Annyi szent, hogy a négyüléses luxuskabriók illusztris táborában az exkluzivitás, a gyorsaság és a fényűzés terén nincs feljebb a Bentley Continental sorozat nyitható tetejű változatánál, a Continental GT Convertible (röviden: GTC) modellnél. A brit nemes legfrissebb generációja ma debütált.
A vászontető ebben a szegmensben magától értetődik, ami ezúttal 50 km/h-s tempóig akár menet közben, 19 másodperc alatt nyitható-zárható, a vásárlók pedig hétféle szín közül választhatnak. A gyári közlemény szerint komolyabb szigetelést kapott a vászontető, így az új GTC olyan csendes, mint az előző generációs GT Coupé volt. Hűvös időben történő nyitott tetős autózáskor az elöl utazók komfortérzetét egy új nyakmelegítő hivatott fokozni, ami állítólag csendesebb és hatásosabb (melegebb) a korábbi generáció hasonló megoldásánál. Az autó stílusa kívül-belül teljesen egyedülálló és egyben lenyűgöző, minden porcikájából sugárzik az arisztokrata vér.
Elődjénél sokkal kecsesebb lett az új Conti GTC, de a látszat csal: a luxuskabrió közel 2,5 tonnát nyom!
Az új GTC – tekintettel arra, hogy a nemrégiben debütált GT alapjaira épül – technikailag nem hozott csodát, cserébe viszont kupé testvéréhez hasonlóan csodaszépre sikeredett; érdemes hát pár percet eltölteni a képgalériában. A négyüléses kabriók nagyágyúinak szegmensében különben csak két konkurense akad a Bentley-nek a Mercedes-AMG S 65 Cabrio és a Rolls-Royce Dawn képében, de ezekben a körökben a Mercedes márkanév talán nem elég exkluzív, a Rolls komfort-orientált büszkesége pedig a menetdinamika és a vezethetőség tekintetében jócskán le van maradva az új Bentley-től, így meg merjük kockáztatni, hogy az új Bentley Continental GTC összességében a világ legkívánatosabb négyüléses kabriója.
A legnagyobb konkurensekre visszatérve, van egy fontos közös kapocs a fent említett három modell között azon felül, hogy mindhárman méregdrágák és vászontetejük van: meghajtásukról két turbófeltöltővel lélegeztetett V12-es erőforrások gondoskodnak, 600 lóerő feletti csúcsteljesítménnyel. A Bentley esetében a lemezek alatt egy 6-literes W12-es található, amely 635 lóerővel és 900 Nm-es csúcsnyomatékkal biztosítja az új Continental GTC számára, hogy akár 3,8 másodperc alatt elérje a 0-100-as sprintet, és meg se álljon egészen 333 km/h-ig, így a kupéval összevetve a 160 kilós pluszsúly ellenére a GTC csak 0,1 másodperccel marad le a gyári adatok szerint a 0-100 km/h-s sprintet tekintve, a két modell végsebessége pedig megegyezik.
A(z akár 50 km/h-ig nyitható/csukható) vászontető magától értetődik – galéria
Ha már a súly szóba került: a 485 cm hosszú GTC nem kevesebb, mint 2.414 kilót nyom üresen a mérlegen, vagyis egy igazi nehézbombázóról beszélhetünk, ami ennek ellenére a gyáriak szerint pontos és élvezetes vezethetőséggel ajándékozza meg sofőrjét fantasztikus műszaki megoldásai révén.
Az erőátvitelről egy nyolcfokozatú duplakuplungos automataváltó gondoskodik, ami mind a négy kerékhez továbbítja az erőt az aktív összkerékhajtáson keresztül, amely alapból 40:60 arányban osztja meg az erőt a két tengely között a hátsó javára, ám Sport állásban legfeljebb 17 százalék kerülhet előre, vagyis ilyenkor 'hátsókerékhajtás-jellegű' az autó viselkedése. A fogyasztás a korábbi NEDC ciklus szerint 12,4 liter vegyes üzemben, a WLTP szerinti érték pedig 14 liter, de a valóságban nyilván ennek is inkább a másfélszerese lehet reális.
Nem a Bentley Continental GTC lesz a feltűnést nem kedvelő emberek autója... – galéria
Ha mindez még nem lenne elég, a Bentley kölcsönvette az Audi 48 V-os elektromos rendszerét is, aminek köszönhetően szintén sokat javult a hatékonyság: akárcsak a négykarikás modellek esetében, itt is hasznos funkciókkal segíti a mindennapos közlekedést az úgynevezett mild hibrid rendszer, például a start-stop már a megállás előtt aktiválódik – továbbá az új háromkamrás légrugókat kiegészítő aktív karosszériadőlés-stabilizálást is a 48 V-os rendszer látja el energiával.
Természetesen üzemmód-kapcsoló is van: Comfort, Bentley és Sport módok biztosítják a sofőrnek, hogy mindig a kedvének megfelelően viselkedjen az autó. A fékek szintén nagyobbak lettek: a fokozott teljesítményhez immár 420 mm-es első és 380 mm-es hátsó tárcsák dukálnak, elöl 10 (!), hátul 4 dugattyús nyergekkel. A kiváló tapadásról kimondottan a Continental sorozat számára fejlesztett Pirelli P Zero papucsok gondoskodnak.
420 mm-es tárcsák 10-dugattyús betéttel és "12" felirat, azaz V12... – galéria
A megjelenésre visszaterelve a szót, az újdonság már első ránézésre is igazi arisztokrata: az elődöknél kecsesebb, karcsúbb formákat öltő Continental GTC légiesebb összképet fest, mint felmenői, de a fő ismertetőjegyek azért megmaradtak. Elöl a jól megszokott dupla, kerek fényszórók köszönnek vissza, ám a külső egység ezúttal még kisebb lett, míg a hűtőrács nagyobbra nött. Az autó orra hosszabb lett, és alacsonyabbra került, amit a 13,5 centivel előrébb tolt első tengelynek köszönhetünk.
Profilból is laposabbnak tűnik az autó, de a hátsó kerékjárati ívek feletti izmos domborítást megőrizték a gyáriak. A legszembetűnőbb változás talán hátul történt, ahol az eddigi szögletesebb formákat lágy ívek váltották: az ellipszis alakú fényszórók, a finom kis szárny és a lámpatestekre rímelő kipufogók nagyon látványossá teszik az összképet és akkor az első kerekek mögül induló, az autót félkörben körülölelő króm csíkról még nem is beszéltünk. Alapból 21 colos keréktárcsák járnak, de felárért 22 colos kovácsolt felniket is kérhetünk.
Az utastér (is) egy igazi műalkotás, ez a szint már valóban művészet – galéria
Az utastérben is finoman szólva látványos a változás, az összkép belül (is) sportosabb, a minőség az eddiginél is jobb. Gyakorlatilag minden bőrrel van bevonva és a bravúros megoldások sem maradhattak el, mint például az ajtók, vagy az ülések ‘dupla’ betétei. A luxusról 20 irányba állítható fotelek, 2.200 W-os Naim hangrendszer (a 'spórolósabbaknak' azért akad egy egyszerűbb Bang & Olufsen is a kínálatban), és a konzervatívabb vásárlók számára eltüntethető multimédiás rendszer gondoskodik, aminek helyén három elegáns mutató is megjelenhet (hőmérő, stopper és iránytű) – igazi 007-hatás. A műszerfal teljesen digitális, de a tervezők a háromdimenziós megjelenítésnek köszönhetően igyekeztek analógként feltüntetni az órákat. Persze a szokásos óra sem maradhatott el a középkonzolról.
Azt talán mondanunk sem kell, hogy a Bentley ‘némi’ felár ellenében minden kívánságát teljesíti az ügyfeleknek, amit a Mulliner részleg által biztosítanak a britek. Kicsit később egy gyengébb verzió is csatlakozni fog a kínálathoz egy 4-literes, V8-as biturbo motorral és 550 lóerő körüli csúcsteljesítménnyel, sőt, tekintettel arra, hogy a Bentley-nek is oda kell figyelnie a teljes flottára vonatkozó károsanyag-kibocsátásra, a Continental sorozatban (is) várható egy konnektorról is tölthető hibrid hajtáslánc felbukkanása.
Egyelőre csak a 635 lovas V12-es motor van, de további erőforrások is érkezni fognak a GTC-hez (is)
Ne feledjük, hogy a Continental MSB nevű padlólemeze megegyezik a Porsche Panameráéval, a Panamera pedig két konnektoros hibriddel is kapható (a V6-os 462, míg a V8-as verzió 680 lovas rendszerteljesítményre képes), tehát minden adott a hibridmodellhez, így a megvalósítás inkább csak vállalati stratégia és idő kérdése lehet.
A Bentley büszkesége kapcsán számunkra a legjobb hír, hogy megfelelően stabil anyagi háttér esetén hazánkban hivatalosan is megrendelhető lesz az új GTC, Magyarország első Bentley szalonja, a Bentley Budapest ugyanis jövő hétfőn, december 3-án nyitja meg kapuit a Porsche Centrum Budapest szomszédságában, a XI. kerületi Szerémi út 63 szám alatt. Aki tehát rákívánt a Continental GTC-re, minden bizonnyal már a jövő héttől kérhet árajánlatot, illetve készíthet konfigurációt a Bentley Budapestnél, amelynek jövő heti megnyitóján mi is ott leszünk.
A jövő héten nyitja meg kapuit a budapesti Bentley szalon – Continental GT Convertible galéria
A V12-es, 635 lóerős Bentley Continental GTC hivatalos árai egyelőre nem ismertek, ám várhatóan körülbelül 5 millió forinttal lesz drágább a vászontetős változat a kupénál, így a magyarországi adóterhekkel számolva bruttó 76 millió forint (nettó kb. 182 ezer euró) körüli indulóárra számíthatunk; hangsúlyozzuk, extrák nélkül. Ezt még leírni is ijesztő, de annak tudatában, hogy a Mercedes-AMG S 65 Cabrio 84 (!) milliótól indul, erős túlzással már-már ajándéknak tekinthető 8 millióval olcsóbban a patinás brit márka csodakabriója, ráadásul a GTC az S65-nél 5 lóerővel és két hajtott kerékkel többet is ad – a Rolls-Royce Dawn-ról ne is beszéljünk, ugyanis közel kétszer drágább a Bentley-nél, ráadásul nem is kapható hazánkban.

