A Racing Point F1 Team (amely ugyebár a Force India jogutódja) a 2021-es szezontól kezdve az Aston Martin gyári alakulataként folytatja a Formula–1-es szereplését. Ez eddig két versenyautót jelent a rajtrácson, de ennél éppen kétszer több BRG (British racing green) színű autó kap szerepet a hétvégéken.

Nem arról van szó, hogy fiókcsapatot indítana a Sebastian Vettelt is foglalkoztató alakulat, egészen más funkciója van a másik két Aston Martinnak. A versenypályákra jobban passzoló Vantage a biztonsági autóként, a DBX (vagyis a britek első SUV-je) pedig orvosi autóként veszi ki részét a munkából.

Két új szereplő az F1-ben: a biztonsági, illetve az orvosi autó

Az Astonok megjelenésével egy 25 éves korszak zárul le: 1996 óta a Mercedes-Benz, illetve a Mercedes-AMG szállította a biztonsági autókat. Mégsem maradunk AMG-s érintettség nélkül: a DBX és a Vantage egyaránt a cég M177 jelű, duplaturbós V8-asát kapja meg.

Az FIA a brit Richard Drakert ülteti a biztonsági autóba, az orvosi jármű volánjánál a dél-afrikai Alan van der Merwe foglalhat helyet. Normál esetben mindkét autó a bokszutcában pihen, de ha eljön a bevetés ideje, ugyancsak igyekezniük kell a pilótáknak. Első az emberi élet, így az orvosi autónál tényleg minden másodperc számíthat, de a biztonsági autó funkciója sem lebecsülendő: a mezőny kontrollja mellett a gumik túlságos lehűlését is meg kell akadályoznia.

Versenyhétvégéken ritkán láthatjuk így közlekedni

Ennek megfelelően a Vantage négyliterese 535 lóerőt (+25 LE az utcai változathoz képest) és 685 newtonmétert ad. A maximális nyomaték nem nőtt ugyan, de szélesebb fordulatszám-tartományban hívható le. Fejlesztettek viszont az aerodinamikán: 200 km/h-s tempónál 155 kg-os leszorítóerőt termel az új szárny, ami vagy 60 kilóval több a szériagyártmány értékénél. Nulláról százra 4 másodpercen belül gyorsul a biztonsági autó.

A kupénál is több erő jut a DBX-be: 550 lóerő és 700 Nm segíti az orvosi csapat mielőbbi helyszínre juttatását. A klasszikus sprintidő 4,5 másodperc, végsebessége 290 km/óra. A 632 literes csomagtartóba számos felszerelés kerül, így többek között kéznél lesz egy defibrillátor és két tűzoltó készülék is.

A DBX csomagtartója tele van életmentő felszereléssel

A két fontos mellékszereplő a szezon előtti teszthétvégén, vagyis e hét péntekén mutatkozik be Bahreinben. Bár fényezésük gyakorlatilag teljesen megegyezik az Aston Martin F1 Team autóinak festésével, ez aligha adhat okot félreértésre a pályán: a LED-es fényhidakkal szerelt járművek az átalakítások után sem váltak formulaautókká, dinamikában még igen messze vannak a keményvonalas versenyautóktól.