A Porsche nem csupán a teljesítmény- és élményhajhászása miatt szimpatikus márka, hanem kendőzetlen őszintesége okán is. A versenypályás rendezvényeiken szinte korlátok nélkül, már-már indokolatlanul sokat nyúzhatjuk modelljeiket, hogy szemléltessék tartósságukat és ahogyan a helyzet mutatja, elektromos autók tekintetében sem köntörfalaznak.
Erre persze nincs is szükség, hiszen a Porsche Taycan képében a piac egyik legfejlettebb villanyautója az övék, mindenesetre már az is szimpatikus húzás volt, amikor a szigorúbb, de még így is túlontúl optimista WLTP-s hatótáv-értékek mellé a saját, valóságalapú elektromos hatótávukat is leközölték. Így például az akár 680 lóerős (de tartósan 625 lóerős, mert ezt sem hallgatták el) Taycan Turbo esetében így lett a felszereltségtől függően 383-452 km-es európai kötelező adatból a Porsche által vallott 370 kilométer. Most pedig még egy lépéssel továbbment a gyártó.
Az oldalukon https://www.porsche.com/germany/models/taycan/taycan-models/ szabadon elérhető hatótáv-indikátorban tetszőlegesen adhatjuk meg a felhasználási feltételeket, és megkapjuk, hogy milyen hatótávval számolhatunk. Csak országúton, nagy melegben, klíma nélkül, 20 colos kerékkel például meglehet a 470 kilométer is. Autó Pult normával (20 százalék város, 40-40 százalék országút és autópálya) 15 fokban, klíma nélkül ez 402. Kevesen tudják, de pusztán a meleg levegő pozitívan befolyásolja a hatótávot, de nem annyira a hőkomfortunkat: legyen 25 fok, kapcsoljunk klímát – így már 357 kilométerrel szemezünk.
A másik véglet (-10 Celsius fok) is hasonlóan áll, de ha mondjuk 0 fok körül vagyunk és párátlanítás miatt járatni kell Eco funkcióban a klímát, akkor is megvan a 350 kilométer. Jól hangzik, nem? Kétségtelenül, de a Porsche rávilágít arra is, hogy felesleges a (méregdrága) nagyobb kerekeket venni: a 20 helyett 21 colos látványkerekek ilyen körülmények között 20 kilométerrel simán csökkentik a hatótávot, sőt, szélsőséges esetben akár 30 kilométert is lecsippentenek. Bizony, ennyit számít ez, persze tudnunk kell, hogy azért is, mert a nagyobb tárcsákra elöl-hátul 20-20 mm-rel szélesebb gumikat is húz a Porsche.
Keresztben is többet fogyaszt - de rekorder is egyben
Választ kapunk arra is, hogy 130-as tempóval milyen messze juthatunk egy feltöltéssel: a körülményektől és a felszereltségtől függően ez 384 és 277 kilométer között változhat, amit azért még lejjebb tud tárcsázni mondjuk az eső vagy a szembeszél fokozott ellenállása 10-20 százalékkal. Azért hazai viszonylatban ez így se rossz, ilyen távoknál meg néha belefér egy óra gyorstöltésre.
Jó néha tiszta vizet önteni a pohárba. Így azért azt érdemes figyelembe venni, hogy a WLTP szerinti hatótáv-adat (amit mindenhol megkapunk) úgy tud lemenni a közel 60 százalékára (452-ről 277 km-re), hogy tulajdonképpen a közúti sebességhatárokat betartva közlekedünk a hőmérsékletet leszámítva más hátráltató körülmény nélkül, újszerű akkupakkal (70 vagy 80 százalékig ugyebár garancián belül vagyunk minden gyártónál). Gyorstölteni pedig van, ahol jóval drágább már, mint akár benzint tankolni. Ezek a tények pedig rávilágítanak arra, hogy a megfelelő bevetésre a megfelelő eszközt válasszuk - az autóipar tekintetében pedig a jól, igények szerint súlyozott portfóliót részesítsük előnyben a végletek helyett.