Christian Dior, Luis Vuitton, Chanel – csupán néhány ismert név a nemzetközi divatot meghatározó francia márkák közül. Citroën 2CV alias „kacsa”, Citroën DS, Peugeot 205 GTi, Peugeot 406 coupe, csak hogy pár személyes kedvencemet említsem az autós divatot meghatározó franciák sorából.

Az új 308-cal a Peugeot-nál kiváló érzékkel ráéreztek arra, hogy 2022-ben milyen autót érdemes rajzolni, amelynek érzékekre ható, egyedi stílusa van. Mindenki megbámulja. Az emberek még a napszemüveget is leveszik és elismerően mustrálják. Telitalálat a káprázatos szín is, amely kiemeli a formákat, domborulatokat. A zöld az új kék? Hosszan tudnám még sorolni, hogy milyen összhangot képeznek az egyes részletek, de erről beszéljenek helyettem inkább a fotók. És élőben még a képeknél is meggyőzőbb a 308 legfrissebb generációja.

Bármely szögből nézve lenyűgözően jól sikerüt az új Peugeot 308 formaterve – galéria

A belső tér szintén egyedi, meghatározó stílusjegyeket rejt. A kis méretű kormány, a teljesen digitális műszeregység, a testre szabható óracsoport és a merész belső formák szépen rímelnek a külső stílus ívére. Igényesek a textúrák a műszerfalon, a varrások az üléseken.

A tesztautóban lévő mintegy tízezer km meggyőző szám arról, hogy rendben van az összeszerelés minősége: nem nyikorog és nem zörög semmi, masszívnak hat benne minden elem. Még arra is odafigyeltek a tervezők, hogy szépen ’puffanjon’ becsukáskor az ajtó. Azért egy-két kopogós műanyag előfordul, főleg a hátsó traktusban, de ez a legkevésbé sem bántó a kategóriában. Hátul kényelmesen el lehet férni, de a terpeszkedés a puttonyos 308 SW privilégiuma marad. A csomagtér megfelel a kompakt átlagnak és jól pakolható.

A sötétzöld szín megkoronázza az összképet, nagyon jól áll neki - vajon a zöld az új kék?

A külső-belső összhang, a vagány szín, a versenyautókba illő kormánykerék és a szigorú kardfogas tekintet láttán nekem első ránézésre „hot hatch" érzésem támadt; különösen az új emblémás, felnőtt arcú oroszlános pajzs láttán (amely ebben a típusban debütált) lehet „ez aztán az utak királya” érzése az embernek.

Aztán beindítottam... jelentem, oroszlános üvöltés helyett az alapjárati dízelkerregés összezavarta a gondolataimat és az előzetesen felépített sportos illúziót. Most akkor mit is diktál a francia divat? Mit vizionál a Peugeot, amikor ebbe a jövőbe mutató csinos formába egy dízelmotort csomagol? Sok kérdés kavargott bennem, miközben a telefonom az indukciós töltőpolcra helyezve vezeték nélkül összekapcsolódott az Android Auto-val.

Jelentjük, mégsem haltak ki a kardfogú nagymacskák... :)

Elindultam. Amikor tankolás után a rendszer 900 megtehető kilométert jelzett, kezdtem megérteni az okokat. Abszolváltam egy Tatabánya-Budapest ’karikát’ autópályán, dinamikusan, sok kigyorsítással, nem kímélve: 5,5 l/100 km. Na neee, majd városban felkúszik a fogyasztás, gondoltam; elugrok ide-oda, hidegen indítom, rövid távokon használom, intenzíven klímázok a kánikulában, jól bedobom a budapesti forgalom vérpezsdítő ritmusába: 6,4 literes lett a forszírozott városi fogyasztás. Jöhet az országút: itt alig 4,6 és még mindig 800 km van hátra a következő tankolásig. Elképesztő étvágytalan egy oroszlán vagy – dicsérgettem.

Bízva abban, hogy a francia dízeltechnika legalább olyan kifinomult, mint az autó megjelenése, ez egy biztató képlet, pláne annak, aki sokat megy országúton, autópályán. A környezetvédelem oltárán az Euro 6d normát teljesítő négyhengeres motor azért jár némi kompromisszummal. A külső által sugallt ’tüzes ferdehátú’ életérzés nincs meg benne; pl. 10,3 másodperc az általunk mért 0-100-as gyorsulási idő, de a 130 lóerő valójában szinte mindenre elég: tempós autópályázásra és visszakapcsolás nélküli előzgetésre is, de inkább a nyomatékból kényelmesen autózás illik hozzá. A turbó picit gyakran várat magára, de szépen tol, aztán csak kapcsolgatni kell, hogy mindig a nyomatékhullámon úszhassunk. A kegyetlen harapást, amit az ’oroszlánfoggal’ szigorított ábrázat mutat,  csak egy másik hajtással adja meg nekünk a modell: van belőle 225 lovas plug-in hibrid is, de nem akarom lelőni a következő tesztautóm apropóját – elöljáróban legyen elég annyi, hogy az egy másik autó...

A belső hangulat rímel a külső megjelenésre – galéria

Ha már kényelmes suhanás, az ülés komfortos, mégis feszesen tart. A váltó franciásan ’slisszan’ a kulisszában, de viszonylag rövid úton jár. A kormány szerintem parádés (igaz, nem mindenki szereti), olyan, mintha egy ’gamer konzolt’ tekergetnék. Fordulékony az új 308, városban sem okoz gondot a manőverezés. Ugyanakkor bizonyos beállításoknál a volán kitakar a műszerfalból, ezért az ergonómia nem tökéletes. A parkolást egy 180 fokos tolatókamera segíti, amely úgy működik, mintha 360 fokos kamera lenne: a tolató autót felülnézetből mutatva fokozatosan kirajzolja a körülöttünk lévő környezetet, mármint azt a részt, amit a hátsó kamera lát a tolatás során. Ugyanis oldalsó és első kamera hiányában amit nem lát, azt szürke csíkokkal jelzi. Én ezt először simán hibaként dekódoltam. Érdekes megoldás, ami arra jó, hogy tolatásnál lássuk például a padka ívét, amit fel tud térképezni, amíg haladunk, de nem szabad teljes értékű 360 fokos felülnézeti kameraként tekinteni rá.

A klíma ugyan kapott egy dedikált fizikai gombot, ami a klíma menüjét hívja elő az érintőkijelzőn, de csak úgy megszokásból nem lehet állítgatni az utat figyelve a hőmérsékletet vagy a befújt levegő intenzitását. Az ülésfűtéshez ráadásul még egy almenübe is be kell lépni, ami megnehezíti a lényegre, vagyis a közlekedésre való odafigyelést, biztonsági szempontból tehát ez így nem jeles. Szimpatikus prémiumosztálybeli megoldás, hogy az automata klímának nem csak ’atomerős’ fokozata van, amelytől az arcüregünk sikítva menekül a gyulladás irányába, hanem használható kíméletes automata módot is találunk, ami csendben, a fejünket nem lerobbantva hűti a kívánt hőmérsékletűre az autó utasterét.

Az ergonómia nem hibátlan és akad néhány apróbb hiányosság, de abszolút érezhető, hogy egy szupermodern, 2022-es autóban ülünk – galéria

A központi képernyő sokféleképpen konfigurálható, ami segíti személyre szabni az autót, hogy otthonosan érezzük benne magunkat, akárcsak a telefonunkban. Az alatta fekvő digitális kapcsolósor viszont fix kiosztású, pedig milyen jópofa lenne személyre szabni mondjuk kedvenc, leggyakrabban használt funkcióink gyors indítását. A „súgó” gombot például azonnal eltüntetném innen és a klíma panel minden főbb funkciójának szentelnék egy-egy kapcsolót. Az utastéren érződik, hogy a 2022-es igényekhez fejlesztették: a személyre szabhatóság mellett elöl is, hátul is 2 db usb-c csatlakozó segíti a mobilozókat, akik okos eszközeik kijelzőjének tartalmában elmerülve vélhetően nem viszonozzák a kocsira irányuló elismerő tekinteteket, ehelyett a többféle színben pompázó hangulatvilágítástól azonnal „zen” hangulatba kerülhetnek.

Amennyiben esetleg a sofőrt is ilyen hangulat kerítené hatalmába – ami a dízelmotor andalító morajlásának ismeretében nem is lehetetlen –, figyel rá a vezető fáradságát észlelő asszisztens, a távolságtartó tempomat, a holttérfigyelő és a sávtartó, amely aktívan, finom lökésekkel akadályozza meg a figyelmetlen sávváltást, majd indexelés nélküli akciókat üvöltő pánikjelzéssel bosszulja meg. A gondos tervezőknek hála kikapcsolható ez a funkció, de kizárólag a menüből, és minden indításnál újra figyel ránk „Jean”, a vezetést támogató digitális francia komornyik.

Hátul is egészen jól el lehet férni, de a helykínálat a puttonyos 308 sw-ben az igazi

Az adaptív tempomat ügyes; jó, hogy a váltások alkalmával sem veszíti el az előirányzott sebességet, szépen hozzáidomul a kézi váltóhoz a sebességtartás. Sőt, a táblafelismerő funkció segítségével rendszeresen megkérdezi: „50 Ok”, „90 Ok?” Oké-oké, hogy ennyivel lehet menni, de miért kérdezed meg állandóan, hogy ez Ok-e, morfondíroztam az első közös kilométerek után. Hát azért, mert ha megnyomjuk a kormányon az Ok gombot, akkor automatikusan leköveti a táblán felismert maximális sebességet, míg a távolságkövető a forgalom ritmusát… Ollállá, ez aztán a ’fhranszia’ kényelem Jean, champagne-t a megalkotóinak!

Amint kicsit kanyargósabbá válik az útvonalunk, a közvetlen kormányzás egy kis élvezetet csempész a napunkba. Gyerekjáték pontosan lekövetni a kanyaríveket, a kormánymű szépen ellentart, a futómű pedig kiszámítható, stabil és jól tűri a forszírozott kanyarokat is. A menetkomfort nem a legjobb, amit életemben láttam, de a kényelem alapvetően rendben van, főleg a tesztautó épeszű méretű 17 colos kerekeivel – nagyobb felniken biztosan rázósabb lenne az élmény, ezért ezeket tartom ideálisnak. Az első kerekek felől rossz úton enyhe ’dübögéssel’ érkezik némi futóműzaj, autópálya-tempónál viszont az alacsony építés előnye a takarékosság mellett, hogy alig van szélzaj. Ilyenkor a motor is csendes, plusz ott van ’Jean’ minden elektronikus szeme, tehát biztonságban vagyunk. Nagyon jó vele utazni.

Minden kiszállás után megcsodáltam... és mások is folyamatosan csodálják.

A parkolóban ismét alaposan megcsodálom. Bármilyen autó mellett nagyon szép és minden másik autó egy kicsit ódivatúnak tűnik formás ívei mellett. Ahogy távolodok a kulccsal a táskámban, csippan egyet, jelezve, hogy lezártam magam kisgazdám. Ilyenkor sárgán villan az oroszlánfog – hát ilyen sincs másnak, mosolyogtam magamban.

Egy hét alatt sem kopott el a dicséretek hada, amely ezt az autót övezte. Még az étterem teraszáról is felálltak néhányan körbejárni. Egyedül az ár zavarta az érdeklődőket: listaáron 11.120.000 forint ez a gazdagon felszerelt ’Allure Pack’ modell (és ezzel a motorral a belépő is alulról súrolja a 10 milliót). Többeknél is elindult a gondolatmenet: „11 millióért én már olyat veszek, de olyat veszek, hogy... izé…”, na és itt rendre meg is akadtak. Milyen új autót is kapunk ma ilyen gazdag ellátmánnyal ennyiért a C szegmensben, amelyért felkel az asztaltól az étkező nép és körberajongja? Különösen, ha egy takarékos dízelre van szükségünk, lehetőleg négy hengerrel. Hozzáteszem, aki beéri az egyébként korrekt 1,2 literes, 3-hengeres turbós benzines, 9 millió forint alatt hazaviheti az új 308-ast.

Az új Peugeot 308 esetében minimum 9 millió forint a beszálló, a tesztelt kivitel viszont bő 11 millióba kerül – sajnos ide jutottunk az árak tekintetében... (és nem kirívóan drága a 308 a szegmensben)

Ezzel az autóval tényleg menő megjelenni, már messziről sugall egyfajta extravaganciát. Olyan lehet ez, mint amikor valaki felvesz egy neves divattervező által megalkotott csinos ruhadarabot: jól érzi magát benne, beleszeret, kötődik hozzá. Nem a pamutot vagy a selymet fizeti meg, hanem azt, amit a kiváló fantáziájú mesterek alkottak belőle...

Szép munka, a hagyományos értékeket szem előtt tartva – a siker megérdemelt (lesz?)

Néhány szóban

Mondhatnám, hogy a kardfogú nagymacskák kihaltak szegények, csakúgy, mint lassan a dízelmotorok vagy az alacsony építésű járművek. A Peugeot azonban oroszlánszívvel küzd a klisék ellen, turbón keresztül lélegezteti a dízelt, amely köré egy nagyon is élő, stílusos műremeket komponált. Szólhat hát a La Marseillaise, mert ezt jól összehozták.

Előnyök: Rendkívül szemrevaló, nagyon dögös formaterv, amihez kiválóan rímel a belső hangulat is; Kellemes hajtáslánc remek fogyasztással; Főleg autópályán szuper utazási komfort; Élvezetes vezethetőség jó kormányzással; Különleges megoldások és korrekt minőség belül

Hátrányok: Apróbb ergonómiai problémák (pl. klíma kezelhetősége és a műszercsoportot könnyen kitakarni képes kormány); Néhány idegesítő megoldás; Az autó kinézete sokkal komolyabb teljesítményt ígér a 130 lóerőnél; Nem mondjuk, hogy nem értékarányos, de ott tartunk, hogy egy jó kompakt autó legalább 10 millió forintba kerül... – de ez nem (csak) a Peugeot hibája

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek