A középkategóriában boldogulni sosem volt könnyű feladat, a technológia folyamatos fejlődése mellett pedig csak még inkább kiéleződött a verseny. Az utóbbi egy-két évben a szegmensben részt vevő márkák közül szinte mindegyik vagy frissítette, vagy vadonatújra cserélte saját versenyzőjét. A Mondeo ötödik generációjának bemutatásával látszólag a Ford is beállt a sorba, az amerikaiak azonban csaltak egy kicsit.
A külcsínre szavunk sem lehet - galériaAkik követik az autózás világát, nyilván tisztában vannak vele, hogy az Európában tavaly év végén bemutatkozó „új” Ford Mondeo az Egyesült Államokban bizony már 2012 óta piacon van. A kék oválosok középkategóriásának eljövetele a belgiumi üzemük bezárása, és az új gyártósorok beüzemelése miatt csúszott közel három évet, ami bizony nem kis idő.
Mostanában éppen ebben a korban szokták frissítésre fogni modelljeiket a gyártók, az amerikaiak azonban – az európai szabályoknak megfelelő átalakításokat leszámítva – érintetlenül hozták el nekünk a négykerekűt, aminek személyében így tulajdonképpen a szegmens egyik legöregebb tagját tisztelhetjük, amennyiben a frissítéseket is számításba vesszük. Ennél azonban jóval lényegesebb, hogy mire is képes valójában az autó, ami a legerősebb hajtáslánccal érkezett meg szerkesztőségünk garázsába.
Felfalná az utat - galériaEgy dologra biztosan: magára vonzani a tekinteteteket. Noha általában nem kenyerünk egy autó formáiról ítéletet hozni, a Mondeo kapcsán még az objektivitás talaján maradva is kijelenthetjük, hogy látványos jelenség. A szűkre húzott – felárért LED-es – első fényszórók és a hatszögletű hűtőrács már-már ijesztő agresszivitással tekint a világa, miközben a hosszan elnyújtott, elegánsan lejtő tetővonal és az első és hátsó lámpatesteket összekötő, a kilincsekkel összejátszó árnyéktörő vonal még dinamikusabbá teszi az összképet.
A tesztautó esetében ráadásul a gyengébben felszerelt változatokhoz képest sportos lökhárítók is emelik a hangulatot, melyeknek hátul érezzük igazán a hatását – az ügyesen integrált kétoldali kipufogó kivezetés és a visszafogott légterelő még egy lapáttal rátesz az amúgy sem unalmas látványra, amit az előző generációra hajazó hátsó lámpák tesznek teljessé. Noha a teszthét alatt megkérdezettek szinte kivétel nélkül pozitív véleménnyel voltak az autó vonalairól, természetesen mindenkinek saját szíve joga ítéletet hozni az újdonság formáiról.
Ez bizony kopogós műanyag - galériaAzzal azonban mindannyian tisztában vagyunk, hogy a vonzó külső nem mindig takar értékes belsőt. Az ilyen negatív hangvételű kijelentések után általában érkezik a pozitív fordulat, de a Mondeo esetében sajnos nem ilyen egyszerű a helyzet. Noha a krémszínű bőrülések és a modernséget sugárzó színes kijelzők elsőre csábítónak tűnnek, némi ismerkedés után bizony könnyen lebiggyedhet a szájunk sarka.
Nem csak gyenge, alig látni - galériaNoha a könyöklők környékén nem spóroltak a bőrrel a gyáriak, sok helyen a kategóriához méltatlan anyagokat használtak, ráadásul az összeszerelési minőséggel sem lehetünk teljesen elégedettek – út közben folyamatosan jelen vannak a zörgések. Noha az ergonómiára nem lehet panaszunk, és még a sok más márka által is használt zongoralakk betéteket is megbocsátanánk, a középkonzolon elterülő hatalmas, komor műanyagtenger, és a szem előtt lévő, gyakran tapicskolt helyeken fellelhető kopogósan egyszerű matériák bizony igencsak hervasztóak - talán a Vignale változatra tartogatja a puskaport a Ford.
Sebaj – gondolhatnánk optimistán –, majd a modern SYNC2 multimédiás/navigációs rendszer, és az egyéb nyalánkságok kompenzálják az eddigi hibákat. Azt hiszem, már sejtik, hogy mi következik: a Mondeo sajnos ezen a téren is felejthető teljesítményt nyújt. Az érintőképernyő bár hatalmas, az ujjlenyomatoktól és opálosan tükröződő anyagától, valamint a kontraszt hiányától sokszor nehezen leolvasható, ráadásul a Microsoft által készített SYNC rendszer is hagy némi kívánnivalót maga után. Nem tartalmaz magyar nyelvet, és gyakran igen nehezen reagál az érintésre, de ha mindez még nem lenne elég, a sebessége is lassabb az átlagnál – és akkor a sok helyen túlbonyolított menürendszerről, és a butácska naviról nem is beszéltünk.
A műszerfali kijelző jó szolgálatot tehet - galériaA kormányról kezelhető, többfunkciós műszerfali kijelző már jobb teljesítményt nyújt, ahogyan az új Mondeo praktikumát is dicsérő szavakkal illethetjük. A középkonzol alatti nagy tárolórekesz jó szolgálatot tesz, de mindennek könnyen megtalálhatjuk a helyét az autóban. A kényelem tekintetében is elismerően szólhatunk az autóról, hiszen a memóriás, elektromosan állítható bőrfotelek kellemesen ölelik át a testet, és megfelelő üléspozíciót biztosítanak – habár a magasabb utasok rövidnek találhatják az ülőlapját, illetve néhányan a fejhez túl közel lévő fejtámlákra is panaszkodtak.
A helykínálattal úgy általában szintén nincs gond, noha nem lett nagyobb elődjénél az újdonság. A hátul ülők a kényelmes székek mellé még ülésfűtést és egy univerzális csatlakozóaljzatot is kaptak. Egyedül a fejtérre panaszkodhatnak, ami a lejtős tetőívet elnézve nem is csoda, de a panorámatető elhagyásával – amely a sportosabb kanyarokban nyöszörögve tudatja velünk, hogy bizony ront az autó merevségén –, vagy a kombi változat megrendelésével javíthatunk ezen a helyzeten.
A Ford bevallottan hatalmas hangsúlyt fektetett a biztonságra, aminek egyik jele a világelsőként bemutatott biztonsági övbe szerelt légzsák. Ez minden bizonnyal nagy előny egy baleset esetén, azonban a vastagabb kialakítás miatt megnehezítheti néhány gyermekülés behelyezését, és rövidsége miatt a nagydarab utasok számára is gondot jelenthet.
A hátsó utasokra is gondoltak - galériaHa valamin nem spóroltak a gyáriak, akkor az a csomagtér mérete, hiszen a maga 550 literes értékével bőven elegendő helyet kínál, ráadásul az üléseket lehajtva – igaz nem sík padló mellett – akár 1446 literre is nőhet ez a szám. A Fordnak azonban itt sem sikerült hibátlan produkciót nyújtania, ugyanis a hatalmas csomagtérajtó nyitásához férfiakat megizzasztó erőkifejtés szükséges, és ugyan létezik elektromos megoldás, az csak a hátsó légterelő nélküli modellekhez elérhető.
Ha kíváncsiak rá, hogy képes-e javítani a hajtáslánc az összképen, lapozzanak!