Új irányvonal – tartom magam ehhez a kijelentéshez. Alig másfél hónappal ezelőtt így kezdtem bele a vadonatúj Renault Mégane menetpróbájának megfogalmazásába, és a véleményem azóta sem változott. Pedig a februári hazai premier óta már szerkesztőségünk garázsát is megjárta a friss francia kompakt, és engem ért a megtiszteltetés, hogy egy együtt töltött hét után részletesen is beszámolhatok Önöknek a tapasztalataimról.
Tele látványos részletekkel - galériaTalán már mindenkinek a könyökén jön ki, de pár szóban azért emlékezzünk meg róla, hogy a Renault az aktuális Espace-szal indította útjára nagy reformációját, hogy aztán a Kadjarral, a Talismánnal, a Mégane-nal és az idén leleplezett Scénic-kel folytassa a villámgyorsan lezajló megújulást – aminek még közel sincs vége. Fontossági sorrendet nehéz lenne felállítani ezek között a típusok között, de annyit azért magabiztosan kijelenthetünk, hogy a Mégane fontos szerepet tölt be a márka életében, hiszen a kompaktok mezőnyében komoly küzdelem zajlik a vásárlókért, akik világszinten igen sokan vannak.
A Renault pedig nem vette félvállról a feladatot, és a lemezek alatti megújulás mellett bizony a külcsínre is nagy hangsúlyt fektettek – nem is hiába. A Talismánnal közös formanyelv – mely az Espace megoldásaira építkezik – rendkívül látványosra sikerült, és bár nem feltétlenül tetszik mindenkinek, mindenfelé hatalmas érdeklődés és kíváncsi tekintetek övezik. Mindez talán legnagyobb részt a különleges fényszóróknak köszönhető, amik elöl és hátul egyaránt rengeteg izgalmat csempésznek az amúgy is dinamikus vonalakba.
Látványos, de nem jó a LED-es fényszóróA hatalmas jelvényt alulról közrefogó, rengeteg krómmal díszített hűtőrács összjátéka az első fénytestekkel bizony már önmagában is hivalkodó, és akkor a lefelé nyújtózkodó, C-alakú, alapáron LED-es nappali menetfényekről még nem is beszéltünk. Utóbbiak egyébként az esti órákban felettébb különlegessé varázsolják a Mégane megjelenését. Ugyanez igaz a hátsó lámpákkal, melyek majdnem az emblémáig nyúlnak középre, ezzel optikailag szélesítve az autót, miközben a háromdimenziós helyzetjelző csak úgy vonzza a tekinteteket.
Ha már itt tartunk, sajnos azt is meg kell említenünk, hogy a feláras, teljesen LED-es első fényszóró hiába mutat jobban, mint a normál halogén megoldás, sajnos nem sikerült túl jól. A fénycsóva nem nyúlik elég távolra, ráadásul kifejezetten éles határvonala van, ami nagyon zavaró tud lenni a szemnek, de a távolsági fénnyel sem lehetünk elégedettek – noha messzire világít, néhol furcsa foltokat produkál, és automata üzemmódban nem kapcsol le időben. Hiába tehát a mindössze 250 ezer forintos felár, inkább másra költsük ezt az összeget.
Rengeteg a lehetőség - galériaA formavilágra visszatérve még egy pillanatra: a lámpatesteken kívül olyan részletek emelik tovább a Mégane fényét, mint az alul látványosan megtört ajtók, a felfelé tartó övvonal, a „vállas” hátsó kerékjárati ívek vagy éppen a hangsúlyos hátsó szárny. Az persze már a képek alapján is könnyedén megállapítható, hogy tesztautónk esetében nem egy alapmodellről van szó, így egy olcsóbb változat esetében néhány látványos elemről le kell mondanunk, mint például a sok helyen megtalálható króm díszlécek, vagy éppen a krómozott kipufogóvég. Ez azonban nem sokat vesz el az összképből, így a francia kompakt a kevésbé felextrázott változatokban is jól mutat.
Kiváló az R-Link rendszer - galériaAz utastérről nagyjából ugyanezt lehet elmondani: az ajtók feltárása után tesztautónkban fényűző hangulat fogad. Hatalmas, 8,7 colos érintőképernyő, digitális műszeregység, állítható színű hangulatvilágítás, egyszóval minden mi szem-szájnak ingere. A legmagasabb, BOSE felszereltségi szinttel érkező példány tehát minden igényt kielégít, és mindez használat közben is igaz rá. A műbőr-szövet kárpitozású ülések megfelelő üléspozíciót és kényelmes utazást biztosítanak hosszabb távon is, ráadásul felárért akár masszázsfunkciót is kérhetünk hozzájuk, ami többféle funkcióval és beállítási lehetőséggel is rendelkezik – igaz, csupán a fejlett deréktámasz mozgatásával működik.
Az utastérben egyébként kellemes anyagokat használtak fel a mérnökök, és ügyesen rejtették el a keményebb műanyagokat, így a minőségérzettel nincs gond – noha a sofőr jobb térdét bizonyos beállításoknál kissé nyomhatja a középkonzol alja. Mindezt ráadásul megfejeli a kifejezetten informatív, többféle stílussal és színnel rendelkező digitális műszerfal, ami a harmadik, Intens felszereltségi szinttől széria. A habot a tortára pedig a 8,7 colos, álló tájolású R-Link multimédiás rendszer teszi fel, mely szép grafikával, gyors és logikus működéssel és rengeteg hasznos funkcióval teszi könnyebbé az életünket.
Modern megoldások garmadája - galériaAz persze más kérdés, hogy a kisebbik, 7 colos megoldás is hozza ugyanezt a szintet, és bár valamivel több műanyaggal és extra kezelőszervekkel kell megbirkóznunk a középkonzolon, az Intens szint esetében megéri 280 ezer forintot spórolni rajta – habár a BOSE esetében már csak 100 ezret kérnek érte, alacsonyabb felszereltségek esetén pedig nem is elérhető. Az ergonómiára nem lehet panasz, egyedül talán a klíma üzemmód-kapcsolóját nem kellett volna elspórolni, hiszen bár a minimalista panelről szinte minden fontos funkciót elérünk, ahhoz, hogy eldöntsük, hova fújja a levegőt a rendszer, az érintőképernyőt kell használatba vennünk – ugyanakkor ez sem bonyolult feladat.
A krómmal belül sem fukarkodtak a mérnökök, és tesztautónkban Nappa bőrkormány és kontrasztvarrással ellátott kárpitok is voltak, ami bizony sokat dob az összképen. Így volt ez az anyósülés előtt és az ajtókon látható alumínium-szerű betétekkel is, ám ezekből kicsivel többet is szívesen láttunk volna. Ha már BOSE felszereltség, ildomos említést tenni a 10 hangszórós hangrendszerről is, ami ugyan nem nyújt rossz teljesítményt, hallottunk már nála jobbakat is. A praktikum szintén fontos szempont ebben a kategóriában, és tudták ezt a Renault-nál is: ha nem is mondhatjuk, hogy a sok rekeszben elvesznek az apróbb dolgaink, azért mindennek jut hely bőven, és a csomagtér a maga 384 literes értékével szintén jónak számít a kompaktok között – habár a csomagokat kissé magasra kell emelnünk.
Nem csak látványos, praktikus is - galériaMielőtt rátérnénk a már ismert erőforrásra, természetesen ildomos a helykínálatról is ejteni pár szót. A Mégane bizony elöl és hátul egyaránt bőséges helyet biztosít. A második sorban a lábtérre és a fejtérre sem lehet igazán panaszunk, sőt, még a fejtámlára is figyeltek, így kellően magasra lehet azt emelni – igaz, a formája miatt kevésbé kényelmes. Széltében ugyan bőven elférne akár három ember is, a hátsó székek kiképzése egyértelműen a négyszemélyes használatnak kedvez. A komfortot a kényelmes ülések mellett hátsó légbefúvók is növelik, igaz, ezek csak az Intens szinttől járnak.
Ha kíváncsiak rá, mire képes az új Mégane lemezei alatt a jól ismert 1,2-es turbós, tartsanak velünk a következő oldalon is!