Az Aston Martin már tavaly megígérte rajongóinak, hogy az utolsó pillanatig kitart a kézi váltók mellett, noha ezzel a britek komoly terhet vállaltak magukra, hiszen a Mercedes-AMG-től érkező négyliteres, V8-as egységhez a csillagosok csak automata váltót fejlesztettek, így az angoloknak maguknak kell kifejleszte(t)niük egy manuális egységet – de nagyon úgy néz ki, hogy sikerrel jártak, az Aston Martin ugyanis ma lerántotta a leplet a manuális váltós Vantage AMR modellről.

A Vantage AMR minden porcikája remekmű, de az autó legnagyobb különlegessége egyértelműen hétfokozatú manuális váltója, amely még egy extra finomságot is tartogat: ’dog-leg’ kialakítást kapott, amihez hasonlót a ’90-es évekig több sportautóban is láthattunk. A ‘dog-leg' annyit jelent, hogy az egyes fokozat nem a megszokott helyen, bal oldalt felül kapott helyet, hanem bal oldalt alul, tehát a szokásos egyes helyén a kettes található. Ennek lényege, hogy a 2-es és a 3-as fokozat egy síkban van, márpedig ez a kettő a versenypályák szűkebb, technikásabb fordulóiban, valamint a szerpentineken leggyakrabban használt két ‘gang’, amiket így jobban lehet kapcsolni.

Az Aston Martin Vantage AMR legnagyobb különlegessége a 7-fokozatú manuális váltó – galéria

Nagyon örülünk, hiszen ezzel az Aston Martin egy, az autórajongók számára nagyon kedves, de régóta kikopott megoldást mentett át a jövő számára. Ám sajnos van némi üröm is az örömben: a Vantage AMR-ből a tervek szerint csak 200 példány fog készülni, vagyis egy szigorúan limitált sorozatról beszélhetünk. Sebaj, 200 autó miatt nyilván nem érte meg kézi váltót fejlesztetni a biturbós 4-literes AMG motorhoz és 2020-tól a többi Vantage modellhez is elérhető lesz a fordított H-kulisszás hétfokozatú manuális szerkezetet, ami különben a Graziano cég terméke, nem mellesleg pedig támogatja a gázfröccsös visszaváltást, valamint a padlógáz alatti felváltást is.

Az örömöket nem csak a manuális váltó, de a hátsókerékhajtás és az önzáró (sperr)differenciálmű is hivatott fokozni, így tényleg kijelenthetjük, hogy az Aston Martin Vantage AMG a klasszikus sportautóiskolát követi, szűretlen, közvetlen vezetési élménnyel megajándékozva pilótáit. Az eddigiek alapján már csak egy egekig forgó szívómotorral lehetne tetézni az élvezeteket, na nem mintha a Mercedestől vásárolt biturbós V8 piskóta lenne: a 4-literes szív 510 lóerőt teljesít, maximális forgatónyomatéka pedig 625 Nm, szinte a teljes fordulatszám-tartományban.

Kompakt, (viszonylag) könnyű, merev és 510 lóerős – a kézi váltóval az élmény garantált

A 0-100 km/h-s sprintidő 3,9 másodperc, a végsebesség pedig 313 km/h, de ezeknek a számoknak igazából nincs is annyira jelentőségük a Vantage AMR esetében. Ha mindehhez hozzátesszük a viszonylag alacsony tömeget, a rendkívül alacsony súlypontot, az 50-50 százalékos súlyelosztást (a két tengely között), valamint a páratlanul merev karosszériát, nem nehéz kitalálni, hogy fantasztikus élményautóval van dolgunk, ami nagy örömünkre nem a tizedmásodperceket hajtja, hanem a lehető legszélesebb vezetői mosolyra utazik.

Az már csak hab a tortán, hogy az automatánál jóval könnyebb manuális váltó, valamint az autóhoz szériában járó karbon-kerámia fékrendszer révén állítólag közel egy mázsával lett könnyebb az autó. A Skyhook névre keresztelt adaptív felfüggesztések szintén szériában járnak az AMR kivitelhez. A teljes 200 példányból 141 autó összesen négyféle színben készülhet, miközben az utolsó 59 darab ‘Vantage 59’ utónévvel az Aston Martin 1959-ben aratott 24 órás Le Mans-i győzelmének állít emléket. Ezek a speciális változatok a hagyománytisztelés révén kivétel nélkül ún. Stirling zöld színben kerülnek piacra, sárga csíkozással és kiegészítőkkel.

Különben már az Aston Martin Vantage AMR ára is ismert: Németországban átszámítva 60 millió forint (185 ezer euró) az indulóár, amit még nyilván könnyedén feljebb lehet srófolni. Aki ezt kicsit sokallja, de kézi váltós új Aston Martin Vantage-re vágyik, várjon a jövő évig és rendeljen le egy ‘hagyományos’ változatot a modellből. Az új Aston Martin Vantage-ről különben bővebben korábbi bemutató cikkünkből, ide kattintva olvashatnak.

Rövidesen a 'sima' Vantage modellekben is megjelenik a manuális váltó, aminek nagyon örülünk – galéria