Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A méret számít: öblösebb motor odaát.Papíron a motorizáltsági verseny fej-fej melletti eredményt sugall: 95 lóerő és 190 Nm nyomaték itt, 92 lóerő és 230 Nm nyomaték ott. A valóság viszont kicsit eltérő. A hasonló teljesítményt ugyanis a Chevrolet az Opel segítségével 1,25 literes térfogatból csikarta ki, míg a Peugeot öblösebb, 1,6 liternyi térfogatot foglaló erőforrással gazdálkodik. Igaz, utóbbihoz ebben a kivitelben csak hagyományos, nem pedig változó geometriájú turbófeltöltő jár, a nagyobb térfogat miatt azonban még így is nagyobb erőt tapasztalhatunk az alsóbb fordulatokon. Egyúttal esetében kevesebb vibráció is jelentkezik, de a HDi motor működése összességében is kifinomultabb, csendesebb.

Kellemetlen érzetet ad a Peugeot ötöseErre viszont szükség is van, mivel a francia márka továbbra is ötfokozatú kézi váltót csatol ehhez a hajtáslánchoz, melynek segítségével viszont értelemszerűen rosszabbul gazdálkodhatunk a fordulatszámmal, mint a hatgangos Aveo esetében. Ezt különösen azért sajnáltuk, mert az erősebbik Peugeot dízelhez (a legjobb felszereltségi csomagnál rendelhető plusz 160 ezer forintért) járó váltó precíz, jó szerkezet, ellentétben a tesztautónkéval, amely jelenleg a piac egyik legrosszabb egysége. A hosszú utakon, nem túl lineáris kulisszában, hatalmas lötyögéssel kapcsolható sebességváltó egyetlen pozitívuma, hogy viszonylag tisztán és kevés hibával szortírozhatunk vele a fokozatok között, de nála évezredekkel jobb a Chevrolet precíz, masszív érzésű szerkezete. Röviden és tömören: érjünk bármihez, legyen az kormány, ajtófogantyú vagy váltó, az Aveo esetében minden precízebb, határozottabb érzetet kelt.

Többet pihen a fordulatszámmérő, ráadásul kulturáltabb és alul erősebb is a 208.

Formai kavalkád, szerény fogyasztásértékkelA Peugeot-t azonban így sem szabad leírni: a kulturáltabb, alul erősebb motor az e-HDi technika révén (a váltót üresbe téve óra szerint 22 km/h alatt képes leállni a motor) városban még a start-stopos, de azt ritkábban használó 1.3-as dízelnél is takarékosabb. Bár ez a gyári adatok terén nem nyilvánul meg (sőt, ott vegyesben is az Aveo vezet 2 decivel) a valóságban úgy fél, odafigyelve pedig akár egyliteres differenciát is kiautózhatunk. Autópályán már megfordul a helyzet: ott részben a rövidebb legfelső áttétel okán is néhány decivel kevesebbet kér az Aveo – mindezt úgy, hogy a tesztautó szélesebb, nagyobb ellenállású gumikat viselt, ami nagyjából 0,2 litert rápakolhatott az étvágya.

Egy szó, mint száz: étvágytalanság terén egyik tesztalanyunk sem panaszkodhat, amelyet normakörünk is igazolt. Az egységesen 4,1 literesre adódó étvágy az Autó Pult fennállása óta mért legjobb értékek közé tartozik, ami jó indok lehet a hasonló teljesítményű szívó benzinesekhez viszonyított 560/420 ezer forintos felár indoklására.

A menetteljesítmények is a pozitív érveket gyarapítják, főleg, ha a rugalmasságot nézzük. Itt egyértelműen kijön a Peugeot alsóbb tartományokban mutatott erőfölénye és +40 Nm-es csúcsnyomatéka, így végül méréseinken a hosszabb fokozatokat is gyorsabban vagy (ötödikben, 80-ról 120 km/h-ra gyorsítva) ugyanannyi idő alatt forgatta le a 208, mint alkalmi vetélytársa. Ha pedig azt nézzük, hogy pl. egy Aveo esetében a 60-100-as rugalmasságmérést, negyedikben az 1,4 literes benzines 14,9 másodperc alatt tudja le, szemben a dízel 9,6-os értékével, már értjük, hogy a tetemes felár és a traktoros orgánum ellenére is miért szemeznek olyan sokan inkább az öngyulladóssal.

Csodák azért nincsenek. Kiforgatva jól látszik, hogy ténylegesen is „csak” 95/92 lóerővel gazdálkodhatunk, ám az autók mérve 11,4 másodperces 0-100-as sprintjét sok kritika így sem érheti. Mint ahogy a száguldozási kedvünket is a kategória tekintetében átlagosan veszi csak el a menetzaj: mindkét autó kísértetiesen hasonlóan teljesített méréseinken.

Költségek

Az előző fejezet közel döntetlen állása a költségek terén nem fog megismétlődni – legalábbis a két modell eltérő pozíciója okán erre következtethetünk. Az árlisták is ezt igazolják, bár a differencia kisebb, mint amekkorára talán gondolnánk. Ugyanúgy felszerelve egy korrekt 208-ért 4,345 millió forint esedékes, míg az Aveo 4,29 millióba kerül – viszont 200 ezer forint állandósult gyári kedvezmény jár hozzá. Ezt fejeli meg a Chevrolet részéről 150 ezer km vagy 5 év garancia, amivel szemben a Peugeot 2 éves korlátozás nélküli felelősségvállalása áll.

Ezzel egyértelműen billen a mérleg nyelve, ám gyorsan hozzátennénk, hogy az Aveo viszonylatában a 208 kissé luxustermék. A már említett panorámatető mellett felettébb modern opciókat is rendelhetünk hozzá, így például okos, érintőképernyős, akár navigációs rendszert is, de bőrkárpit vagy automata parkolórendszer is gyarapíthatja a modell értékét – emelve annak különlegességét. Tehát ilyen értelemben olyan igényeket is kielégíthet, amelyek teljesítésére a Chevrolet modellje nem képes. Így míg ő egy hercegnői ékszerdobozként pompázhat, az Aveo inkább vagány fiúk, férfiak játékszere lehet, a külcsín és a belbecs jól értelmezhető harmóniáját adva ezzel.

Néhány szóban

Stílusban ennél távolabb már szinte nem is állhatnának egymástól, mégis meglehetősen szorosan alakult a Chevrolet Aveo és a Peugeot 208 küzdelme. Végül összességében egy hajszállal előbbi került ki győztesen a csatából, az eltérő potenciális vásárlói réteg okán két első helyet is kioszthatunk. Az Aveo elsősorban tágas belső terével, vezetési és összeszerelési precízségével és árával hódít, míg a 208-ban a modern felszerelések, a jó motor és a kényelmes futóműve vehet le sokakat a lábáról. Éppen utóbbi terén fejlődhetne még az Aveo, míg előbbiben a Peugeot-nak van tanulnivalója.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek