Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.
Kisebb hengerűrtartalom, de változatlan teljesítmény és fogyasztás jellemzi az új motort

Nem is csoda, hogy a Land Rover tervezői a 2012-es modellévtől nyugdíjazzák a régi erőforrást, és két deciliternyi hengerűrtartalmat lecsippentve egy tökéletesen egyező teljesítményű motort állítanak hadrendbe. Ezzel némileg az EU környezettudatos szabályzatainak is sikerült megfelelni, Immár 145 km/h a végsebességhiszen a régi EURO IV-es besorolásból az V-ös szintre került a Defender. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy ez a bravúr a tehergépjárműves besorolás lazább pórázának is köszönhető.

Az új öngyulladós egységgel terepjárónk önmagához viszonyítva igazi rakétává vált, hiszen végsebessége immáron eléri a 145 km/órás határt, miközben továbbra is 17,5 másodperc alatt száguld álló helyzetből 100 km/órás sebességre. A 360 Nm-es nyomaték ezúttal kétezres fordulaton ébred, miközben a vaskosabb szigetelésnek hála, a nyugalom szigetévé vált az utastér.

A Skót-felföld ideális terep a brit harcosnak

A külföldi sajtó vezényletével új fegyverzetünk birtokában vetjük bele magunkat Duncan MacLeod otthonaként ismert Skót-felföld sártengerébe, hogy végre az autós élet halhatatlana is olyan körülmények között bizonyíthasson, amire született. A zöld mezőkön a 31 centiméteres szabad hasmagasságnak köszönhetően különösebb megerőltetés nélkül kelünk át, miközben falak, várak, Ez 'csak' 45 fokos - nem problématemplomok, malmok romjai színesítik utunkat, hogy végül elérjük a sár és mocsár mindenféle állagát, színét és mélységét felmutatni képes úti célunkat.

Noha a Land Rover háromféle 90, 110, és 130 colos tengelytávolsággal kapható, s a típus terepjárási képességei értelemszerűen a számok növekedésével romlanak, mi ezúttal a kínálat középső tagját választjuk társunkul. A mély sárban, kaptatókon, siratódombokon pedig mindenféle nehézség nélkül kelünk át, s a nyomvályús úton jóformán még kormányoznunk sem kell. Mielőtt a Defender ’úszási’ képességeit kezdenénk el taglalni, korom sötét lesz körülöttünk. Végre, itt a várva-várt kaland!

Vajon mi lesz a macska sorsa?

A tekintélyes fordulókör miatt óvatosan manőverezünk a 45 fokos lejtőn, ami egy ismeretlen mélységű átfolyásban végződik. A merülés előtt persze elménk legmélyén ott lappang a félelem, amit a terepjárósok között terjedő tréfa gerjeszt: a legenda szerint a hasonló járművek szigeteltségét az autóba zárt macskával szokás eNehéz dió, de nem a Defendernekllenőrizni, ami a konkurens Toyota Land Cruiserben elpusztul, mert még levegőt sem kap, ellenben a Defenderből megszökik a réseken keresztül.

Ezek a mondatok járnak a fejükben, miközben az előttünk haladók példájából láthatjuk, hogy a víz mély - nagyon mély. A csomagok a hátsó ülésen hevernek, nagy bajunk nem eshet, legfeljebb kicsörlőzzük magunkat, ha az akadály a félméteres Watt-mélység dacára is kifogna rajtunk. A következő pillanatban minden elsötétül, de semmi baj: csak a fényszórók kerültek a vízszint alá. Amíg a motor jár, a kipufogón keresztül nem folyik be a víz, a robosztus dízel pedig továbbra is kerepel, hiszen légszívó csonkja nem az autó elején, hanem jobboldalt, a kerékjárati ív mögött kapott helyet, s kívánságra akár egészen a tető vonaláig kivezethetjük.

Megállíthatatlan, halhatatlan, örök

Miután szárazon ússzuk meg a kalandot, világossá válik bennünk, hogy nincs is előttünk akadály: legyőzhetetlenek vagyunk egy halhatatlan harcos oltalmában, aki a világ minden táján, a lehető legrosszabb körülmények között 1948 óta szállít gyógyszereket, fegyvereket, orvosokat, Puritán, mégsem olcsó mulatságkatonákat. A féktelen szabadság illúziójának persze még a néhol primitív és igénytelen megoldások dacára is ára van.

Az új 2,2 literes dízelmotorral szerelt Defender már hazánkban is elérhető, például 90 colos tengelytávolsággal, zárt kabinos felépítménnyel 31.625 Euro fejében, ami honosítva (310 forintos árfolyamon számolva) nagyságrendileg 10,9 millió forintra rúg. A 110 colos pick up verzióra további félmillió forintot kellene áldoznunk, miközben „Station Wagon” kasztnival már kis híján 13 milliós magasságokba szárnyalunk.

A konkurensek is erősek, de a Defender sem szalad el

Ennél a hamarosan szintén Magyarországot ostromló, 200 lóerős 2,8 literes dízelmotorral szerelt Jeep Wrangler körülbelül 2,1 millió Forinttal lesz olcsóbb, de ennyiért már a multifunkcionálisabb és kulturáltabb Toyota Land Cruiser 3D-4D is megvásárolható - igaz vele éppen az igénytelenségből, nyersességből fakadó előnyöktől esünk el. Az utolsó szamurájok körét Nem mérik olcsón az 'extrákat'gyarapítaná a Mercedes G-osztály is, ami egy fanyar kanyarnak köszönhetően inkább luxusautóvá vált, így összehasonlításunkból jelentős felára miatt marad ki.

Noha szériamodellként még kirívó árcédulájával sem haragít meg minket a Defender, azért opciós tételei mellett igencsak vastagon fogott a ceruza, így például amennyiben olyan elrugaszkodott dolgokra vágynánk, mint a napjainkban a legolcsóbb autókhoz is szériaként járó központi zár, elektromos első (!) ablakemelő, CD-lejátszó, és légkondicionáló, akkor további 900.000 forintot kellene az asztalra csapnunk, s ekkor még ABS sincs a Land Roverben.

Ed munkadíja valahogy mindig kimarad a képletből

Kész szerencse, hogy tuti tippet kapunk az "Autókereskedők" című műsorból, melyben a túlidealizált világban dolgozó csapat 2,2 millió forintnak megfelelő összegért épített meg egy viszonylag újnak látszó Defendert. Persze nincs kétségünk a felől, hogy ez a mutatvány az aranykezű szerelőt mellőző magánemberek számára jóformán kivitelezhetetlen, de akinek van egy eladó 90-es donorja, csak minket hívjon!