GT - e betűszó ízlelgetése már önmagában is vérpezsdítő reakciókat vált ki, érzékszerveink szinte minden egyebet félredobva várják azt a fajta élményt, amit nem minden autó képes nyújtani. A benzingőzös illat, az Alcantara kárpit tapintása, a piros varrások látványa, de legfőképpen a G-erők hatása az, amire szervezetünk ki van éhezve. Mindezt azonban nem képes megadni a Peugeot 308 GT, hiszen nem is a határtalan sportolásra termett, hanem mindinkább egy kellemesen dinamikus, sportos jegyekkel izgalmasabbá varázsolt modell életre hívása volt a cél a franciák részéről.
Mérges a macska tekintete - galériaA Peugeot termékmenedzserei nehéz fába vágták a fejszéjüket, ugyanis relatíve sok, egymáshoz közel eső teljesítményszinttel jóformán apró lépcsőfokokkal biztosítanak csomagokat, míg más gyártó nagyobb léptekben, s ezáltal sokkal jobban szegmentálható modellekben gondolkodik. Elég megnézni az árlistát: ott van a 308 kínálatában az alapvetően kellemes menetteljesítményt nyújtó, 160 lóerős e-THP, tőle nem messze tesztalanyunk, a 205 lovas GT, míg hamarosan a paletta csúcsára GTI néven érkezik a 250, illetve 270 paripát biztosító csúcsverzió. Erőteljes különbségekről tehát semmiképp sem beszélhetünk, ráadásul a differenciát csak halványítja, hogy mindhárom jószág a PSA konszern 1,6 literes turbómotorjára épül. Lépésenként sportosabbak ugyan, de plusz köbcentikről vagy további hengerekről nem is álmodhatunk.
Noha a Kia esetében a hagyományos és a forró ferdehátúak közötti remek arany középutat nyújtó Pro Cee’d GT erőteljesebb modellváltozat hiányában abszolút indokolt a gyártó részéről, azonban Peugeot módjára a normál és sportos verzió közé beékelt köztes GT verzió létjogosultsága megkérdőjelezhető.
Lendül a mutató, főleg sport módban - galériaAki tényleg dinamikus alsó-közepest szeretne, azaz sportkompaktot, annak már ránézésre, az adatokból kiindulva is kevés lehet a franciák GT csomagja, aki pedig csupán egy lendületesebb ötajtóst keres, annak a költség oldalról sokkal kedvezőbb 160 lóerős e-THP is megteszi. Nem szabad azonban rögtön, elsőre leírnunk, s elásnunk a 308 GT-t, azonban tény, hogy személyében egy kevéssé indokolt döntés végeredményét ismerhetjük meg.
A körítés a sportos és a normál kategória közé történt beékelésnek felel meg, azaz a csomag tartalmaz pár apró, dinamikusabb megjelenést biztosító elemet, mint a küszöb vagy a hátsó légterelő, illetve a módosított orr, azonban az agresszív stílustól biztonságos távolságban marad tesztalanyunk. A gyöngyház fehér fényezéssel, a látványos felnikkel együtt abszolút igényes, mérsékelten dinamikus az összkép, amit menet közben elöl a LED-es fényszórók és a kúszó irányjelző nyújtotta látvány fokoz tovább.
Igényes a külleme, de visszafogott - galériaA visszafogott sportosság jellemző az utaskabinra is, ahol csak néhány apró ponton változtatva varázsoltak kicsit vérpezsdítőbb hangulatot a beltérbe. Az óracsoport számlapjai diszkrét, méhsejtszerű textúrát kaptak, a műszerfalon bőr és tetszetős varrás bukkan fel, amit bőr kárpit és a hangulatvilágítás egészít ki. A két ülés között az elektromos kézifék, valamint az indító/leállító gomb mellett egy ’Sport’ feliratú is feltűnik, ez a későbbiekben még szerepet kap.
A műszerfalról továbbra sem tudok egyértelműen pozitívan beszélni. A nyomógombokat nélkülöző, minden alrendszert– klíma, hifi, telefon, stb. – önmagába olvasztó érintőképernyős fedélzeti egység a többi PSA modellből ismerősen minimális késéssel reagál, de ami még nagyobb baj, hogy a jellegéből fakadóan minden műveletnél odapillantást igényel, elvonva a vezető figyelmét az útról.
Ezen kívül azonban a helykínálat elöl rendben van, hátul közepes, s a csomagtér is nagyjából a kategória átlagát hozza. Az ülések viszont kiváltképp kényelmesek, a sportos miliőhöz mérten is tisztességes oldaltartással együtt. A Peugeot egyedi elrendezését, miszerint a pici kormány felett kell elmézni a magasan ülő óracsoportra, hamar meg lehet szokni, ahogyan a fordított irányban mozgó, eleinte épp ezért szokatlan látványt nyújtó fordulatszámmérőt is.
A kiálló küszöbtoldat kissé idegen - galériaA fémes tapintású motorindító gomb megnyomására a jól ismert, szerkesztőségünk garázsát számos modellben és többféle teljesítményszinten megjáró 1598 köbcentis blokk kel életre, nyugodt szólamokon.
A felvonultatott teljesítmény és karakterisztika nem tartogatott nagy meglepetéseket, a kifejezetten jó áttételezésű váltóval kombinálva a hétköznapokban remekül használható csomagot alkot. Már alulról is szépen megindul a THP, teljesítménye egyenletesen épül fel és a fordulatszámmal együtt a hangja is megjön, azonban 7,5 szekundumos 0-100-as sprint ide vagy oda, mellbevágó gyorsulást aligha várhatunk el tőle.
A sport gomb megnyomására javul némiképp a helyzet, a gázreakció rövidül és a motorhang is sokkal mormogósabb lesz, a látványt pedig a fehérről vörös háttérvilágításúra váltó műszerfal okozza. Tény, hogy harap, megy, hörög, azonban mindez közel sem akkora durranás, mint azt a számok és a GT embléma alapján várhatnánk. Persze minden érthető a Peugeot részéről, hiszen „kell hely” a GTI-nek is, de ez a csomag így meglehetősen puhánynak hat.
Harmonikus, de kissé puhánynak hat - galériaA fogyasztás azonban sok mindenért kárpótol, hiszen visszafogottan, nem folyamatosan kiaknázva a 205 lóerő és 285 Nm lehetőségeit 7 liter környékén vígan el lehet autózni, miközben a várost elhagyva bőven 6 liter alatt csipeget a francia négyhengeres. Persze a helyzeten javít valamelyest a feszesebbre hangolt felfüggesztés, azonban a hátsó futómű egy pillanatra sem képes palástolni csatolt hosszlengőkaros mivoltát. Egyszerűen már a legapróbb egyenetlenségen átgördülve is oldalirányban megmoccan a kanyarban, ezzel bizonytalanság érzetét kelti.
A marasztalás kellő alátámasztásához megjegyzem, hogy a Volkswagen már az 1.4 TSI-hez is csatolt helyett multilink futóművet ad, ahogy az erősebb modellekhez a Škoda, de még az Opel sem volt rest kitalálni a minden modellváltozathoz biztosított, a konstrukció gyengéit remekül elimináló Watt-rudas kitámasztást, s akkor a Ford sokszor éltetett felfüggesztéséről nem is beszéltünk.
Ízléses belső részletek - galériaRáadásul a kormányzás sem segíti ki a bajból a 308-ast, ugyanis az elektromos rásegítésű szervós szerkezet túlságosan könnyed, plasztikus érzést kelt, kevés információt visszacsatolva az úttestről. Pedig nem kanyarodik rosszul a 308 GT, stabil és kiegyensúlyozott, de a hasonló teljesítményszintet képviselő konkurensek igényesebbek, jobbak ilyen szempontból.
Összességében milyen is a 308 GT? Tényleg dinamikus, sportos, azonban aki egy kis adrenalinra vágyik a hétköznapok szürkeségében, annak mindez nem biztos, hogy elegendő dózis lesz.
Ennek ellenére az árcédulája nem rossz, a már önmagában is magas felszereltséget képviselő alapmodell ugyanis listaáron 7,5 millió forintért kapható, amiből meghirdetett, párszázezres kedvezmény varázsol 7 millió alatti vételárat. Tesztautónkból mindösszesen a napfénytető hiányzott, így nem csoda, hogy 8 millió forint fölé kúszott az összeg.
A konkurensek között is nehéz a dolga - galériaKözvetlen konkurensként a Kia Cee’d GT kínálja magát tálcán, ugyanúgy 1,6-os turbómotorral, 1 lóerős hátrányban 204 paripával és sokkal dögösebb külsővel. A koreai praktikusabb beltere nem kevésbé igényes francia tesztalanyunkénál, ráadásul ár és felszreltség tekintetében is nagy a hasonlóság – azonban nem kérdés, hogy a stílus és a képességet a Kia felé billentik a mérleg nyelvét, meglehetősen egyértelműen. Ráadásul mindeközben a Volkswagen Golf GTi sincs tőlük messze, a németek legendás sportkompaktja ugyanis 8 millió alatti induló árával egy szinttel magasabb csomagot ad. Egy biztos, a 308 GT-nek nem könnyű a dolga, főleg úgy nem, hogy hamarosan érkezik az erősebb családtag, amely könnyedén elnyomhatja a harmonikusan dinamikus GT-t.
A tesztben található, és a galéria végén csokorba szedett gyönyörű képekért Erdélyi Ferencet illeti az elismerés, akinek további munkáit erre a linkre kattintva tekinthetik meg.
Néhány szóban
A Peugeot a 308 GT-vel azt hozta, amit egy túlszegmentált termékpalettában mérsékelten sportosnak szánt verziótól elvárhatunk. Kellően dinamikus, igényes körítéssel és magas felszereltséggel, ráadásul fogyasztható áron. Azonban a kormányzás, az igénytelen hátsó futómű és néhány megoldás révén egyszerűen puhánynak érezzük, ráadásul a konkurensek hasonló áron képesek borsot törni az orra alá.
Előnyök: Csendes, takarékos, erőteljes hajtáslánc; Praktikum; Jó anyagok; Egyedi megjelenés; Jó ár/érték arány
Hátrányok: Plasztikus kormányzás; Hátsó futómű; Szűkös hátsó helykínálat; Puhányság a GT filozófiához képest