Melegváltásban próbálhattuk ki a Renault legjobb elérhető árú családi autóit, egyúttal kipróbálva a vadonatúj benzines és dízelmotorokat. Kétrészes összehasonlító tesztünk első részében a Mégane kombi, a Scénic és a Kadjar merőben különböző, de hasonló felhasználására született alapjait vetjük össze, holnap pedig az új erőforrások mérkőzésével jelentkezik – számos mérési adattal, szokásunkhoz híven.

Ezúttal nem új modellekről beszélünk, de nagyon is új szívvel. A szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák következtében a Renault-Nissan konszern lecserélte jóformán a teljes motorpalettáját, melynek eredményeképpen a kínálat gerincét a Mercedes-Benz kompakt modelljeiben is dolgozó 1,33 literes benzines turbómotor adja (115, 140 és 160 lóerővel), nem mellesleg pedig egy vadonatúj 1,75 literes dízelmotor (120 és 150 lóerővel) is bekerült a kínálatba. Róluk holnap lesz szó, ám addig sem maradunk téma nélkül. Ezeket ugyanis a Mégane Grandtour (azaz kombi), a Qashqai-rokon Kadjar és a Scénic teljesen civilizáltan felszerelt verzióinak felváltott tesztelésével tettük próbára – közben pedig nem hagyott minket nyugodni egy kérdés, amit sokan feltesznek maguknak. A kombi, a SUV vagy az egyterű a jobb választás? Előrebocsátjuk: nem kézenfekvő lesz a válasz.

A közös nevező: mindhárom modell trendi, igaz, ezt a Scénic járatja a csúcsra

A SUV-ok felfutása megöli az egyterűeket. Ez nem is kérdés, mint inkább lefutott tény. A Renault Scénic az egyik nagy túlélő, amely szintén a koncepció erős változásával igyekszik túlélni és keresletet gerjeszteni maga iránt.

A dobozformát látványos, amolyan crossoveres külsővel kívánják eladni a márka tervezői, melynek részeként már alapkerékként is 20 colos malomköveket kapunk. Családi autó esetében ez minimum szokatlan jelenség, maximális csapással a pénztárcánkra, ha fel is szeretnénk gumizni majd a modellt. Ugyanakkor tény, hogy igazi kis ékszerdobozként tekinthetünk a Scénic-re, ami megjelenésében ki is emelkedik a hétköznapibb Mégane kombi és Kadjar közül. A látvány többi aspektusa már szubjektív ítélet, avagy ízlés kérdése.

Még egyterű, de látványban inkább crossover akar lenni

Sokkal érdekesebb, hogy mit kínálnak az alapkoncepciók és mennyiért. Már az alapméretek tekintetében is jelentős különbségek vannak. A 4,4 méter hosszú Scénic és a 4,49 méter hosszú Kadjar jóval kompaktabb, mint a 4,63 méteres hosszával főleg puttonyban nagy Mégane kombi. Tengelytáv tekintetében már más a felállás: a Nissan Qashqai-jal rokon Kadjar adata mindössze 2,65 méter, amit a Mégane követ 6,6 centiméteres plusszal.

A sarkokba tolt kerekeivel jó kiállású Scénic tengelytávja pedig 22 milliméterrel náluk is hosszabb. Az egyterű szélesebb is 5 centiméterrel, a SUV pedig közöttük van félúton. Sokakat meglephet, hogy magasságban is a Scénic vezet: négy centiméterrel mutat túl a Kadjaron, pedig a pocakját egy picit alacsonyabban hordja, igaz, nem annyira, mint a Mégane. Ennek azonban csak a légellenállás szempontjából van jelentősége: belül mindháromban jó a fejtér.

Kakukktojás: a Kadjar valójában egy renault-sított Qashqai

Ez alapján, ha téglatestekről beszélnénk, a leghosszabb Mégane 10 százalékkal lenne kisebb a Kadjarnál, amit a legrövidebb Scénic pár literrel felül is múl. De nem téglatestekről beszélünk, a térkihasználás pedig nem is lehetne ennél eltérőbb a modellekben. A fejünk feletti centiket például legfeljebb a térérzet számlájára lehet írni a magasabb modellekben, miközben egyébként mindhárom modell utasterében elegendő hely van négy nagyobb termetű felnőttnek.

Persze, ülünk, de koránt sem mindegy, hogy hogyan. Ezen a téren vannak jelentős különbségek a modellek között. A Mégane alacsonyabb üléspozíciója a sportosabb beállítottságú sofőrök számára ideális, de a fájós derekű idősebb réteg a Scénic vagy a Kadjar magasabban lévő székeit preferálja majd. Ha már beültünk, a látvány is más lesz. A Kadjar A-oszlopai kissé vaskosak, a Scénic kettévált megoldása sokkal jobb, igaz, összességében a két oszlop együtt pont annyit takar ki, amennyit a Mégane-é: valamennyit, de nem sokat.

A Mégane-nál beleolvad, a Scénic-nél kiemelkedik a pultból az ügyes és kedvező érintős navigációs rendszer

A két francia Renault eltérő elrendezésű belső terében is akadnak különbségek: a Scénic központi könyöklője egyszerűen jobb helyen van, így meg tudja támasztani könyökünket. Ugyanakkor a Mégane-nál a középkonzolon több dolgot tudunk elhelyezni (az egyterűben is van egy hatalmas üreg, ám azt ilyen formában nehezebb kihasználni), és az ülészsebei is tágasabbak.

A legjobb mégis a japán-francia megoldás: van rekesz mindenhol dögivel, az ajtózsebben akár kétliteres palackok is helyet kaphatnak, miközben mindkét könyöklő tökéletesen helyen van. S jó a kilátás, akárcsak az üléspozíció is. A pilóta szemszögéből mi őt választanánk. Egy pont a Kadjar-nak.

Más, de közel sem rosszabb a Kadjar belső tere - benne a legjobb ülni

Hátul mindhárom modellben kellemes dolog helyet foglalni, igaz, a magasabbak hátát a Scénic lefelé nyúló és ezzel a tulajdonságával együtt nem eléggé felemelhető fejtámlája nyomhatja. Ugyanakkor, ha öten kell útra kelni, erre itt is van kényelmes esély: a háromszemélyes üléspad dicséretes, és belül is ez a modell a legszélesebb, még ha két gyerekülés közé azért ide is csak nagyon kiéheztetett felnőtteket ültethetünk. Egy pont a Scénic-nek.

Nem sokan tudják: háromszemélyes hátsó pad a Scénic-ben

Csomagtartó-méret tekintetében a Scénic és a Kadjar átlagosan fej-fej mellett áll (452-1500/472-1478 l), de mi utóbbit hirdetjük ki győztesnek a párharcban. Az egyterű puttonya ugyanis inkább magasságban érvényesül, ami egyben nehezebb pakolhatóságot is biztosít, és ugyan ott is kétszintes a padló, az nem annyira jól variálható, mint a több részre osztott SUV-é.

Azért a Scénic számlájára írható a minőségibb kialakítás és a középső üléssor csúsztathatósága. De ha pakolni akarunk a puttonyba, méghozzá sokat és/vagy ügyesen, akkor a Mégane kombi a nyerő. A hosszbéli előny itt jön ki és alaphelyzetben közel 10 százalékkal nagyobb teret eredményez. Az 521 literhez ráadásul okos térelválasztó és jó kis rekeszek is társulnak, s teljes értékű pótkereket is csak ide rendelhetünk. Egy pont a Mégane-nak.

Méretben és tudásban is a Mégane Grandtour csomagtartója a nyerő

Talán nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a két francia Renault kezelése, hangulata és érzete kísértetiesen hasonló – a japán alapú Kadjar kilóg a sorból. Az anyagminőség mindegyikben jó, de utóbbiban kissé el van dugva az ülésfűtés kapcsolója, és míg a többiekhez rendelhetünk 100 ezerért nagyon ügyes, modern telefonos tükrözésre képes (közepes) központi rendszert, addig a Kadjar esetében csak egyetlen (csúcs)rendszer van, több százezres befektetéssel. Emellett a felszereltségi lista is jobban variálható a Mégane-Scénic duónál, az összeszerelési minőség viszont a SUV esetében picivel jobb.

Ez sem kevés, ugyanakkor vezethetőség tekintetében még inkább különbözik a Kadjar – legalábbis, ami a tesztautók összehasonlítását illeti. Hiába van igénytelenebb csatolt lengőkaros hátsó futóműve, a ballonos 17-es kereken egyszerűen finomabban rugózik, mint a Scénic a 20 colos malomköveken. Utóbbi főleg a kis úthibákkal áll hadilábon, amit viszont a japán-francia SUV jól kirugózik, így kanyarban nem hajlamos jelentős elugrálásra, mint más csatolt lengőkaros társai (17 colos kereknél maradva, természetesen).

Drága és kompromisszumos ötlet a szériában 20 colos kerék - mi a modellfrissítéssel opcióvá tennénk

A Mégane hasonlóan kiegyensúlyozott, de alacsony felépítéséből eredően is jóval dinamikusabb – a többiek hozzák a szükséges szintet ilyen téren, hozzájuk képest pedig a kombi ad egy kis pluszt; kanyarvadász-génekre azért nem kell számítani.

Ráadásul a leghosszabb modell a legkönnyebb, igaz, minket meglepett, hogy hasonlóan felszerelve, ténylegesen lemérlegelve a Kadjar mindössze 40 kilogrammal nehezebb a teli tankolva 1,35 tonnás kombinál. A Scénic egy korábbi mérésünk alapján mázsás pluszt cipel, ami a hatékonyságra is ráteszi a bélyegét: esetében 0,5-0,8 l/100 km-es plusszal számolhatunk.

A Kadjar menet közben is finom és kiegyensúlyozott, de a Mégane dinamikusabb és takarékosabb

Költséghatékonyságban tehát a Mégane Grandtour a nyerő, kétszeresen is. Összeraktuk mindhárom modellt a 140 lóerős benzinessel, erős közepes felszereltséggel, ugyanúgy súlyozva, és nem meglepő módon a kombié lett a legolcsóbb ajánlat.

Az (a tesztautóhoz hasonlóan összerakva) listaáron 6,64 millió forint, míg a Kadjar és a Scénic 7,11 – igaz, utóbbi gazdagabb bizonsági felszereltséggel (ráfutásra figyelmeztető) ennyi. Érdemi differencia, hogy míg a francia gyártmányokhoz 120 ezer forintba kerül az 5 év vagy 200.000 km garancia, addig a Kadjar esetében ez 200 ezer, de ha az összes kötelező szervizt tartalmazó pakkot is kérjük erre az időszakra, akkor mindháromnál egységesen 490 ezerrel számolhatunk.

Nem véletlen, hogy a hagyományos kompakt formulát csiszolgatják évtizedek óta: ár-érték arányban ez az alapkoncepció a legjobb

Az előre borítékolható kombi-egyterű-SUV ársorrend tehát teljesült, azonban a különbségek kisebbek, mint azt sokan gondolták. A gyári akciók és a kereskedések ajánlatai között körbenézve egyébként körülbelül 10 százalékos áralkura van kilátás, amivel a kedvezőbb konkurensek (pl. Nissan Qashqai) árszintjén, azaz alapvetően értékarányosan csábít mindhárom modell.

A piaci trendek ellene vannak, de hagyományosabb egyterűként jobb autó lenne a Scénic

Néhány szóban

A koncepciók harca vegyes eredménnyel zárult. Szerintünk a költséghatékonyságban és csomagtér-méretben győztes Mégane legalább annyire megérdemli a dicséretet, mint a praktikusabb, még kiegyensúlyozottabb Kadjar. Sőt, ha a dinamikus autóvezetés a zsánerünk, akkor ezúttal a legkedvezőbb alternatíva egyértelműen a legjobb is a három közül. A Scénic esetében jobban tették volna a tervezők, ha hűek maradnak az egyterűs alapelvekhez: több/okosabb tárolórekesszel és ballonos kerekek lehetőségével objektíven nézve ügyesebb autót kaptunk volna, de megértjük, hogy az alapkoncepció megőrzése végett ezúttal a divatosságon volt a fejlesztés hangsúlya – ehhez mérten a családi szemszögből fontos dolgokból is egészen sokat megőriztek. Szerintünk a fentiek alapján bárki el tudja dönteni, hogy melyik koncepcióval szimpatizál (és külön jó hír, hogy kétségek esetén egy szalonban összevethetjük őket személyes impressziókat gyűjtve), így már csak az a kérdés, hogy milyen motort válasszunk hozzájuk. Holnap azt is elmondjuk.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek