Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Filozófusok gyakran teszik fel a kérdést, hogy vajon mi is az élet értelme, s bár sokan sokféle módon fogalmazzák meg mondandójukat, én mégis legszívesebben a válaszon 60 évig gondolkodó Goethére hallgatok, aki Faustjában a küzdelmet jelölte meg, s ha neki nem hiszünk, akkor Madách Imre szavait illene magunkban felidézni, aki Az ember tragédiájában hasonló következtetésre jutott.

Küzdeni született - galériaA küzdelemhez pedig társra van szükség, lehetőleg olyanra, aki mindig mellettünk áll, még akkor is, ha a világ körülöttünk összedőlni látszik, és látszólag senki, vagy semmi másra nem számíthatunk. Éppen a kortalanság, a legyőzhetetlenség, a robosztusság jelképe a piacon önmagát egyedülálló módon megőrizni és megbecsülni képes Land Rover Defender, ami annak dacára is vonzó tudott maradni, hogy 1948 óta alig volt képes megújulni.

A Land Rover és az irodalom

Egészen fiatal koromban a legkevésbé sem érdekeltek a kötelező olvasmányok. Végtelenül idegesített a Kincskereső kisködmön Gergőjének tehetetlensége, „nemecsek” kiszolgáltatottsága, vagy éppen Ady szerelemittas önmegadása, ellenben Wilbur Smith személyében találtam egy írót, aki afrikai színtereken olyan férfiakat ábrázolt, akik kőkemény üzletemberek, érinthetetlen Férfias játékok kellenekkalandorok, és a jó cél érdekében kíméletlen gyilkosok voltak. Ezek a főszereplők pedig kivétel nélkül mindig Land Roverrel jártak, s én személy szerint azóta vágyom egy Defenderre, hogy az első regényt a kezembe vettem.

Egyébként a sors fintora, hogy ezen emberek ars poeticáját éppen egy magyar író vetette papírra, akinek verseit tanítják az iskolákban, csak éppen a legfontosabb marad ki a tanrendből – pedig néhány perces olvasás eltörölhetné a szótárunkból a metroszexulitás fogalmát, és kisöpörné a rózsaszín ingeket az üzletekből. Hogy fenti soraimban megfogalmazott gyarlóságomból kimosakodjak; végül arra a következtetésre jutottam, hogy a magyar szépirodalom olyan, mint a jófajta száraz vörösbor: meg kell érni, fel kell nőni ahhoz, hogy élvezni lehessen, s nem utolsó sorban a jó – és nem a kötelező - végén kell megragadni.

Egy napra naplementébe vágtató cowboyok leszünk - a 90 colos modell a terepjárók királya

Egy szó, mint száz, a terepjárók úttörője egyszerű, mint a bot, és nyersebb, mint bármi más, ami valaha rótta az utakat, s vélhetően egy világégést követően is csak két dolog maradna sértetlen: a csótányok, és a Land Rover Defender. Mielőtt azonban erre sor kerülne, itt az ideje, hogy egy hanyag mozdulattal a csomagtartóba hajítsuk cókmókunkat és kalandot keresve, napsütésbe lovagló cowboyok módjára vágjunk neki a nagyvilágnak.

Kell hozzá mászóka - galériaMivel már a fellépő is közel félméteres magasságban kapott helyet, érdemes megterveznünk a két lépésből álló beszállás folyamatát, hiszen amennyiben jobb lábbal kezdenénk a feladathoz, igencsak hoppon maradnánk azzal, hogy az utastérben az ülés háttámlájával nézünk farkasszemet. Másodjára már idomulunk az autóhoz, és határozott mozdulattal tépjük fel a hüvelyujjunkkal megnyomandó kilinccsel nyíló zárat. Lendületből vetjük magunkat az ülésbe, hogy magunkra csukjuk az ajtót, ami olyan puffanó hangot hallat, ami egy Zsiguli miliőjét is felidézheti bennünk.

A 'Rough' kiadás már igazi luxus képviselője a Defendereknek

A múltidézésben a kemény műanyagból készült berendezés is segítségünkre van, így már lassan értjük, mint jelent az, amikor egyesek 'slaggal mosható' utastérről beszélnek. A Defender nem csak e téren primitív, de a vezetési pozíciót illetően még hírből sem ismeri az ergonómia tudományát. „Tessék vigyázni, az ajtók záródnak!” – a Land Roverben új értelmet nyer a mondat, hiszen olyannyira az autó szélein foglalunk helyet, hogy a nyílászárók csukásakor önkéntelenül is összehúzzuk magunkat.

Azért nem ez a világ legkényelmesebb helyeVégtagjaink közel 90 fokos szögben hajlanak a kormányra, illetve a pedálokra, így könnyedén egy teherautóban érezhetjük magunkat. Bal lábunk első próbálkozásra a kuplung helyett a féken landol, hiszen előbbi alig kétujjnyira az oldalfaltól kapott helyett, így még egy kicsit elfordulunk, hogy a későbbiekben ráérezzünk mindezek valódi értelmére: egyrészt rendkívül vagány módon kikönyökölhetünk a párkányon, másrészt terepen egyetlen könnyed mozdulat csak kihajolni az ablakon, hogy a kerekek, és az autó aktuális helyzetét ellenőrizni, felmérni tudjuk. Erre szükség is van, hiszen a kormányzás tökéletesen illik az autó kissé határozatlan jellegéhez, így akár két-két centimétert is elfordíthatjuk a vaskos volánt anélkül, hogy irányt váltanánk.

Nem a közútra született - ez menetteljesítményén is látszik

Kezdeti feszültségünket egyedül a középkonzol oldja, ami még némi színt is kapott, s egyben utolsó kapaszkodónk a civilizációhoz, illetve napjaink technikájához. Bár megjegyzendő, hogy a modernnek tekinthető ülésfűtés gombjai is a ’70-es évekből csöppentek ide, utóbbi megállapítás alól nem bújnak ki az enyhén döntött szélvédő játékszernek festő, apró ablaktörlő lapátjai sem, melyekkel nem szívesen kerülnénk heves zivatarba, homok-, vagy hóviharba.

Terepen van elemében - galériaA jobb lábunk melletti kézifékkar esetlenségéről tanúbizonyságot téve rendkívül könnyen oldható, így már el is fordíthatjuk a kulcsot a baloldali gyújtáskapcsolóban. A 2,4 literes dízelmotor ekkor nyers hangon ébred csipkerózsika álmából, noha hangszíne meglehetősen széles skálán mozog a használat módjának függvényében. Városi tempónál még némi kereplés is társul a kerregéshez, miközben a koncerthez a Goodyear Wrangler abroncsok surranása is társul - bár mentségére szóljon, hogy utóbbiakat is terepre szánták tervezői.

A 'pumának' sem a város a fő vadászterülete

Noha a marketingesek nem szívesen emlegetik, de a kissé ódivatú – belső körökben stílusosan Puma-motornak nevezett - erőforrás egyébiránt a Ford Transitból származik, így aztán nem is rejti véka alá tehergépjárműves jellegét, kezelhetőségét. Bizonyítékul arra, hogy a majd’ kéttonnás Land Rovernek nem kenyere a gyorsulás, a 122 lóerős teljesítmény 17 másodperces sprintidőt eredményez, miközben végsebességünk alig 132 km/órára adódik, így a Defender joggal pályázhat a világ leglomhább újonnan kapható járművének címére.

Nem rakéta, de minden más csak játékEzzel akár akadályt is képezhetnénk az utakon, de a terepjárók ősének azért van annyi tekintélye, hogy a feltartott, elnyomott közlekedők bosszankodásából semmit se tapasztaljunk. Erre tanúbizonyság, hogy a volán mögül egy M-osztályos Mercedes sem több holmi apró játékszernél, miközben már a szabadság szellemétől, és vad kalandok utáni vágyaktól, elvakult szemekkel kezdünk el tekinteni útitársunkra. A magas üléspozíciónak, és a tökéletesen belátható kocsiszekrénynek - no meg tisztán hatalmas méreteinknek - köszönhetően pedig még sosem vezethettünk ennél felhőtlenebbül.

Nem csak kívülről óriás - és ez még csak a 110-es

Noha a sebességváltó fokozatai egyértelműen megtalálhatóak, azért a határozott mozdulatokat igénylő, időnként recsegő-ropogó kapcsoló útjai igen hosszúak. Kész szerencse, hogy dolgunk alig akad vele, hiszen közúton való induláskor rögtön szúrhatjuk a másodikat - az első fokozat a sár, hó és egyéb vendégmarasztaló körülmények legyőzésére hivatott. A sofőrök ellustulásában a ’szerény’ 360 Nm-es nyomaték is szerepet játszik, aminek oroszlánrészével már egészen a pincétől gazdálkodhatunk, 1500-tól 3600-as fordulatig pedig teljes vállszélességgel áll mellettünk.

Nem árt előre gondolkodni - galériaAhogy a gyorsítás, a lassítás sem tartozik a Defender fő műsorszámai közé, a négy tárcsafék nem kelti bennünk a magabiztosság érzetét, így a Land Rovert előrelátással, megfontoltan kezeljük. A defenzív szemléletre szükség is van a volán mögött, hiszen az olyan földi dolgok, mint az ESP, vagy éppen a légzsákok hiánycikkek a fedélzeten, miközben a létravázas felépítmény sem passzív biztonsági jellemzőiről világhírű - azaz energiaelnyelő zóna gyakorlatilag nincs. Az idejétmúlt konstrukcióra bizonyíték a dízelmotor 11 literes átlagfogyasztása is, ami napjaink fejlettségét figyelembe véve több a soknál. Csak összehasonlítás gyanánt: egy BMW X5 kétszer ekkora teljesítmény mellett is beérné 7,4 liter gázolajjal.

Vajon az új dízelmotor radikálisan megváltoztatja a Defendert? A második oldalon kiderül..