálkodhatunk, így az alapból 1150 kilós, megrakva akár másfél tonnás autók dinamikus mozgatása sem adja fel a leckét a hibrid rendszereknek. A 10 km/h-val magasabb végsebesség (175 km/h) is azt mutatja: a Honda egy hajszálnyival vehemensebben tud dolgozni.
Egy kis árnyalattal vehemensebb a Jazz.
Ha kell, a Yaris csendben gyorsít, de...A másik oldal, vagyis a finomkodás viszont a Yaris képessége. Mivel a hajtáslánc a Priusénál nem csak a benzinmotor kapcsán gyengébb, még sík úton is Jedi-türelem szükségeltetik ahhoz, hogy önállóan elektromotorból gyorsuljunk fel 50 km/h-ra. Mégis örömmel tölt el minket a néhány kilométerig történő széndioxid-mentesítés. Ám ha úgy adódik, erre a Jazz is képes: ha már egyszer felgyorsítottunk városi tempóig, a kis 14 lovas villanymotor úgy kb. 50-55 km/h-ig képes tartani a sebességet – legalábbis mindaddig, ameddig az akkumulátor töltöttségi szintje kb. 40% alá nem csökken.
..."vitorlázni" a Honda is tud - galériaAz állandó összeköttetés miatt ilyenkor ugyan kb. 1100-as fordulaton ketyeg a belső égésű motor is, benzinfogyasztással nem kell számolni, hiszen azt ’motorféküzemben’ járatja a rendszer, ám a kisebb ellenállás érdekében nyitott szelepekkel. Ily módon teljesen feltöltött akkukkal akár 2-3 km-en keresztül képes siklani a Jazz, vagyis országúti etapok során a kisebb falukon teljesen emisszió-, és fogyasztásmentesen végigsuhanhatunk. Ugyanezt a Yaris is tudja, a gyorsítást is beleértve, ráadásul az ő esetében 60 km/h fölé is merészkedhet ilyenkor a sebességmérő mutatója. A hibrid hangulat tehát itt jobban magával ragad, ráadásul a mindennapi közlekedésben nála jobban háttérbe szorulnak a hajtáslánc zajai – nagyobb tempónál már fej-fej mellett állnak a kisautók.
A Yaris városban és dugóban tényleg csodát tesz.
Fordul a kocka.Amennyiben fogyasztásra kerül a sor, a Yaris tényleg letesz valamit az asztalra. Bár a 3,5 literes vegyes gyári adat valós felhasználásban teljesen irreális, sokat elmond, hogy egy kicsit odafigyelve, ám kompromisszumot alig kötve 4,5 literes étvággyal közlekedhetünk vele Budapesten – a dugó mértékétől jóformán függetlenül. Ennek nyomába itt nem tud érni a Jazz: esetében 5, de inkább 5,5 literrel számolhatunk. Ám a városból kiérve a Honda meglepő módon fordít. Legfőképp a rendszer szerényebb teljesítménye az ok, de a Yaris országúton nem képes reprodukálni testvérei hatékonyságát, sőt, itt már a Jazz mögött kullog. Ezt a differenciát igazolja az autópályát magában foglaló normakörünk is, ahol a maga 5,6 literes étvágyával 7 deciliterrel többet kér a Yaris, mint a Jazz.
Így meglepő konklúzióra jutunk, ha vidéken élünk: a gyári adatok szerint egy literrel többet fogyasztó Jazz Hybrid a valóságban takarékosabb a Yarisnál.
Főleg országúton kér kevesebbet.
Persze ez csak mindaddig igaz, amíg nem a főváros a vadászterületünk – és persze ez csak a torta egy kis szelete. Továbbá megjegyezném, hogy a Toyota nem a biztonságos közlekedést is néha aláásó csökkentett gördülési ellenállású abroncsokat kapta, így 2 decit le is csippenthetünk a differenciából, áldozva a fair bánásmód oltárán.
Nem sportos, de felnőttesebben rugózik.A vörös törpe ráadásul egy fejezetben kiemelkedik: a Yarist jobb vezetni. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy hasonlóan egyszerű műszaki arzenált felvonultató futóműve jóval érettebben, kiegyensúlyozottabban, kevesebb felütéssel csillapítja az úthibákat az ilyen téren diszharmonikus Jazz-nél. Másrészt ha kanyarodásra kerül sor, oldaldőlése sokkal mérsékeltebb, így magabiztosabban közlekedhetünk vele. Igaz, a hangolás a kategória legjobbjától egy fél fokkal elmarad. Ennek hatására a kormánykerék kommunikációja is érettebb, ráadásul kevesebb tekeréssel jobb manőverezhetőséget és fordulókört biztosít a volán, mint a Honda esetében. Tegyünk még egy apróbb kritikát a serpenyőkbe, amely a hibrid létből fakadó generátoros, visszatöltős lassításból ered: alacsony tempónál mindkét autóban nehézkes a fék adagolhatósága, így a finom vezetés a szokottnál több odafigyelést igényel.
A sok pozitívum hatására ezt a fejezetet a Yaris viszi. Bár összességében normakörünkön azonos abroncsokon, vegyes használatnál fél literrel többet kérhet ellenfelénél, kényelmesebb és (kanyarokban) gyorsabb is tud lenni, teljes hibrid kialakítása pedig a hangulatot is jobban fokozza.
Még ő sem tökéletes, de sokkal jobb a Yaris futóműve.
Nagy meglepetés, és a nyertes kiléte... a következő oldalon.