Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

Így fér el egy 193 centis ember maga mögöttJól mutatja a sportos hajlamot az általunk mért 9,2 szekundumos nulla-százas sprintidő is, ami viszont még meggyőzőbb, az az alacsony fordulaton mutatott életvidámság, s az igencsak meggyőző rugalmasság. Minden helyzetben remek partner tehát a csendes 1,4-es turbó, amelyet a jó fokozat-kiosztású, elég hosszúra áttételezett, de inkább csak átlagosan kapcsolható hatfokozatú kézi váltó hatékonyan egészít ki.

Amint fentebb említettem, egyedül a fogyasztással nem voltam maradéktalanul megelégedve, legalábbis a korábbi 1,4 TSI-s tapasztalatok alapján: autópályán, a szabályokat betartva nem igazán lehetett 8 liter alatt tartani az étvágyat (városban 7-8 liter között evett), s országúton is bele-belenyalt a 6 literbe a virgonc kompakt, vagyis az 1,2 TSI-nél közel egy teljes literrel torkosabb. Ám az autóban alig volt 2000 km, a testvérmodelleknél magam is szerényebb fogyasztás rögzítettem, és az egyik VW-s illetékes szerint az 1,4 TSI fogyasztása körülbelül 5000 km után normalizálódik - így legyen. A vártnál kicsit magasabb étvágyért a szuper futómű kompenzált: szinte lehetetlen kihozni a Golfot a sodrából, a sportfutómű kellemes komfort mellett biztosít remek kanyartulajdonságokat, és ami a legjobb, hogy az igényes rendszer elöl-hátul nagyon csendben, kulturáltan dolgozik - így kell ezt csinálni. A kormányzás nem túl informatív, ám pontos és súlyozása is rendben van, nem várhatunk ennél többet egy hasonló kaliberű négykerekűtől.

Nevezhetjük unalmasnak, valójában szimplán jóS hogy a fenti dicséreteken kívül mitől olyannyira elismerésre méltó a típus? A válasz egyszerű: a már említett átgondoltság mellett minden természetes, olyan, ahogy a nagykönyvben meg van írva. A vezetési pozíció, az ergonómia, az átláthatóság, az anyagminőség, az összeszerelés, a zajszigetelés mind-mind megfelel a kategóriában 2012-ben elvárható szintnek, így nem csoda hát, hogy a Golf a kompaktok mércéje. Nem állítjuk, hogy egyes pontokon, mint például a csomagtartó, nem lehet megverni a wolfsburgiak kasszasikerét, de azt kijelenthetjük, hogy összességében jelenleg senki nem tud felülkerekedni rajta, bár tény, hogy az új Astra és a korántsem hibátlan, ám összességében mégis jó Focus már veszélyes közelségbe került.

A számtalan előnyös tulajdonságot ismerve még a relatíve magas listaárak miatt sincs okunk a morgolódásra, bár a különféle kedvezmények, a mindenkinek ajánlható R-design csomag egészen normális szintre süllyesztik a vételárat, így a végén alig lesz drágább, mint a népes kategória átlaga. De a legjobb, hogy hiába kell megfizetni az autót, a kitűnő portéka a használat során minden percben meggyőz minket, hogy jó lóra tettünk.

Átlagosan kapcsolható, remek áttételezésű váltóEgy kis számolás után kiderül, hogy az alapárnál alig 400-550 ezer forinttal drágábban a miénk lehet egy egyedi Golf, ami ráadásul számtalan kényelmi tétellel is kényeztet minket. Mindennek ellenére véletlenül sem a kategória legolcsóbb ajánlata a VW bestsellere, ám elfogadható árral büszkélkedhet, ami a márka esetében már önmagában nagy dolog.

A listaárak szerint a különböző kedvezményektől eltekintve alsó hangon 4,75 millió forinttól lehet egy Golfba huppanni, az ötajtós változatokért minden esetben közel 240 ezer forint esedékes. Nem kérdés, hogy a nyomatékos, nyolcszelepes 105 lóerős 1.2 TSI erőforrás már csupán eggyel több váltófokozata révén megér plusz 115 ezer forintot, nem mellesleg igazán kellemes menettulajdonságokat biztosítva a 20 lóerővel gyengébb verzióval ellentétben.

Ám nekünk még jobb dolgunk volt, hiszen a tesztautó orrában a többszörös díjnyertes 1.4 TSI motor kizárólag egy turbó által lélegeztetett, 122 lóerős (200 Nm) verziójához volt szerencsénk, amit szintén jól ismerünk. A plusz 17 lóerő felára durván 270 ezer forint. Tesztpéldányunk listaára így is megállt 6 millió forint alatt, ám a pesti Porsche M5 Volkswagen márkakereskedésnél ezt a nagyon 'egyben lévő', alig futott ezüst Golfot már ötmillió forint alatt megkaparinthatják.

Igaz, 'csupán' egy átlagautót vettünk, ám szürke csinovnyikunk egyben egy mérce is: a kompaktok mércéje, amit nem lesz könnyű tovább fokozni - nem csoda, hogy a Golf Európa legkelendőbb négykerekűje. Kíváncsian várjuk a következő generációt…

Néhány szóban

Nincs mit ragozni: a Golf VI. felvonása hiába tapossa immár negyedik évét, még mindig a kategória legjobbjának, az alsó-közép mércéjének számít. Kiemelkedő összteljesítménye a jelentős hibák hiányának és a végtelen átgondoltságnak köszönhető. Egyszerűen mindene olyan, amit elvárnánk és amilyennek lennie kell, s manapság ritkaságszámba menő, valóban kompakt méretei már csak a habot jelentik a tortán. A forma ízlés kérdése, de a remek ár/érték arányú R-design csomagot kár kihagyni, hiszen ezzel a kis fűszerezéssel fog kiemelkedni az autó a többi, átlagos Golf közül.

Előnyök: Kitűnő helykihasználás; Igényes, ergonomikus utastér; Átgondoltság; Csendes futás; Jó anyag és összeszerelési minőség; Kiegyensúlyozotttan teljesítő futómű; Szuper hajtáslánc; Jó átláthatóság

Hátrányok: Kissé gyenge lámpák; (bejáratósan) fogyaszthatna kevesebbet; Lehetne jobb a variálhatósága és nagyobb a csomagtartója; Tömegszerűség

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek