Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A környezetvédők szerint nagyon egyszerű: tegyük le az autót, járjunk „drótszamárral”, vagy akár drót nélkül, mondjuk szamárfogattal. De mi van akkor, ha ez csak nehezen kivitelezhető, mert mondjuk hegyen (vagy munkahelyünktől messze) lakunk, ahova kerékpárral felmenni nem túl kényelmes, meg a bérházban is nehéz elhelyezni az igavonó állatokat.

Másik logikusnak tűnő megoldás, hogy mindenki költözzön Szaúd-Arábiába, ahol még mindig pofátlanul olcsó az üzemanyag. Utolsó előtti ötletként vehetünk jó drága hibrideket is (vagy még drágábban például Mitsubishi i-MiEV-et), imádkozva, hogy sokáig hibamentesen bírja a bonyolult technika. Akiknek ez sem megoldható, azoknak még mindig van pár apró trükk, amivel legalább a jármű fogyasztását lehet csökkenteni.

Akkor is van megoldás, ha nincs pénzünk méregdrága és nem túl praktikus elektromos autóra

Nézzük meg, mire kell fordítani a motor által elégetett tüzelőanyagot. Először is az álló járművet mozgásba kell hozni. Ezzel gondolom nem mondtam újat: ha el akarunk menni valahová, ahhoz el kell indulnunk. Az viszont nagyon nem mindegy, hogy az utunk során hányszor állunk meg, majd indulunk el újra. Tehát érdemes a megállások illetve a fékezések számát minimalizálni azzal, hogy figyeljük a jóval előttünk haladó járművek mozgását, a lámpákat. Teljesen felesleges nagy sebességgel megérkezni a piros jelzéshez, majd álldogálni előtte percekig.

Sok esetben – főleg, ha ebben a többi járművezető is partner – végig lehet állandó, alacsony sebességgel haladni a dugón ahelyett, hogy számtalanszor elinduljunk, gyorsítsunk, majd nagy fék után ismét álljunk pár másodpercig. Persze ehhez a mögöttünk jövőnek is meg kell értenie, hogy csak látszólag maradunk le az előttünk haladótól, hiszen úgyis utolérjük majd, mikor ő megint megáll. Természetesen a lámpás kereszteződések előtt nem szabad ezt a ráérős stílust gyakorolni, hiszen ilyenkor gondolnunk kell arra is, hogy a mögöttünk levők is át akarnak érni a zöldön. Sokat lehet spórolni különben az útválasztással és az időzítéssel, tehát ha elkerüljük a dugót akár térben, akár időben.

Az előretekintő, okos közlekedés a titok nyitja - a lendület megtartása nagyon fontos

Az indokolatlan megállások, elindulások és köztük az álló helyzetben történő pöfékelés kiküszöbölhető a start-stop rendszerekkel is, melyek álló helyzetben automatikusan ki- és bekapcsolják a motort. Persze ez egyszerűen megoldható a start-stop rendszerrel nem rendelkező járműveknél is: csak egy fordítás a kulcson és már spórolunk is. Igen ám, de ezzel a mozdulattal leáll a klíma, a rádió stb., ráadásul ez a módszer igen megterhelő a jármű indítómotorjának és akkumulátorának is, melyet anno még nem úgy terveztek, hogy percenként indítsunk.

Most pedig nézzük, hogy mire fordítódik az elégetett üzemanyag, ha már haladunk. Egyrészt egyik motor sem működik (legyen szó akár benzinesről, akár gázolajosról) százszázalékos hatásfokkal (keretes rész). Tehát az energia egy része hő formájában távozik az erőforrásból a környezetbe a motor öntvényein keresztül, illetve magas hőmérsékletű (mozgó) gázként a kipufogóból. A kipufogógáznak a maradék energiatartalmát hasznosítják a turbós autók, ezzel növelve a motor hatásfokát.

A műszaki állapotra és a gondos szervizelésre érdemes odafigyelni: ezzel sokat spórolhatunk

További veszteségek keletkeznek a hajtáslánc forgó- és állórészei közötti súrlódásból, illetve a forgó alkatrészek tehetetlenségi nyomatékából. Ezzel persze számolnak a gyártók is, ezért használnak egyre könnyebb ötvözeteket. Mindenképp érdemes a gyártók előírásait betartva (vagy akár még gyakrabban) lecserélni a jármű hajtásláncának kenőanyagait is. A rendszeres olajcsere a hosszabb motorélettartam mellett megtérülhet a benzinköltségben is, főleg egy új légszűrővel karöltve. Gyakori hiba az ékszíjak elhasználódása, amik ha csúsznak, a fület bántó síró hang mellett növelik a fogyasztást is.

Mennyi is az annyi? - egy kis veszteség-szemle

A Kaliforniai Energiaügyi Bizottság által közzétett adatok szerint egy jármű a beletankolt üzemanyag energiatartalmának mindössze 15 százalékát hasznosítja helyváltoztatásra, tehát ennyi az az energiamennyiség, ami hasznos mozgási energiává alakul. Valljuk be, ez azért eléggé lehangolóan hangzik; de mire is megy el a maradék energia? Nézzük:

62,4 % a motor vesztesége, tehát míg az üzemanyagban tárolt kémiai energia átalakul a motor tengelyén hasznosítható mechanikai energiává.

17,2 % a forgalom miatti veszteség; átlagosan ennyi veszik el a szükséges/felesleges egyhelyben történő várakozások során, például a dugóban, piros lámpánál.

2,2 % fordul az olyan kiegészítő berendezések működtetésére, mint például a szervo-rásegítők, a légkondicionáló, vagy az elektromos kütyük.

5,6 % sajnos elvész, míg a mozgási energia „végigjut” a hajtásláncon.

2,6 %-ot vesz el a légellenállás 4,2 % megy el a gördülési ellenállás leküzdésére.

5,8 %-ot kell fordítani a jármű „tehetetlenségéből” adódó veszteségekre, hiszen a jármű megállításához is energia kell - ezt lehet hasznosítani villanymotorokkal generátorüzemben.

Természetesen a fent említett arányok jelentősen változhatnak a külső körülményektől, például az időjárástól, forgalmi szituációktól, útminőségtől, járművünk sebességétől, illetve az autó típusától, állapotától és korszerűségétől is.

Érdemes lemondani a nagy kerekekről: nem csupán drágák, de nehezek is, ami több szempontból is hátrányos

Viszont akadnak olyan optikát javító (forgó) elemek, melyekre még a gyártók is szemet hunynak. Gondoltuk volna, hogy a trendi alufelnik sokszor nehezebbek, mint a hagyományos acél keréktárcsák, tehát nem csak plusz - és ráadásul rugózatlan – tömegükkel, hanem többlet tehetetlenségi nyomatékukkal is emésztik a hasznos energiát?

A divatot tovább boncolgatva a következő népszerű, ám szintén fogyasztásnövelő megoldás az összkerékhajtás.  Az összkerekes autóknak lényegesen nagyobb a hajtáslánci veszteségük, ráadásul a bonyolult technika többlettömeggel is jár, ami szintén rabolja hasznos mozgási energiánkat (egyes mérések szerint minden plusz 25 kg 1 % fogyasztásnövekedést eredményez).

(Cikkünk a második oldalon folytatódik.)