Két eltérő szívhez szólnak, mégis azonos kategóriában versenyzik összehasonlításunk két résztvevője. A Peugeot 208 és a Chevrolet Aveo is friss belépőnek számítanak a kategóriában, így kiválóan szemléltethetik, hogy mire képes ma a kisautók kategóriája.
Szemtől szemben - vajon puszipajtások?Míg a korábban már tesztjeinkben megfordult Aveo saját testvére, az Opel Corsa mellett inkább költséghatékony megoldásként igyekezett beilleszkedni a GM portfóliójába, addig a menetpróbán már kóstolt 208 az előző generáció költséghatékony modernizálásából született meg, apró ékszerdobozként kicsit magasabbra és főképp továbbra is a női szívek irányába célozva. Külön-külön remekül bebizonyítják, hogy a kategória már arra is megérett, hogy mind térben, mind pedig szolgáltatások terén elkényeztessen egy kisebb családot. Egymással nem mással, mint a tökéletes kompromisszumnak tűnő közepes dízel szívvel veszik fel a harcot. Csak egy maradhat..
Közepes dízeles kisautók, eltérő ízvilággal.
Külső, belső tér, csomagtartó
Eltérő ízléseknek - galériaHipotézisünket, mely szerint eltérő célközönségnek szól tesztünk két kisautója, elég egy gyors szemrevételezéssel bizonyítani. Míg az Aveo vagány, fekete betétes fénytestei, határozott ívei és az erre rájátszó fekete fényezés vagány, fiatal férfiak, friss családosok autóját vetíti elénk, addig a 208 nőies eleganciája, lekerekített vonalai, ékszerként világító króm betétei révén a tökéletes hölgyválasztást árasztja magából.
Na, melyik magasabb?Ennek ellenére nem csak papíron, de méretek terén is egyértelműen egy kategóriában indulnak. Míg a méreteket nézve hosszban a Chevrolet kerül előre közel 8 centiméteres különbséggel, a 3,96 méteres Peugeot a tengelytáv terén veszi vissza előnyét 13 mm-rel. Ez ránézésre vajmi kevéssé látszik, ellenétben a magassággal, amiben jól láthatóan az Aveo vezet, 57 mm-rel. Ez pedig a belső térben is megadja az alaphangulatot, ahol hosszirányú helykínálatban mindkét autó jól áll: 1,9 méterrel még éppen elfértünk egymás mögött.
A kép, ami mindent elmond. Vagy mégsem?
A különbség a térérzetben és a hátsó fejtérben mutatkozik meg, amely egyértelműen a német/koreai produktum felé billenti a mérleg nyelvét. A csokornyakkendős modell annak ellenére érződik szellősebbnek, tágasabbnak, hogy a Peugeot hordozott magával (feláras) panorámatetőt, amely pedig óriási felületen át öntötte a fényt az utastérbe, ám egyúttal a hátsó fejtérből jó pár centimétert lefaragott, ami egyébként sem óriási, így hivatalos tisztségében Vajda kolléga névre hallgató próbababánknak itt már lekonyult a szája.
Sebaj, csomagtérben majd ellenpontoz a Peugeot – gondoltuk, ránézésre ugyanis mélyebbnek és hosszabbnak is látszódott a csomagtér. A centi bevetése és a gyári adat vizslatása végül ránk cáfolt: a Chevrolet puttonya 5 literrel kövérebb (290 l), igaz, állítólag jóval kisebb mértékben bővíthető (0,65 vs 1,08 köbméter), mint a Peugeot-é. A valóság viszont nem mutatott ekkora differenciát a 60/40-es arányban osztott hátsó pad ledöntésével, úgyhogy ezért a mérési eljárások különbsége okolható.
A 208-ban high tech elegancia fogad.
A vezetőülésre visszatérve egyébként kellemes környezet fogad minket hercegben és hercegnőben egyaránt. A kezelés könnyen elsajátítható és a legtöbb állítást már tapasztalat nélkül is könnyedén elvégezzük. Az ülések kényelmével a kategóriába átlagához mérten nem lehet panasz és tárolórekeszeket is találunk bőven mindenhol. A közel húzott oszlopok miatt a kilátás is jó mindenhol, a teljes nyugalmat pedig tolatóradar is szolgálhatja mindkét autóban.
Az Aveo is modern hatású, de egyszerűbb. A barnás betét jól feldobja.
Szép és okos, de nem feltétlenül hatékonyAz Aveót viszont sokan kritikusan szemlélhetik kemény, olcsónak látszó műanyagjai okán, a jóval puhább Peugeot-ban viszont az összeszereléssel akadtak gondok. Hiába szólt fényévekkel jobban a francia modell audiorendszere, ha például már közepesen mély hangoknál is kellemetlen vibrációkat tapasztalhattunk, de fülelve a panorámatető és a jobb oldali ajtó felől is tapasztalhattunk néha nyiszogást. Sajnos a sokoldalúan beállítható és finoman dolgozó Peugeot automataklíma viszont a nagy nyári melegben nem túl hatékonyan hűtötte le a 40 fokos külső levegőt – ilyen szempontból hatékonyabbnak bizonyult az Aveo manuális rendszere, noha ott meg önműködő verziót nem rendelhetünk.
Apró kormány: megosztó lehet.A szerkesztőségünket az átfogó tesztelés során egyedül a 208 kormánya osztotta meg: kis átmérőjét sokan szerették a sportos, gokartos hangulat miatt, míg mások az egyébként egész jól elhelyezett könyöklőket nem tudták kényelmesen elérni azt szorongatva. Mint oly’ sok minden, ez is ízlés kérdése. Viszont ha már kormányt ragadtunk, ne késlekedjünk: ideje elindulni.
Vezethetőség: hajtáslánc és futómű
Mindmáig kristálytisztán emlékszem az egyik nemzetközi sajtóút során a Chevrolet nemzetközi központjában dolgozó marketingessel (aki nem mellesleg szintén magyar nemzetiségű) az észlelt minőségről folytatott beszélgetésemre. Diskurzusunk csakhamar elért a vesszőparipánknak is tekinthető kormányművekig, ahol szomorúan közölte, hogy sajnos nem igazán tudják hogyan elmondani, hogy pl. egy Aveóban használt kormánymű közel 3-szor drágább és jobb megoldás, mint egy Rióé. Erre a tapasztalat birtokában már könnyű volt választ adnom: majd mi elmondjuk.
Ezt jobb tekergetni - galériaAhogy a Hyundai-Kia páros sokat kritizált kormányművei, úgy a Peugeot 208-asé sem tökéletes. Az még ebben a kategóriában nem is baj, hogy az elektromechanikus megoldás nagyon elszigeteli a vezetőt az úttól, viszont a rásegítés nagy tempónál sokszor érezhető ki-bekapcsolása zavaró lehet, mint ahogy a precízség sem hozza az elvárt szintet. Ezzel szemben az Aveo szerkezetére nem lehet panaszkodni: tökéletesen ellátja a feladatát.
A lágyabb ívek alatt lágyabb futómű rejlik.
Egy hajszállal az Aveo ér előbb a szerpentin végéreIgaz, más területen, de azért ő sem ússza meg kritika nélkül: feszes futóművét a legtöbb helyzetben biztonságosnak fogjuk érezni, de sportosság nem igazán szorult több bele, mint a 208-aséba. Ott viszont sokkal puhább a hangolás: még fővárosunk nagyobb kátyúit is kifogyhatatlan étvággyal nyelte a Peugeot. Tette mindezt úgy, hogy egy hajszállal még peresebb gumikat is kapott, ráadásul egyértelműen rosszabbul tapadó abroncsokkal, mint a Chevrolet. Ennek ellenére kanyarban még a műszerünket bevetve sem mértünk komoly differenciát, igaz, terhelésváltásra a puhább hangolású 208 fenekét is táncba vihettük – ezt viszont az 50 km/h felett mindig bekapcsoló menetstabilizáló egyébként még csírájában elfolytja.
Eddig bizony szoros a fejezet állása, így ideje áttérni a motorokra. Hogy melyik szív dobban jobban? A következő oldalon kiderül.