Sajnos sok esetben kimaradunk a jóból, ami ezúttal különösen igaz mondás lehet, hiszen a Volkswagen többek között stratégiai és piaci okokra hivatkozva nem forgalmazza hazánkban a Golf Cabriót, pedig a keménytetős EOS létezése ellenére biztosan sokan lecsapnának a kínálkozó lehetőségre. Hogy miért? Kiderül a cikkből.
A Golf Cabrio története nem éppen újkeletű: már az első generáció futásakor, egészen pontosan 1980 januárjában bemutatták az első példányt, aztán később a második generációt átlépve a hármas Golfot is megskalpolták e németek, amely aztán a negyedik Golf orrával és műszerfalával Vonzó arányok - galériamég tovább élt. Ezután viszont hosszú csend következett, s átmenetileg többnyire a piac sem preferálta már a vászontetős autókat. Így kezdődött az összehajtogatható keménytetős kupék korszaka.
Az első fémtetős darabok a Mercedes SLK mellett a franciákhoz köthetők (a Peugeot különösen szívesen alkalmazta a technikát modelljeiben), de aztán mások sem idegenkedtek ettől a stílustól és átvették a megoldásokat. Igazából meddő vita volna azon acsarkodni, hogy az összehajtogatható keménytető avagy a vászontető jobb-e; egyszerűen le lehet zárni a konfliktust azzal, hogy mindkettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai, de hozzáteszem, egyik megoldás sem kompromisszummentes. Míg a vászontető könnyebb és gyorsabb, viszont zajos, az összehajtogatható keménytető zárt állapotban szebb összképet eredményez és csendesebb, ellenben jóval nehezebb és több teret vesz el a poggyászoktól, arró nem is beszélve, hogy a formai harmóniát is nehezebb kihívás megoldani.
A Volkswagen 2004-ben állt be a keménytetősök sorába, mikor is a Genfi Autószalonon bemutatta az Eos tanulmányt, ami Peter Shreyer és csapatának munkáját dicsérte. A kedvező fogadtatást látva a wolfsburgiak buzgón nekiláttak a szériaváltozat létrehozásának, 2006-ban pedig már meg is lehetett vásárolni az ötös Golf alapjaira épített kupét, amely egyébként a Corrado óta tátongó űrt is betömte a németek palettáján – ismét volt VW kupé.
Azonban a kupé-kabriók népszerűsége lassacskán talán elcsendesedni látszott, a vásárlók egyre kevésbé éreztek irántuk birtoklási vágyat, ezalatt pedig surranópályán a(z igényesebb) vászontető ismét kezdett divatba jönni. Idő közben megjelent (2009) a hatodik generációs Golf, a wolfsburgiak pedig húztak Jól tették, hogy meglépték - galériaegy nagyot és az Audi A3 Cabriolet terveit felhasználva vászontetős kabriót készítettek belőle. Az autót az idei Genfi Autószalonon mutatták be a nagyközönségnek, így mi is testközelből tapasztalhattuk meg, milyenre sikerült. Ahogy mi is, a standon a kollégák elismerően bólogattak az újdonság láttán, tehát jóformán nem is volt kérdés, hogy gyártásba küldik-e az autót.
Érdekes módon azonban az Eos-t sem hanyagolták el a VW-nél, hiszen egy ráncfelvarrást követően szinte ugyanolyan frissnek hat, mintha mai darab volna. Ellenben a motorpaletta esetében már közel sem ilyen rózsás a helyzet: nálunk csakis a 122 lovas 1.4 TSI manuális váltós, illetve a kétliteres common-rail turbódízel 140 lóerős változata érhető el, utóbbi akár hatgangos kézi vagy ugyanennyi fokozatot felmutató DSG duplakuplungos szerkezettel.
Részben érthető is a döntés, melynek eredményeképp Magyarországon nem rendelhető a vászontetős Golf, ugyanis ott van a gyártó kínálatában az Eos, amely csak épp egy hajszálnyival magasabb pozíciót foglal el a palettán, ráadásul a nyitható keménytető kényelmét is nyújtja.
Kérdésünkre a hivatalos magyarázat a piacok felosztását helyezte a középpontba, és valljuk be, van is igazság a központi vezényszóban, ugyanis félő, hogy két egymáshoz ennyire közel elhelyezkedő modellnél a szűk piac nem hozná vissza mindkét autó forgalmazási/bevezetési költségét. Így tehát a hazai kínálatban marad a nem is olyan régen felfrissült Eos, melynek alapmodellje a német árazást követve nagyságrendileg 1,3 millió forinttal költségesebb ajánlat a vászontetős Golfnál, igaz, az árkülönbözet plusz 17 lóerőt és egy-két extrát is tartalmaz.
A márkától megszokott formaterv és minőségViszont lássuk be, hogy a logikus döntés ellenére egy remek autóról maradunk le. Már tavaly, a Genfi Autószalonon is feltűnt, hogy a Cabrio mennyivel izgalmasabb lehet hagyományos testvérénél, miközben annak eredeti értékeit, azaz a jó minőséget és a korrekt összeszerelést ő is fel tudja mutatni. Svájcban ráadásként a tetőmechanizmust is próbára foghattuk, ami végül meglehetősen meggyőző véget ért. A gyors, 10 másodpercen belüli teljes tetőnyitás és –zárás nem csupán leírva meggyőző, kipróbálva még inkább. Ráadásként akár menet közben, 30 km/h-s sebességig is lehetőség nyílik a tető mozgatására.
(Lapozás után kiderül, hogy miként teljesít az úton a Golf vászontetős változata.)