Jeff Koons, a szerethetően polgárpukkasztó stílusáról ismert művész gyakorlatilag képregényhőst faragott egy BMW-ből – és ez még nem minden.

Az Art Market Budapest Kelet-Európa egyik legnagyobb kortárs képzőművészeti vásárává nőtte ki magát, amelyet idén 12. alkalommal rendeztek meg a Bálnában. A művészeti vásárra négy kontinens közel 30 országából érkezett 116 kiállító. A BMW a nemzetközi kulturális élet egyik meghatározó szereplőjeként egyébként több mint 100 kezdeményezéssel támogatja a modern és kortárs művészetet, a zene, az építészet és a formatervezés területein. Így nem véletlen, hogy a sokszínű forgatagban kiemelt szerepe volt a BMW ikonikus alkotásainak, ahol nem csak a BMW típusok jellegzetesen karakteres lemezmunkáit csodálhatta meg a nagyérdemű.

A BMW elektromos csúcsmodellje, az i7 élőben lenyűgöző

A BMW Group Magyarország három kiállított modelljével tökéletesen illeszkedett a vásár tematikájához: egyfelől itt láthatta a hazai nagyközönség első ízben a BMW i7 elektromos luxuslimuzint, valamint betekintést nyerhetett az autó nemzetközi beharangozó kampányának részeként megszületett ‘Forwardizmus’ világába, amelyet Nick Knight világhírű brit divatfotós és művész dolgozott ki a BMW-vel.

Autós fronton az esemény sztárja a Jeff Koons által tervezett, kétségtelenül érdekes (bár így nem túl elegáns) 8-as Gran Coupé volt – galéria

Ennél is izgalmasabb látványt teremtett az a kiállított BMW 8 X Jeff Koons modell, amely az 1975-ben életre hívott BMW Art Cars sorozat inspirációján alapszik. A BMW több mint egy évtizede ápol szoros kapcsolatot Jeff Koons-szal, az attraktív popkultúra meghatározó ikonjával, aki idén egy BMW M850i xDrive Gran Coupé alapjaira készített el egy mindössze 99 példányban napvilágot látó, rendkívüli limitált szériát.

Az autó olyan, mintha egy képregényhősnek tervezték volna. Szigorú megjelenését mókásan ellensúlyozza a pop-art stílusú kompozíció, a belső kárpitokat pedig mintha maga a Csodálatos Pókember szőtte volna saját fonalából. Állítólag az összes el is kelt; jó eséllyel gyűjtői darabok lesznek, bár én el tudnám képzelni a szürke 50 árnyalatában pompázó magyar gépjárműpark alkotta utcaképben ezt a vidám műalkotást.

Egy autó fényezésén kevesen értékelik (még?) a modern művészeti stílust, de ez a BMW iX is érdekes látványt nyújtott – galéria

A BMW Group kultúra iránti elkötelezettségének 50. évfordulója alkalmából a BMW Szlovénia fiatal művészeknek kínálta fel a lehetőséget arra, hogy művészi értelemben újragondolják a hosszú távon fenntartható technológiai zászlóshajó karosszériafényezését. Az Art Market Budapest 2022 látogatói is megismerhették Urban Klinkon, a ljubljanai Képzőművészeti és Formatervezési Akadémia mesterszakos hallgatója által elkészített BMW iX-et – beszéljenek inkább a képek az autóról.

Mindemellett a BMW Lounge-ban a rendezvény ideje alatt kiállították a híres magyar modern szobrászművész, Szőke Gábor Miklós két cápaszobrát. A cápa különben a BMW történelmében sok tekintetben összekapcsolódott már a bajor autógyártó termékeivel, pontosabban azok arculatával. Egészen érdekes, amikor a modern művészet és az autóipar ilyen módon összefonódik, és biztosak lehetünk benne, hogy az efféle együttműködések a jövőben is virágozni fognak.

A BMW-k és a cápák viszonya hosszú évtizedekkel ezelőttre nyúlik vissza – galéria