Már a járdaszegély is igazi ellenség - pedig hasmagassága lenne hozzá
A felhőtlen suhanást legfeljebb egy-egy úthiba zavarhatja meg, ugyanis a futómű keménysége és a 19 hüvelykes felni duója még a legkisebb bukkanón való átkelést is azonnal tudatja velünk - ami talán kisebb felnikkel némileg orvosolható. Mivel az elektromos autóval a Balaton felé araszoló kollégákat az autópályán jócskán magam mögött hagytam, még egy kis horgászatra is jutott idő.
Nem mintha különösebb veszélyt jelentenék a halakra, de a főváros rohanása után jól esik a parton ücsörögni, ám a Captiva társaságában bizony még a füves terep legyőzése sem mentes az izgalmaktól, ahol szinte még a lelket is kirázza belőlünk az autó. Az alacsonyra húzott orr és a földet szinte súroló műanyag koptató világossá teszi számunkra, hogy tesztünk tárgya nem csak terepre nem fog menni soha, de még egy padkára való felállás is igazi küldetés számára.
Méretéből fakadóan praktikus, de terepjárónak alig tekinthető
Ami pedig hátrány a terepen, az előny a hóbortos szerpentineken, ahol a sportosabbra hangolt személyautók megszorongatása sem lehetetlen feladat. Furcsa látványt kelt, ahogy egy ekkora test szokatlanul nagy kanyarodási sebességre tesz szert, miközben négykerékhajtásának köszönhetően határhelyzetben is semleges tud maradni. Veszélyt ilyenkor is csak a kisebb-nagyobb úthibák jelentenek számunkra, amik megdobhatják az autót, noha a tapadás visszanyerésével tökéletes magabiztossággal írhatjuk le a kijelölt ívet. Itt pedig a korábban érzéketlennek tűnő kormánymű pontosságát sem érheti panasz, melynek visszajelzései éppen elég információval szolgálnak a szükséges beavatkozások megtételéhez, hiszen a kormányzáson sokat javítottak a frissítésnél - a volán immár kellő pontossággal és egyenletességgel dolgozik.
A harmadik sor felnőttek szemszögéből sem elvetendőEz persze nem jelent sem többet, sem kevesebbet annál, hogy a Captiva dinamikus („személyautós”) terelgetése gyakorlatlan sofőröktől sem követel nagyobb felkészültséget, noha ezért súlyos árat fizetünk a kátyús utakon és a könnyű terepen való haladáskor. Az autó e területen tanúsított valódi árnyoldalát a második, és különösen a harmadik sorban ülő utasok ismerhetik meg igazán, akik a keményre tömött üléseken pattoghatnak együtt az autó farával. Erős kompromisszum ez, pedig a helykínálat bizony hét utas számára is kielégítő, és a csomagtartóban helyet kapó „szükségülések” is alkalmasak akár 180-190 centiméter magas felnőttek befogadására is. A nyomatékos dízelmotor tartalékai pedig még hét utassal a fedélzeten is elegendőek a dinamikus haladáshoz.
Igazi társ a hétköznapokban - családi utazóautóként remekel
Miközben a Captivát a hivatalos célkitűzéseinek megfelelően városi terepjárónak illene tartanunk, saját olvasatunkban sem a város, sem a terep nem ideális élőhelye, noha a zsúfoltságban történő terelgetése még jelentős külső méreteinek dacára is mentes a nehézségektől, és az alacsonyra húzott orrától eltekintve még hasmagassága is alkalmassá tenné a műútról való letérésre. Ezzel szemben praktikus családi-, és utazóautó minőségében ideális partnerre lelhetünk benne, már amennyiben sikerül megbarátkoznunk a kissé akadós váltóval, az úthibákat alig toleráló, ámde jól tartó futóművel, és a néhol kifogásolható összeszerelési minőséggel, hogy a méreteihez viszonyítva szerény, ám napjaink árszabása mellett mégis jelentős fogyasztásáról már ne is szóljunk.
Nincs is sok választásunk..Végső soron kinek is ajánlanánk az új Captivát? Azok számára mindenképp, akik egy igazán dinamikusan haladni képes és praktikus négykerékhajtású autóra vágynak, de azok se tévesszék szem elől, akik családjukkal, barátaikkal aktív, sportos életet élnek! A nyári időszakban ugyanis egy jet ski, vitorlás, vagy motorcsónak elvontatása gyerekjáték lehet a Chevrolet számára, míg télen akár hét személlyel, és egy (vagy két) méretes tetőboksszal is útra kelhetünk a síelés helyszínére, miközben az év munkával zsúfolt napjaiban egy tárgyaláson is képes megjelenni.
Ha pedig alaposan körülnézünk a konkurencia berkein belül, gyorsan világossá válik, hogy túl sok választási lehetőségünk nincs is, ha egy hétüléses, négykerékhajtású hobbiterepjáróra vágyunk. Említésre méltó lehet a Kia Sorento, ami 2,2 literes dízelmotorral társítva 197 lóerős teljesítményt mozgósít 8.699.000 forint fejében, amit közel azonos felszereltséggel társítva a Captiva alig 100.000 forinttal fejel meg. A Hyundai Santa Fe sem olcsóbb mulattság, amely a hatékony és remek hajtáslánc ellenére szintén nem tökéletes autó. A Mitsubishi Outlander hasonló erőforrásának 177 lóerős teljesítménye nem sokkal marad el az említettektől, noha az érte az asztalra teendő összeg éppen csak át nem lépi a lélektani 10 milliós határt.
Összesen négy motor közül választhatunk
A Captiva-kínálat természetesen nem ilyen szűk, hiszen akár öt üléssel és elsőkerékhajtással is hazavihetjük - a 167 lóerős (korábban 136 LE) 2,4 literes benzinmotorral akár 6,59 millió forintért. A 2231 köbcentiméteres, gázolajos erőforrás elérhető egy 163 lóerős verzióban is, míg a paletta józanész határaitól leginkább elrugaszkodott tagja az a 3 literes, benzines, V6-os szörnyeteg, ami szívdobogtató 258 tagú ménessel röpítene minket - nyilvánvalóan szívszaggató(bb) üzemeltetési költségek mellett. Az erősebb dízelmotorhoz akár automataváltót is társíthatunk, melynek felára 320.000 forint, viszont pazarlóan és nyúlósan dolgozik.
Néhány szóban
Jó irányba billen - galériaAz új Chevrolet Captivát különös kettősség jellemzi. Bizonyítandó, hogy minden érmének két oldala van, amit megemlítek a „hátrányok” sorában, azt egy másik szemszögből nézve szerepeltetnem kell az „előnyök” között is. A rezgésektől mentes dízelmotor hirtelen ébredő nyomatéka akár rántásokhoz is vezethet, de a sportosság sem áll távol tőle, és mindig elegendő tartalék marad benne. A futómű ugyan kemény terepen és rossz minőségű úton, de az autó ettől stabil a kanyarokban. A kormány kissé kelletlen és könnyű, de a Captiva ettől adható át kevésbe keménykezű vezetőknek is. A váltó ugyan határozott mozdulatokat igényel, de előfordulhat, hogy ez a sportosságra vágyó sofőrök kedvére való.
Valójában mindegy is, hogy milyen szempontból tekintünk az újdonságra, mert számtalan előnye, magabiztos fellépése és praktikummal társuló felhasználóbarát jellege bárkit képes meggyőzni, amit az ellenfeleihez viszonyított kedvező árszabása csak tovább erősít, s ennek köszönhetően a mérleg nyelve végül kilendül a pozitív irányba.
Előnyök: Nyomatékos, dinamikus dízelmotor; Hét személy befogadására alkalmas, praktikus utastér; Négykerékhajtás; Kiváló hangszigetelés; Jó kanyarodási képességek, stabilitás
Hátrányok: Egyenetlen motorkarakterisztika; Minőségi hiányosságok az anyaghasználatot és az összeszerelést illetően; Kemény, rázós futómű; Akadós váltó; Jelentős fogyasztás