Emlékeznek még tavalyi cikkünkre, amelyben arról referáltunk nagy boldogsággal Olvasóinknak, hogy rövidesen megnyílik Magyarország első Bentley autószalonja? Pontosan 15 hónap telt el azóta, most pedig még boldogabban jelentjük Önöknek, hogy máris megnyitotta kapuit a szóban forgó Bentley Budapest kiállítóterem, ahova ma délelőtt személyes látogatást tettünk. A szalont Budapest XI. kerületében, a Szerémi út 63 szám alatt, a Porsche Centrum Budapest közvetlen szomszédságában találjuk.
A miliő méltó a márka régi jó nevéhez, az autók pedig egyszerűen lenyűgözőek, főként hazai környezetben. A mintegy 600 ezer eurós beruházás keretében egy 180 négyzetméteres kiállítóterem épült, ami két új Bentley ‘befogadására’ képes, de nem kell megijedni, hiszen a szalonon kívül és az alatt is van hely, így a tisztelt érdeklődők a Bentley teljes modellpalettáját – aminek gerincét négy modellsorozat, a Continental, a Flying Spur, a Mulsanne és a Bentayga képezi – megcsodálhatják, sőt, egy értékesítő felügyelete alatt megfelelően komoly érdeklődés esetén akár ki is próbálhatják.
A korábbi információknak megfelelően az importőri tevékenységet az idén 25 éves Porsche Inter Auto Hungaria Kft. végzi, a VW-konszern márkáival foglalkozó cég pedig nem is ünnepelhette volna exkluzívabb módon kerek születésnapját az első hazai Bentley szalon megnyitásánál. Aradi Géza, a Bentley Budapest márkaigazgatója – aki nem mellesleg a szomszédos Porsche Centrum Budapest márkaigazgatója is – a mai sajtótájékoztatóba egy kis számmisztikával is csempészett: "Amikor bejegyezték a Porsche Inter Auto Hungaria Kft-t, a Bentley épp 75 éves évfordulóját ünnepelte, a hazai cég 25 éves születésnapján pedig – tehát most – a Bentley centenáriumát ünnepli, ami épp 75+25 év", mondta Aradi Géza, vagyis az illetékesek szerint a számmisztika alapján sem véletlen, hogy a budapesti Bentley szalonnak most kellett megnyílnia.
A sikerhez persze ez önmagában édes kevés lenne, a Bentley azonban hazánkban (is) sikerre van ítélve. El sem képzeljük, hogy Magyarország milyen komoly felvevő piacot jelent az ‘ultra exkluzív’ prémiumautók szegmensében is: azok a dúsgazdag ügyfelek, akik unják a német prémiumokat (a Porschéket is beleértve), már nagyon hiányolták egy igazán exkluzív márka felbukkanását, amit most a Bentley-vel megkaptak. Persze aki mindenképp egy új Bentley-re vágyott, például a bécsi képviselettől eddig is vásárolhatott autót, de ne feledjük, hogy bizony szinte mindenkinél komoly problémát jelent egy ilyen kaliberű autót idegen nyelven összeállítani, megrendelni.
A Volkswagen konszernhez tartozó brit márka autóinak különlegességéről különben sok mindent elmond, hogy az éves produkció nem éri el a 10 ezer darabot, miközben a Porsche például közel 250 ezer autót gyárt. A lényeg, hogy a meglévő és a potenciális ügyfelek dolga tehát lényeges mértékben leegyszerűsödik a budapesti Bentley márkakereskedés által, hiszen mostantól minden helyben van, ráadásul magyar nyelven elérhető. A Bentley Budapestnek regionális jelentősége is van tekintettel arra, hogy a szomszédos országok számos területéhez a budapesti a legközelebbi hivatalos Bentley képviselet.
És hogy milyen darabszámokra kell gondolnunk? Tavalyi cikkünkben azt írtuk, hogy az illetékesek a nyitás évében – tehát idén – még szalon nélkül (!) 5-6 autó eladását gondolják reálisnak, 2019-re pedig 10 autó eladása a cél. Azt, hogy mennyire sikerre van ítélve a Bentley Budapest, mi sem bizonyítja jobban, minthogy a valóságban már rég gazdára talált a teljes 2018-as magyarországi kvóta, ami 15 autó volt, a még 2017-ben 2019-re tervezett 10 autót pedig szinte már most sikerült teljesíteni – úgy, hogy még 2018-at írunk… A 2019-es magyar kvóta egyébként sajnos szintén csak 15 autó, így nem is kérdés, hogy kevesebb Bentley áll rendelkezésre, mint amennyit el lehet adni Magyarországon – és a helyzet csak ‘rosszabb’ lesz, amint piacra érkeznek a konnektorról is tölthető, zöld rendszámra jogosult Bentley hibridek, amiket az aktuális trendeknek megfelelően óriási érdeklődés övez az ügyfelek részéről.
Itt érdemes megjegyezni, hogy az óriási Bentayga SUV-ba viszonylag egyszerűbb beülni, az új kétajtós Continental sorozat viszont világszerte olyan nagy népszerűségnek örvend, hogy nem győzi tartani a brit gyártó a kereslettel a lépést. Nem lepődnénk meg tehát azon, ha rövidesen bővítene a gyár, amely az angliai, Crewe-i központban (ahol a modellek gyártása folyik) jelenleg körülbelül 4000 embert foglalkoztat.
Az autók összeszerelése különben kivétel nélkül Crewe-ben zajlik, mind a mai napig manufakturális körülmények között, a kézi munkának tehát óriási jelentősége van a hagyományoknak megfelelően. A V8-as motorok máshol készülnek, de a Bentley klasszikus V12-es egységei (az új Continental sorozathoz egyelőre csak V12 kérhető) Crewe-ben készülnek.
A budapesti új szalonra visszatérve, az ügyfelek nagy örömére rövidesen a szerviz is elkészül: az első körben egyetlen dedikált Bentley emelő lesz, a (ki)képzett szakembereknek is köszönhetően tehát nem jelent akadályt a Bentley-k hazai karbantartása sem.
Jelenleg különben Bécsbe küldik Budapestről az autókat szervizre, de az ügyfeleknek könnyebb dolga van, mint korábban, hiszen elég eljuttatniuk a budapesti központhoz kedvencüket, ahol mindent intéznek, az ügyfél pedig nyilván nálunk kaphatja vissza autóját. A nagyobb ‘műtétekhez’ egy ideig továbbra is a tapasztalt bécsiek segítségét veszi majd igénybe a Bentley Budapest a tervek szerint, sőt, a komolyabb műtéteket Crewe-ben végezteti a márka.
A új Bentley Continental sorozat modelljeire visszatérve, a Bentley Budapest egy igazán komoly meglepetéssel kedveskedett a sajtó képviselői számára a szalonmegnyitón: amint beléptem és megpillantottam a vadonatúj fehér Continental GTC-t, leesett az állam, tekintettel arra, hogy néhány napja írtam meg a világpremierről a cikket. Igen, az elsők között láthattuk az autócsodát, ami kiválóan mutatja a Bentley Budapest jelentőségét, hiszen első körben Budapestre küldték el a gyáriak az első nyitott Continental modellt, amely élőben még lenyűgözőbb, mint a képeken. Ígérjük, holnapi bemutatónkban elmondjuk, hogy milyen érzéseket keltett bennünk az új GTC az üléspróba során, sőt, megsúgjuk, hogy egy hosszított Mulsanne páratlan kényelmét is kipróbáltuk...