„Legyen erős, de hatékony! Legyen sportos, de kényelmes! Legyen kabrió, de kulturált! Legyen játékos, de magabiztos!” „Esetleg még valami?” „Ennyi, köszönjük!” Egy kis fantáziával megspékelve és kiszínezve, valahogy így képzelem el azt a párbeszédet, amit a BMW vezetősége folytatott a mérnökcsapattal, amikor kiadták a feladatot a vadonatúj M440i xDrive Cabrio megalkotásakor. A szakemberek pedig nem estek kétségbe…
Egyszerűen csak megalkották, amit elvártak tőlük, méghozzá látszólag játszi könnyedséggel, ugyanis – és ezzel most egy kicsit talán spoilerezek, de nézzék el ezt nekem – a nemrég nálunk járt tesztautó nemhogy hozta mindazt, amit a bevezetőben felsoroltam, de képes volt mindeközben igazán harmonikus is maradni. Persze, mindenbe bele lehet kötni, hiszen amikor valaki mindent akar, annak általában az a vége, hogy semmit sem kap meg, vagy legalább nem olyan formában, ahogyan azt elképzelte, ugyanakkor a bajoroknak mégis sikerült úgy összehozniuk az M440i Cabriót, hogy sehol ne fájjon a kompromisszum.
Minden fronton lenyűgöző tud lenni - galéria
No, de essünk túl a nehezén is: a külcsín megosztó, ezt aláírom, és bár én azon kevesek közé tartozok, akiknek igenis tetszik a 4-es új, „ormótlan” orrkialakítása – bár az M-es verziók szögletesebb megoldása még jobban sikerült véleményem szerint – a legtöbbek szerint mellényúltak a tervezők az óriásvesékkel. Ezen a ponton azért azt is kiemelném, hogy akikkel találkoztam a teszthét alatt, valahogy szinte mind el tudták engedni ezt az „apróságot”, és legfeljebb mellékesen említették meg, hogy ezt lehetett volna máshogy is, de olyan is akadt, akinek élőben meg is tetszett az autó.
Mindenesetre a veséktől eltekintve a 4-es Cabrio vonalai mindenkinek tetszettek, és az előző generáció keménytetős felépítését vászontetőre cserélve jóval kecsesebb is lett az autó. A különleges zöld árnyalat egyébként szintén megosztó lehet, de a legtöbbeknek ez is bejött. Mindenesetre, biztosan van, aki bármilyen jó autó, nem tudna együtt élni a megosztó vesékkel, van, akit annak ellenére is el tudna csábítani, hogy elsőre nem tetszett neki, és még olyanok is akadnak, akiknek már alapból szimpatikus volt – bárhogy is legyen, ez egy szubjektív téma, ami mit sem von le az autó érdemeiből.
Ezekkel a vesékkel sokan vitatkoznak, talán jogosan - nekem személy szerint azonban tetszenek
Ugorjunk is rögtön az utastérbe: belül a már ismert vonások köszönnek vissza, kiváló anyagminőséggel és összeszereléssel. A régebbi kabriók ismeretében néhányaknak eszébe juthat, hogy a merevséggel gond lehet, de a modern autók esetében erről már szó sincs: betonbiztos a 4-es Cabrio minden helyzetben, és egyetlen nyikkanást sem lehet hallani sehonnan, és persze csavarodást sem tapasztalhatunk. Visszatérve az utastérre: finom anyagok, jó ergonómia, modern, de közben elegáns hangulat jellemezte a tesztautó konfigurációját. A hatalmas head-up kijelző minden fontos információt elénk varázsol – de sajnos a polárszűrős napszemüveg kiszűri –, ahogyan a nem túl széles skálán személyre szabható, de minden fontos adatot megjelenítő digitális műszeregységre sem lehet panasz.
Az érintéses vezérléshez is hozzáigazított, de tekerőgombbal továbbra is kezelhető multimédiás rendszer továbbra is gyors, logikus és rengeteg funkciót kínál. Az Apple CarPlay vezeték nélkül is kiválóan működik, a telefonunk töltéséről pedig vezeték nélküli töltő gondoskodik. A helykínálat az első sorban természetesen kifogástalan, de ha kell, hátul is el lehet férni úgy 170 centiig egészen kényelmesen – igaz, nyitott tetővel ott már elég szellős, és mivel ilyenkor a csodákra képes hátsó szélterelőt is ki kell szednünk, elöl is huzatosabbá válik a kabin. A csomagtér szintén dicséretes: kissé lapos – és lenyitott tetővel még laposabb –, de a 300 literes érték teljes mértékben kihasználható, ha pedig éppen nem kabriózunk, akkor akár 385 liter is rendelkezésre állhat, ami már négy személy számára is elég lehet.
Kiváló minőség és kezelhetőség - galéria
A tető mozgatása elég gyors, méréseim szerint nagyjából 12 másodpercre van szüksége a nyitáshoz és záráshoz, és ezt 50 km/h-s sebességig gond nélkül véghez is viszi – ez hatalmas előny a keménytetős társakhoz képest. Noha nyilván nem lehet a kupéval megegyező a hangszigetelés, de így is egészen kiváló teljesítményt nyújt ezen a fronton a 4-es Cabrio: autópályás tempónál is csendes, egyedül a szélzaj erősebb némileg az átlagnál. A kilátás persze jóval korlátozottabb, amikor fent van a vászontető, de így is jól irányítható az autó – főleg, ha megrendeljük a 360 fokos kamerarendszert is.
Ami a vezetéstámogató rendszereket illeti, a BMW már egészen magas szintet képvisel ezen a téren, hiszen a félig önvezető, sávtartót és távolságtartó tempomatot együtt használó asszisztensrendszer olyannyira kifinomult, hogy szinte észre sem vesszük, hogy működik. Nem rángatja a kormányt, nem kóvályog a sávban, nem fékez és gyorsít eszetlenül, hanem előrelátóan viselkedik, mintha egy hús-vér sofőr vezetné az autót – legalábbis az ideális körülmények között. Persze ugyanez elmondható a többi rendszerről is.
Egy fokkal lehetne szélesebb a háttámla; télire van nyakfűtés; a szélterelő aranyat ér
Az ülések párnázása egészen kellemes, kialakításuk inkább sportosságba hajlik, és bár állítható az oldaltámasz, a legenyhébb beállításnál is érezzük, hogy szorosan fog minket az autó. A kormány karimája néhányaknak talán túl vastag, de számomra pont kiváló volt. Persze volt néhány zavaró apróság is: a hátsó ülésekre való beszállást megkönnyítendő előre hajtva az első üléstámlákat egy végtelennek tűnő folyamat kezdődik meg. Az első ülés elkezd elektromosan előre csúszni, de mindezt a maga lassúcska tempójában, amit legtöbbször nem győzünk kivárni.
Ideje azonban megbökni azt a start gombot, hogy felhorkanjon a háromliteres, soros hathengeres erőforrás, melyet már jól ismerhetünk. Vajda kolléga az M340i tesztjében elég részletesen foglalkozott a hajtáslánccal, így ezúttal csak a legfontosabb adatokra térnék ki: 374 lóerő, 500 Nm-es csúcsnyomaték, 4,9 másodperces 0-100-as sprint és 250 km/h-ban limitált végsebesség. Nagyjából ezt kell tudni az autóról, ami a szokásos nyolcgangos ZF automata váltó segítségével juttatja el az erőt mind a négy kerékhez a fejlett xDrive összkerékhajtáson keresztül – utóbbit szívesen elhagynánk, de sajnos nem lehet.
A BMW-től megszokott megoldásokkal találkozhatunk - galéria
Persze vannak előnyei is az összkerékhajtásnak: a kevésbé tapasztalt sofőrök sem kerülnek nagyobb kalamajkába, és az évnek azon a néhány napján, amikor véletlenül szükség van rá, legalább ott van – bár, mivel egy kabrióról van szó, valószínűleg elég kevés ilyen napon fog kigurulni az M440i Cabrio az utcára. Persze ne legyenek kétségeink, az összkerékhajtás ellenére is lehet igazán élvezetesen autózni az M440i-vel, amit a menetstabilizáló – bocsánat a kifejezésért – hülyebiztos DTC üzemmódjának köszönhetően teljes biztonságban tehetünk meg. Az autó hagyja eltáncolni a farát, egészen addig amíg érzi, hogy a sofőr kézben tartja a dolgot, de amint úgy érzi, hogy gondba kerülnénk, rögtön egyenesbe állítja magát.
A menetstabilizáló teljes kiiktatása talán kevésbé élvezetes, hiszen ilyenkor az xDrive rendszer szól bele hathatósabban a mókába, de ha túlságosan meghúzzuk a bajszát az autónak, akkor bizony már semmi nem ment meg minket, legfeljebb a vezetési tudásunk. Az üzemmódválasztó kiválóan igazítja a kívánt hangulathoz az autót: Sportban és Sport Plusban megjön a hang és a durrogás, keményebb lesz a futómű, magasabban pörög a motor és élesebb a gázpedál, míg Comfortban a kényelem az első minden szempontból – aztán persze ott az Eco Pro, ami a hatékonyságot helyezi előtérbe, de ezt ritkán fogja bárki is használni, főleg az M440i-ben.
A vászontetőt felhúzva is harmonikus látványt nyújt - galéria
A soros hathengeres egység egyébként minden szempontból kifogástalan. Egész egyszerűen minden fordulatszám-tartományban képes meglódítani az autót, és amikor nagyobb löketre van szükség, akkor a villámgyors automata váltó segít be. Turbólyukról szó sincs, és a gázreakciók is kiválóak. Mindezek mellett ráadásul normakörünkön 7,6 literből elvolt, ami szinte elképesztő egy 374 lóerős, utasokkal és cuccokkal körülbelül 2 tonnás autótól. Persze nem sokan járnak majd így vele, de az élményeket minden szempontból kiaknázó teszthét alatt produkált 11 liter körüli étvágy is jónak számít – higgyék el, szinte egy percig sem járt a fejemben a spórolás.
A kormányzás hozza azt, amit elvárunk: közvetlen és pontos, de a modern autókra jellemző érzéketlenséget azért nem tudja levetkőzni. Ami a futóművet illeti, ha kell kényelmes, ha kell sportos, de semmit nem visz túlzásba – igazi mindenes. Ez pedig az egész autóra jellemző, már amennyire egy négyszemélyes kabriót nevezhetünk mindenesnek, hiszen amellett, hogy igazán kényelmes utazóautó tud lenni, a sportosság terén sem szenved hiányt, miközben hozza a kabriózás élményét is, és mindezt elképesztő teljesítménnyel és mellette kiemelkedő hatékonysággal tudja produkálni.
Van akinek túl vastag a karimája, számomra pont megfelelő - galéria
A kabriózáshoz visszatérve még egy pillanatra: ahogyan a legtöbb modern prémium kabriónál, úgy a BMW sem engedhette meg magának, hogy túlságosan szellős legyen a kabin, ami persze érthető, de ez azért némileg a kabrióélmény rovására tud menni, hiszen az első szélvédő mélyen benyúlik a fejünk fölé, ami csorbítja a nyitottság érzését. Persze ezért cserébe az ablakokat felhúzva és a hátsó szélterelőt felhajtva akár 130 km/h-s sebességnél is gond nélkül kabriózhatunk, míg városban az ablakokat leengedve azért beengedhetünk egy keveset a szabadság érzését jelentő friss szellőkből.
Mindezt persze meg kell fizetni, de a mai árak mellett – és itt külön hangsúlyoznám, hogy „ahhoz képest” – egyáltalán nem tűnik drágának az autó, és az ár/érték, vagy mondhatni inkább ár/élmény aránya teljesen a helyén van. A tesztautó 27,5 milliós árában már szinte minden benne van, de az alapár „csak” 23,65 millió, egy már kellően jól felszerelt példányt pedig 25 millió körül már haza lehet vinni listaáron – ha pedig rámenősek vagyunk, egy keveset biztosan le tudunk ebből is faragni az egyedi kedvezményeknek köszönhetően.
Szívesen marasztaltam volna - galéria
Ennél feljebb már csak az M4 Cabrio lesz, de annak alapára – a Coupéból kiindulva, ugyanis az M4 Cabrio ára egyelőre nem ismert – 7,55 millióval lesz magasabb a 480 lovas változat esetében, és a Competition még erre is rátesz majd egy lapáttal. Lejjebb is lehet nézelődni, de az M440i-n kívül benzines fronton csupán négyhengeresekkel találkozhatunk: a 430i 245 lóerővel 18,5, a 420i 184 lóerővel pedig 16,9 milliótól lehet a miénk. Mi egyébként ezekkel is szívesen látnánk garázsunkban az autót, de itt azért fontos leszögezni, hogy a tetemesnek tűnő felár nem csak a nagyobb motornak, hanem a jóval magasabb, teljes M csomagot magába foglaló alapfelszereltségnek is szól – egy szintre hozva az autókat a 430i esetében például 5,2 millióról rögtön 3 millióra csökken a különbség.
Konkurensekből nemigen lehet Dunát rekeszteni, noha a két legnagyobb ellenlábas, az Audi és a Mercedes-Benz természetesen kínál alternatívát. Az Audi S5 354 lóerővel és 5,1 másodperces 0-100-as sprinttel több mint 2 millióval drágább már alapáron, míg a Mercedes-AMG C 43 4MATIC 390 lóerővel és 4,8 másodperces 0-100-as sprinttel 26,9 millió alapáron. Összességében tehát a BMW kiváló csomagot kínál az M440i Cabrio képében, mind élmények, mind pedig a hozzá társuló árcédula képében.
Nem kíván fájó kompromisszumokat - galéria
Néhány szóban
Az M440i xDrive Cabrio igazi mindenes, ha élményekről van szó: a nyugodt, kényelmes és hatékony utazóautótól a mókázós sportautóig mindent felölel, és akkor a kabrió mivolta még nem is került képbe – igaz, az összkerékhajtást szívesen elhagynánk, ha lehetne. A külső természetesen szubjektív, de belső értékek tekintetében a 4-es Cabrio egészen kiválót nyújt, és alig tudunk negatívumokat felsorakoztatni a neve mellett. Persze a mindenesség is relatív: ugyan komfortos, de ne várjuk, hogy egy luxuslimuzin kényelmével libben át az akadályokon az autó, és ugyanígy ne gondoljuk, hogy egy vérbeli, puritán élményeket kínáló sportautóban ülünk, hiszen arra ott az M4. Ugyanakkor a lehetőségeit kiaknázva az M440i Cabrio minden fronton olyannyira fájdalommentes kompromisszumot kínál, hogy egyáltalán nem érezzük azt, hogy bármiben is komoly megalkuvásra szorulnánk. Jár a taps a bajoroknak!
Előnyök: Egészen kiváló, bivalyerős és hatékony hajtáslánc; Kényelmes utazóautótól mókás kabrióig mindenre képes; Minőségi és modern megoldások az utastérben
Hátrányok: Hátra beszállásnál lassan előrecsúszó első ülések; Megosztó orrkialakítás (bár ez teljes mértékben szubjektív); Nem lehet xDrive nékül kérni