Korábban magam is gyakran élcelődtem az európai szemmel megalománnak ható amerikai autótervezési filozófián, ám azóta változott a világ. Hiszen hol tartunk most itt az öreg kontinensen? Bizony egyre méretesebb SUV-kban dugózva konvergálunk a korábban oly sokszor kifigurázott amerikai hozzáálláshoz. Sebaj, ha már, akkor már alapon ezúttal egy különleges és az USA-ban autentikus modellen keresztül harapjunk bele egy igazán szaftos hamburgerbe! - a Ford nagy családi hobbiterepjárója, az Explorer járt nálunk.
„Európába továbbra sem érkezik, mégis a Ford aktuális irányát kiválóan szemlélteti, így pedig számunkra is releváns az Explorer vadonatúj generációja, amely a Detroiti Autószalon hajrájában már most bemutatkozott. A vadonatúj alapokra épülő nagy SUV minden téren jobbat ígér” – írtuk még 2 éve a nagy terepes bemutatójakor, ám a kék oválosok azóta úgy döntöttek, Európának is megmutatják, hogy a tengerentúlon mi a tuti. Igaz, ehhez kellett a nagy SUV-ok iránt ébredő kereslet és az EU normái, amelyek előnyben részesítik cikkünk szereplőjét mondjuk egy alapmotoros Ford Focushoz vagy Fiestához képest, hiszen a lemezek alatt konnektoros hajtáslánc dolgozik.
Stílusos, V6-os és kívül-belül óriási
S valóban, az Exploreren keresztül megismerhetjük, milyen odaát egy hagyományos családi modell, amely talán annyira már nem is áll távol a jelenlegi életformánktól. Tény, hogy veszett nagy a Ford büszkesége, ám annak minden pozitívumát is hordozza az autó, amit bizony nagyon könnyű megszeretni. Nem szeretném előre lelőni a poént, de azt azért elárulom, hogy hosszú távon élhető és kényelmes, végső soron tényleg barátságos társat ismerhettünk meg személyében.
Ami a megjelenést illeti, nagy meglepetés nem érhetett minket, hiszen az aktuális Fiestával és Focussal megkezdett irányvonal mentén készült el a Ford terepjárós vonulata, így a Puma, a Kuga, az Edge és hát az Explorer is, amely talán még az előbbieknél is egyszerűbb, letisztultabb vonalakat kapott. Egyedül a front lett igazán markáns – a méretes ezüst, amolyan selyemfényű hűtőmaszk a védjegye, de hangsúlyossága mellé is amolyan mackósan kedves arc társul.
Hátulról nehezen ismerhető fel - galéria
Oldalt aztán elvész az izgalom, s hátulra sem jutott már túl sok fantázia. Érdekesség, hogy hátsó szögekből valóban nehezen ismerhető fel az autó származása, az embléma hiányában sok dologra gondolhatnánk: akár egy SsangYong XLV-hez is eszünkbe juthat. Persze a méretek egyértelművé tesznek mindent, hiszen felénk kevesen gyártanak ekkora hajót. Az Explorer több mint 5 méter hosszú, 2 méter széles, ám talán a kerekei éreztetik igazán a méreteket. Ugyanis a 20 colos felnikre húzott ballonos abroncsok is szinte elvesznek a méretes bódé alatt.
Szívesen folytatnám valami izgalmassal, de az a helyzet, hogy az utastérben ugyancsak ismerős formák fogadnak minket. Ezzel persze nincs különösebb baj, hiszen az elrendezés logikus és kezelhetőség szempontjából ergonómiailag sincs sok kifogásolnivaló. Azt azért meg kell említenünk, hogy az új Fordok mindegyikéhez hasonlóan itt is igen rossz szögben áll a multimédiás rendszer központi érintőképernyője: a vezetőülésből egyenesen úgy érezhetjük, hogy az utas felé van fordítva. Jó pont viszont, hogy a SYNC rendszer továbbra is kiválóan működik, gyors, logikus és az Android Auto és Apple CarPlay megoldásokat is ismeri, de csak hogy ne legyen teljes az öröm, magyarul továbbra sem tud.
Az álló tablet kissé helypazarlónak hat, egyébként minden a helyén
Mindeközben a 10,1 colos álló tablet céltalannak tűnik, hiszen javarészt fekvő formátumú tartalmakat (Carplay, tolatókamera… stb.) fogyasztunk rajta, így pazarlónak hat, rossz a helykihasználása. A műszeregység a Fordokból már ismert, teljesen digitális panel, amelynek színei és az információk elrendezése függ az aktuális vezetési üzemmódtól. Azért sok variálásra nincs lehetőség, így például a térképet sem tehetjük ki magunk elé, ráadásul itt a sebességgel is vannak gondok.
A lényeg azonban itt is a méretekben keresendő: az Explorer ugyanis belül is hihetetlenül nagy és szellős. A helykínálat elöl és a második sorban fejedelmi, süppedős bőr/műbőr fotelek fogadnak minden utast, mi több, a harmadik sorban sem kell veszedelmes kompromisszumokat kötni. A felnőtteknek is alkalmas, elektromosan felnyitható plusz két ülés mögött ráadásul 330 literes poggyásztér marad, ami összességében több mint 2,2 köbméterre bővíthető.
A fa illik a hangulathoz, ahogy a süppedős börfotelek is
A praktikumot légbeömlők, pohártartók és töltőportok fokozzák, tehát családi használatban abszolút dicsérnünk kell a Ford vérbeli amerikai SUV-ját. Tengerentúli modell lévén az európai típusokhoz viszonyítva persze kicsit elnagyoltabbnak tűnnek az illesztések, s bár a fa burkolat szép, összességében mégis komor a Platinum szintű beltér, amit egy világosabb kárpittal biztosan könnyedén otthonosabbá varázsolhatunk.
Itthon felszereltségi szintből alig eltérő két szint kapható, amelyekhez csak metál színt választhatunk, minden egyéb széria. Így a többzónás klíma, a navi, a LED-es lámpák, a napfénytető, az elektromos bőrfotelek, a kiegészítő ülések, az elektromos mozgatású csomagtérajtó, a többzónás klíma, illetve a biztonsági asszisztensek arzenálja is széria. Panaszra tehát okunk nem lehet, egy komplett csomagot kapunk.
Ritkán látunk ilyen tágas harmadik üléssort
A mindennapokban a túlzó méret sok esetben előnnyé válik. Persze a 12,6 méteres fordulókör érezteti, nem a manőverezés bajnoka az óriási Explorer, cserébe 3-4 gyerekkel vagy épp nagyszülőkkel, vagy nagytestű kutyával is vígan indulhatunk neki a világnak, úgy, hogy mindenki a legnagyobb kényelemben ül, s közben a bivalyerős hibrid hajtáslánc miatt a klíma sem fogja vissza a lovakat. Mindeközben egyetlen gombnyomással hét vezetési mód közül választhatunk, az enyhébb terep pedig nem akadály, igaz, e téren nem érdemes csodára számítani. Ám fontos pont a 2500 kg-os vontatóerő, amely főleg a zöld rendszámos modellek körében ritka dolog.
Az Explorer számára vadonatúj hátsókerékhajtású platformot épített a Ford, amelyet a tengerentúlon több modellben is felhasznál majd. Így aztán különösen jó hír, hogy az új modell bő 50 kilogrammot tudott ezzel fogyókúrázni, miközben a merevsége sem csökkent. Ám kétségei ne legyenek a kedves Olvasónak, a 2,5 tonnát közelről karcolgatjuk.
Tekintélyt parancsoló jelenség az utakon, 2,5 tonna és 457 lóerő
Alapesetben a motortérben a nálunk is ismert 2,3 literes turbómotornak szánt főszerepet a Ford, amely az új tízfokozatú automata váltón keresztül 304 lóerővel és 420 Nm nyomatékkal dolgoztatja a hátsó kerekeket – az intelligens összkerékhajtás ugyanis opció. Felette a háromliteres V6-os turbómotort találjuk 370 lóerővel és 514 Nm nyomatékkal, ám mindezek az európai kínálatból kimaradnak, a fent tárgyalt okok végett (EU szabályozás).
Itt ugyanis a Ford mindössze egyetlen hajtással, méghozzá a csúcshibriddel forgalmazza az Explorert. A 3.0L EcoBoost PHEV AWD egy konnektoros hibrid – jár tehát a zöld rendszám a hét ülés mellé, amivel ideális esetben milliós tételben spórolhatunk, bár ki tudja meddig örülhetünk ennek a privilégiumnak.
Tágassága példás - bár nem is várnánk mást egy 5 méter 5 centis monstrumtól
A hibrid rendszer lítiumion akkumulátorból (13,6 kW), a váltóhoz integrált, 100 lovas villanymotorból és a turbóval megtöltött, 357 lovas V6-os benzinmotorból áll. A villamos rendszer papíron 42 km-t tud, ami a valóságban inkább 35-37 kilométerben nyilvánul meg, de lehet autózni tisztán elektromos üzemben akár autópályás tempóban is (még kevesebbet) – hozzáteszem, egy 2,5 tonnás SUV-ról beszélünk.
A 0-100-as sprint 6 másodperc alatt megvan, ami ugyancsak impresszív érték a hatalmas bódé viszonylatában, még akkor is, ha a kiváló szigeteltség miatt ez nem is tűnik olyan eszeveszett tempófokozásnak. Oszlopról vagy otthon, a megfelelő töltőberendezés és kiépítés birtokában egyébként 4,5 órás töltési idővel számolhatunk, ami hagyományos konnektorról másfélszer ennyi időre nő. Ilyen téren is a középmezőnyt képviseli a modell. Fontos, hogy elektromosan is tud fűteni az Explorer.
Kissé amerikaias, de összességében korrekt az anyag- és összeszerelési minőség
S hogy milyen vezetni a majd’ 500 lóerős, 825 Nm-t tudó hétüléses hobbiterepjárót? Talán a nyugodt erő szókapcsolat a legmegfelelőbb rá. Noha a kormányzás plasztikus és a futómű inkább kényelmes mint feszes, a fent részletezett teljesítmény több mint sok a mindennapokra, még akkor is, ha nem mindig tudja minden rendszer csúcsra járatva odatenni magát. Ugyanakkor akár nyugodt közlekedés, akár tempósabb az osztályrészünk, mindeközben síri csend honol az utastérben, maximum a V6-os duruzsol a háttérben.
A tízgangos automata az elektromos részegységek által támogatva egészen ügyesen és finoman dolgozik, ráadásul túlságosan torkosnak sem titulálhatjuk a hibrid Explorert, miközben a teszthét teljes viszontagságai alatt 11 litert gurított le a torkán - sokat töltve nyilván lefelé, keveset töltve és nagyon hajtva pedig felfelé skálázhatjuk ezt az értéket; utóbbi esetben akár jelentősen. Városban egyébként az ügyes és sokat visszatermelő hibrid lemerült telepekkel is „csak” 10,5-11 litert eszik, néha megtöltve könnyedén lehet 6-8 literes étvágyat előállítani.
Szerethető mackó az Explorer, igazi nagycsaládi mindenes
Összességében nem is érdemes komoly fogást keresni az Exploreren, hiszen ez már nem az az árkategória, ahol ilyen becsúszhat. Óriási, minden jóval megtömött családi terepjáró, ami nem a mi igényeink szerint készült, ám itt is megállja a helyét. Hazánkban 26,5 milliós árat kapott, amiért bizony arányos értékeket tud felmutatni – ne feledjük, ennyiért 457 lóerőt, kompromisszummentes hétüléses használatot és kiterjedt funkciókat, ritka vontatási képességeket kapunk. Hazánkban bizonyosan nem lesz népszerű, ám azt sem kétlem, hogy valaki pont benne találja meg a választását.
Érdemes vetélytársakat keresni? Aligha. Ugyanakkor nem lehetetlen a feladat, csak a prémium gyártók között kell szétnézni. Például 30,3 millió Ft-tól lehet konfigurálni a V6-os benzin-elektromos Audi Q7-et, ám esetében az extrák szaporításával a forintok gyorsan pörögnek, amit nemrégiben tesztre fogott 37 milliós példányunk is bizonyít.
Ha nem is másfélszeres, de jelentős a felár listaáron, amiért az Audi igényesebb belső kialakítást, aprólékosabban kidolgozott futóművet, fokozott dinamikát és jobb hangszigetelést kínál. A BMW X7 és a Mercedes-Benz GLS még ennél is vaskosabb vétel, de legalább ennyire erős csomagot kínál. Érdemes megemlíteni, hogy esetében a hét ülésről le kell mondanunk a hibrid rendszer miatt. A Volvo XC90 T8 Recharge például már 24,5 milliótól elérhető hét üléssel, ami ugyanúgy felszerelve szintén drágább vétel, de ár-érték arányban így is komoly versenyző, amelyet a Ford jobb árával és nagyobb helykínálatával kínál megszorongatni.
Néhány szóban
A Ford az Explorerrel egyedi ajánlatot mutat, szinte minden tekintetben. Ide csupán a hibrid csúcsmodellt hozták, egyetlen, csúcsfelszereltséggel, ám ehhez mérten korrekt áron. Persze megalománnak hat a 2,5 tonnás 457 lovas szörny, ám mindeközben a hétköznapokban kényelmes (nagy)családi autó, vállalható étvággyal és a konnektoros hibridség további előnyeivel. Láttunk hasonlót már prémium kivitelben máshol, egy picit drágábban, de nem is feltétlenül sokkal igényesebb kivitelezésben. A Ford fedélzeti rendszere nem tud magyarul, nagy nagy tablet pozíciója és álló mivolta sem a legjobb, de annyi baj legyen. Süppedős, bőr masszázsfotelekben helyet foglalva érezhetjük azt, hogy bizony még egy méretes lakókocsit vontatva is könnyedén szeljük át vele a kontinenst.
Előnyök: Motorteljesítmény- és nyomatékbőség; Komfortos futómű; Jó anyag- és összeszerelési minőség; Csúcsfelszereltség; Helykínálat és vontatási képességek; Kellemes V6 hang
Hátrányok: A központi rendszer nem tud magyarul és a központi rendszer nem dől a vezető felé; Lassú műszercsoport; Túl közvetett, pontatlan kormányzás; Lassú tölthetőség; Csak egy motor és két felszereltségi szint