Az International GT Open bajnokság első fordulóját tartották 2020. augusztus 7-9. között a Hungaroringen, a koronavírus járvány miatt sajnos nézők nélkül, zárt kapuk mellett. Normál esetben többezer látogató van a helyszínen ezen a versenyhétvégén, most pedig egy sem lehetett jelen. A versenyt szervező spanyol GT Sportnak és a magyar szervező Főnix Motorsportnak köszönhetően – a kevés akkreditált autós médium között – az Autó Pult is ott volt az amúgy igen jól sikerült versenyhétvégén és helyszíni beszámolóval, fotógalériával próbálja most kárpótolni a kényszerből távol maradókat.

Mint már megszokhattuk ez az év minden szempontból rendkívüli. Egész sokáig még az is kérdéses volt, hogy egyáltalán lesz-e idén bármilyen autóverseny a Hungaroringen. Ennek a sorozatnak az időpontja is többszöri módosítást követően került erre a hétvégére, a Formula-1 Magyar Nagydíj után két héttel.

Forróságban is első a biztonság: jól beágyazva

Három kategóriában voltak versenyek, a nagytúra-autók GT4 és GT3 géposztályaiban, illetve a Formula-3 szabályrendszerű autók sorozataként az Euroformula Open bajnokságban, ahol itt nálunk debütált az új Dallara 320 karosszériájú versenyautó, amely nyolcéves elődjét „küldte nyugdíjba” igen látványos fejlődés mellett, de erről majd később.

A Dallara új formula autója is itt debütált

A GT4 kategóriában olyan nagytúra-autók indulnak, amelyek az utcai sportkocsiktól drasztikusan nem térnek el, csupán a megnövekedett versenyterhelés és a fokozott biztonság érdekében módosítanak rajtuk. Tehát a futómű, gumi, fék fejlesztése jellemző, de a karosszéria és a motor lényegében megegyezik az utcai változattal. Az autókban FIA homológ bukókeret és versenyülés található az elérhető maximális védelem érdekében. Nagyon jó hírt oszthattunk meg olvasóinkkal a múlt hét elején, ugyanis ebben a kategóriában két magyar induló is volt a tapasztalt Nürburgring menő Walter Csaba és az újonc Hefler Róbert személyében, utóbbi az Aston Martin Racing Driver Academy mentoráltjaként, gyári támogatás mellett állhatott rajthoz a Virage csapat színeiben.

Két magyar versenyző egy képen

A drága és hipermodern GT3 autókból, amelyekről már korábban is írtunk, igen erős felhozatal volt idén, pedig a vírushelyzet és a logisztikai nehézségek miatt nem is jött el minden – a bajnokságban részt vevő – csapat. A rajtrácson végül 19 autó és több mint tízezer lóerő sorakozott fel a szombati napon. A GT3-as autókról dióhéjban annyit kell tudni, hogy bár külsőleg hasonlítanak az utcai megfelelőjükre, műszakilag szinte semmi közös nincs bennük. A karosszéria teljes egészében szénszálból készül, jelentős leszorító erőt produkáló aerodinamikai kialakítással rendelkeznek és teljesen egyedi a futómű, az erőátvitel és a fék is. A motor megegyezik a szériamodellekkel, de a motorvezérlő elektronika már nem. Az erőkiegyenlítő szabálynak (Balance of Power, azaz BoP) köszönhetően a tömegük egységesen 1250 kg körüli és nagyságrendileg 550-600 lóerő körül mozog a teljesítményük. Igazából nem a motorerő miatt tudnak elérni a GT4-esekhez képest 10-15 másodperc előnyt egy körön a Hungaroringen, hanem a drasztikusan nagyobb tapadás és leszorító erő miatt. Ezen a hétvégén a szabadedzéseken a Mclaren 720S GT3 és a Bentley Continental GT3 dominált, mégis Mercedes AMG GT3 Evo és Ferrari 488 GT3 Evo győzelem született a két versenyen. A kiegyenlített viszonyokat jól jellemzi, hogy a pénteki szabadedzéseken négy autó volt két tizedmásodpercen belül.

Látszik a technikai különbség a GT4 és GT3 között

Szombaton kora reggel már gyülekeztek a csapatok a versenypályán. Szokatlan volt az üres lelátók látványa, versenyrajongó emberként el sem tudok képzelni szomorúbb látványt ettől. A járványügyi előírásoknak megfelelően mindenki maszkot viselt, amely az elképesztő augusztusi hőségben igazi tortúra volt. Meg kell dicsérni a szervezőket, versenybírókat és a pályán dolgozó összes szakszemélyzetet, mert derekasan helyt álltak a tűző napon, talpig overálban, sisakban.

Allam Khodair maszkját mindenki megcsodálta a paddockban. Lehet nem emiatt, de trófeát is vitt haza a hétvégén

A szombat délelőtt az időmérőkkel kezdődött. A GT4 kategória a Porsche 911 Cup autók kíméletlen uralmával zárult, az első három helyet 911-esek sajátították ki. Hefler Róberték az Aston Martinnal a 7. helyet, míg az autó megfelelő beállításával egész hétvégén szenvedő Walter Csabáék a 8. helyet szerezték meg.

Az időmérő edzés az Euroformula Open nyitott kerekes versenyautóival folytatódott. A nagy kérdés az volt, hogy a debütálás során mennyivel gyorsultak a korábbi karosszériához képest az autók. Lelövöm a poént: nagyon sokat. A korábbi modell egy kört nagyjából 1 perc 41 másodperces idő alatt tett meg, az új pedig kb. 1 perc 33 másodperc alatt ért körbe. Autósportban járatos olvasóinknak nem kell megmagyarázni, hogy ez mekkora fejlődés egy egyenautókból álló szériában. Sőt ez az idő, mint később láthattuk, még a fő versenyben induló GT3 autók köridejénél is jobb 7-8 másodperccel körönként.

A 2020-as Mercedes AMG GT3 Evo

A GT3 kategóriában nagyon szoros időmérőt láthattunk, ahol az első rajtkockát a korábbi Formula 1-es versenyző Christian Klien szerezte meg új csapatával a JP-Motorsport.com-al és az új 2020-as Mercedes AMG GT3-asával. Szorosan követte Őt a nagy favorit Team Lazarus Bentley Continental GT3-asa, de erősen szerepelt a spanyol Teo Mártin Motorsport McLaren 720S-e is.

Marty McFly új autója a jövőből

Az ebédszünet olyan csöndben telt a nézők hiányában, hogy hallani lehetett az M3-as autópálya forgalmát. Ami sajnos ismét emlékeztetett minket arra, hogy ez a hétvége más, mint a többi.

A délután a GT4-es kategória versenyével indult. Magyar szempontból sajnos nem sikerült igazán jól a futam. A srácok a helyismeretüket nem tudták jó helyezésre váltani, mert a Hefler Róbert vezette Aston Martinnál műszaki probléma lépett fel, míg a szlovák Racing Trevor csapatához beugró és egy BMW M4 GT4-el versenyző Walter Csaba végig küszködött az autóval. Látszott, hogy több ívet is próbált használni, de az élbolyhoz képest folyamatosan nőtt a hátránya. A nagyon nagy meleg is közrejátszhatott abban, hogy egy GT4-es TransAm (alias Ford Mustang) a kavicságyban kötött ki a hátsó sikánnál. Az az esemény kicsit összerázta a mezőnyt. Az 50 perces futamot végül a Baporo istálló versenyzője nyerte 911-esével.

Nem Mustang! Transam! A hétvége legjobb hangú versenyautója címet kiérdemelte nálam

Az Euroformula és a Dallara 320 debütáló versenyét a fiatal kora ellenére is rutinos kínai Yifei Ye nyerte rajt-cél győzelemmel. Relatíve kis teljesítményük ellenére (kb. 280 lóerő) ezek a modern formula autók látványos jó versenyt produkáltak 17 körön keresztül, sokszor kerék a keréken. Jól jellemzi a kategória potenciálját, hogy a koronavírus miatt húzódó Forma-1 szezonkezdetig a McLaren csapat Formula-1-es versenyzője Lando Norris is korábbi nevelőistállójához fordult autóért a gyakorlás és az állóképesség megtartása érdekében. A Carlin Motorsport természetesen tárt karokkal fogadta Őt a nyár elején és adott neki tesztautót. A Forma-1-es brit akkor igen elismerően nyilatkozott az új Dallaráról. A rajtrácson ebben a mezőnyben is találkoztam ismerős névvel: a korábbi Forma-1-es pilóta Pastor Maldonado unokaöccse Manuel Maldonado a hatodik helyről vághatott neki a szombati versenynek, amelyet egy hellyel előrébb fejezhetett be. Kíváncsi leszek rá, hogy az évek alatt meddig jut el a ranglétrán a venezuelai fiú.

Akár fohász is lehetne a kép címe, de csak utoljára átnéz még valamit a szerelő

A szombati nap fő eseménye a GT3-as futam volt. A JP-Motorsport.com autójával Christian Klien és lengyel versenyzőtársa Patryck Krupinski magabiztos győzelmet arattak. Az egész délelőtt domináló Bentley-k egyike kiesett, míg a második helyről induló 26-os rajtszámú Bentley egészen a negyedik helyig szorult vissza. Ez a futam sem múlt el Safety Car nélkül. A lengyel Olimp Racing narancssárga Mercedes-AMG GT3 Evo-ja óriásit bukott és alaposan összetörve a levegőbe repült.

Vasárnap ugyanilyen menetrend szerint folytatódtak a versenyek. A GT4 géposztályban Hefler Róbert és csapattársa az ismét brillírozó Porschék mögül, az előkelő negyedik helyről vághattak neki a versenynek. Walter Csaba és csapattársa Gregor Zsigó sajnos továbbra sem találták meg a megfelelő beállításokat, így a pole pozíciós időhöz képest több mint nyolc másodperces hátránnyal az utolsó – nyolcadik – helyről indultak. A versenyt végül sorban az ötödik és hetedik helyen fejezték be a magyarok az összesített táblázatban, ezen felül az első GT hétvégéjén debütáló Hefler a ProAm kategória harmadik helynek örülhetett még a külön értékelésben.

Néhány szóban

Az Autó Pult rövid interjút készített az Aston Martin Racing Driver Academy magyar versenyzőjével Hefler Róberttel.

Autó Pult: Szia Robi! Először is gratulálok a tisztes helytálláshoz a hétvégét illetően! Mesélj magadról az Autó Pult olvasóinak! Hogyan cseppentél az autóversenyzés világába?

Hefler Róbert: Szia! Üdvözlöm a Kedves Olvasókat! Nálam ez az egész versenyzés úgy kezdődött, hogy Apa is versenyzett. Annak idején Ő ralizott és elég sok versenyre elkísértem régen. Aztán amikor 5-6 éves lettem, akkor kezdtünk el bérgokart pályákra járni és végül így indult az én karrierem.

AP:  Hogyan sikerült az Aston Martin kötelékébe kerülni?

HR: Alapvetően ez egy elég egyszerű út volt. Mivel szerződésem van egy partnercsapatukkal, így jogosult vagyok a programban való részvételre. Megfeleltem minden kritériumnak, ezért ezek után Ők kértek tőlem egy versenyzői önéletrajzot, ami alapján be is választottak a 13 szerencsés versenyző közé.

AP: Milyen volt az időmérő és a verseny belülről? Volt-e előzetes elvárás magaddal szemben vagy a csapat részéről?

HR: Természetesen győzelmi reményekkel érkeztünk a hétvégére, mint mindig, most is ez volt a cél. Azonban ezekből az elvárásokból hamar lejjebb kellett adnunk, mert az biztos volt, hogy a három Porschét ezen a hétvégen ezzel a BoP rendszerrel nem lehet megfogni. Alapvetően a csapat részéről is hasonlóak voltak az elvárások, de Ők is belátták, hogy ez a hétvége nem erről fog szólni. Viszont, aminek nagyon örültem, hogy elégedett volt a csapat a teljesítményemmel és úgy értékelték, hogy a maximumot ki tudtam hozni az autóból.

AP: Mennyit számít a pályaismeret az eredményben?

HR: Azt gondolom, hogy egykörös tempóban kicsit kevesebbet számított, viszont a futamon már előjöttek azok az apróságok, hogy hol lehet jobban előzni vagy hol nem, és hogy hol és hogyan éri meg védekezni.

AP: Mennyit tudtál gyakorolni az autóval?

HR: Összességében nem sokat tudtam a mostani versenyhétvége előtt menni az autóval, két héttel ezelőtt volt egy félnapos teszt Spanyolországban, de azon kívül itt ültem másodszor az autóban.

AP: Mit kell tudni az autóról? Mesélj róla!

HR: Alapvetően a legfontosabb tudnivalók az autóról, hogy ezek az autók a GT4 szabályok alapján viszonylag közel állnak az utcai változatokhoz egy-két alkatrész kivételével. A futóműben vannak változtatások a stabilitás növelése érdekében illetve a biztonsági átalakítások. A motor a Mercedes-AMG V8-as biturbó motorja, ami a GT Cup Open Europe-ban használt motormóddal közel 600 lóerő. Ez nagyon jól hangzik, viszont ehhez társul a közel 1400 kg-os tömege is az autónak.

AP: Milyen érzés a formaautózás „magánya” után „megosztani” az autódat egy társsal, illetve közösen elérni az adott eredményt?

HR: Mindenképpen érdekes érzés töltött el. Amikor én kezdem a futamon, akkor azért, mert tudom, hogy a társam arra vár, hogy a lehető legjobb pozícióban adjam át az autót és azért mindent ki akarok hozni az autóból. Amikor meg én megyek másodszor, akkor meg azért, mert látom a TV-ben, hogy megy a futam, ott megy az autóm, de én még ott állok a boxban és "tehetetlenül" várom, hogy mi fog történni. Viszont nagyon hamar megtanít csapatban gondolkozni, és az autót is úgy kell beállítani, hogy mind a kettőnknek jó legyen. Meg persze nagyon nagy előnyt is lehet kovácsolni belőle, ha van egy olyan csapattársad akivel jó a kapcsolatod és azonos tempótok van, mert akkor kölcsönösen tudtok tanulni egymástól és közösen még többet ki tudtok hozni az autóból. Szóval összességében nagyon pozitív élmény volt így megosztani az autót egy csapattárssal.

AP: Milyen lehetőségek vannak a jövőre nézve? Teljes szezon következik?

HR: Mindenképpen az a cél, hogy egy teljes szezont tudjunk futni, azonban ebben a bizonytalan helyzetben semmit nem lehet mondani, a következő futam után kicsit több mint egy hónap szünet lesz és ennyi idő alatt tudjuk pontosan, hogy nagyon sok minden megtörténhet. Alapvetően pozitívan állok a dolgokhoz és bízok a legjobbakban, de biztosra csak a rajtrácson lehet mondani bármit is.

AP: Ha ugorhatnál öt évet az időben, hol szeretnéd látni magad az autósportban?

HR:  Alapvetően tisztában vagyok azzal, hogy még rengeteget kell tanulnom, de érzem, hogy most elindultam azon az úton, amin elérhetek oda ahova régóta vágyok. Most azt mondanám, hogy akkor teljes mértékben elégedett lennék, ha egy erős GT3-as mezőnyben versenyezhetnék az Aston Martin Racing kötelékén belül illetve akár egy vagy két Le Mans-i 24 órás verseny a hátam mögött lenne. Tudom, hogy ezek nagyon nagy tervek, de én mindig is az a fajta ember voltam, aki keresi a kihívásokat és akkor tudok igazán fejlődni ha tudom, hogy meg van az következő lépcső és van miért dolgozni.

Hol vár állott, most egy rakás szénszálas roncs

Az Euroformula Open futamán az előző napi papírforma folytatódott, Yifei Ye második győzelmét is behúzta, nem talált legyőzőre egész hétvégén. Nagyon szeretheti a Hungaroringet, mert a korábbi években is hasonlóképpen sikeres volt nálunk.

A GT3 futama kisebb meglepetésre az előző nap kiesett AF Corse csapat győzelmét hozta a Ferrari 488 GT3 Evo-val. A Louis Prette és Vincent Abril duó a harmadik helyen kezdte a futamot a Teo Mártin Motorsport rutinos versenyzői és villámgyors McLarenjei mögött, de a kockás zászlót mégis Ők láthatták meg nem kis örömükre. A második helyen a Getspeed Performance AMG-je, harmadik helyen pedig az Aston Martin gyári támogatású csapata, a Le Mans-i 24 n is induló TF Sport autója futott be.

Ettől szebb visszapillantót még nem láttam. Az árából kijönne egy jobb használt kisautó

Hamar eltelt a versenyhétvége, a csapatok már Franciaország felé tartanak, a következő futam Le Castellet-ben lesz a Paul Ricard versenypályán. Ha a vírushelyzet nem szól közbe, lesz még futam Barcelonában és Spa Francorchamps-ban is idén.

Azt gondolom, hogy továbbra is a GT autózás az egyik legizgalmasabb autóverseny kategória, amely a Hungaroringen valaha megfordult. Reméljük képgalériánkkal és ezzel a rövid beszámolóval vissza tudtunk adni valamit Önöknek a versenyhétvége hangulatából, ha már a hangokat és a versenybenzin illatát nem is sikerült.

Térplasztika szénszálból

Jelen pillanatban csak bízhatunk abban, hogy a jövő évre normalizálódik a járványügyi helyzet és az autósport rendezvények visszatérhetnek a megszokott régi kerékvágásba, a kapuk pedig megnyílhatnak a nézők előtt. A sors érdekes játéka, hogy a kapun kifelé menet a kocsimban bekészített zenék közül a Karthago együttes Requiem-jének örökzöld refrénje csendült fel. „Ugye eljössz még, ha hallod majd az elefánt-dübörgést?”  Igen, még eljövök. Hallani akarom a dübörgést.