Már 2012-ben járunk, mi pedig a beígért Autó Pult Év Autója 2011 szavazással jelentkezünk, ahogy azt tavaly is megtettük. Összesen kilenc kategóriában vizsgálta meg szerkesztőségünk az elmúlt esztendő újdonságait, a díjak kiosztásánál pedig a lehető legnagyobb precizitással jártunk el, ahogy azt kedves Olvasóink megszokhatták tőlünk.
A kategóriákat, illetve a szavazás irányelveit, azok főbb szempontjait korábbi cikkünkben már taglaltuk, így ezúttal nincs más hátra, mint az érmek és trófeák kiosztása, a dobogósok kihirdetése - természetesen indoklással nyakon öntve. Nézzük hát, kik voltak a legjobbak 2011-ben!
1; Élménydús autók 10 millió forint alatt
Az Autó Pult Év Autója: Subaru BRZ / Toyota GT-86
Minden porcikájával sportosságot sugallTalán nem meglepő, hogy az autós média által is nagyra tartott japán hátsókerekes kupépáros viszi a pálmát az olcsóbb élményautók között, hiszen az igényes felfüggesztések, a hátsókerékhajtás, a sperrdifferenciálmű mind-mind a széles vigyorral bevett kanyarokat színesítik, miközben a kellemes (hang)aláfestésről a négyhengeres 200 lóerős boxer szívómotor 'pirosig' (7500 1/perces maximális fordulatszám) történő forgatásával gondoskodhatunk. Egy józan 2+2 személyes élményautó élhető teljesítménnyel, mely nagy adag mókafaktort biztosít a tulajdonos számára.
Igaz, hazánkba még nem érkeztek meg az első példányok, de reméljük, hogy mihamarabb birtokba vehetünk egyet, hogy magunk is megtapasztaljuk azt az élmény, melyet oly sokan leírtak már a nemzetközi sajtóban. Bár a gyengélkedő forint nem segít a kedvező ár kialakításának, de még a drágán mért euróval is illik beférnie a Subaru és a Toyota közös gyermekének a 10 milliós határ alá.
2. helyezett: MINI Roadster JCW
Frizuragyilkos élvezetTermészetesen a nyitott tető nyújtotta élményt is díjazzuk, amennyiben megfelelő körítés jár hozzá. Ezt idén a MINI szolgáltatja a kétüléses Roadster John Cooper Works kiadásával, amely a hajak lobogtatása mellett a sebesség mámorát is tökéletesen közvetíti a vezető és utasa felé. A 211 lóerős 1,6-os turbómotorral szerelt JCW a MINI remekbe szabott, ám betonkemény futóművével kiegészülve méltán viszi el az ezüstérmet érő második helyezést.
3. helyezett: Suzuki Swift Sport
A menetpróba után még sokáig nem volt ismert a Magyarországon gyártott utcai harcos vételára, ám immáron a pontos összeg tudatában (4,5 millió forint) jó szívvel akasztjuk nyakába a bronzot. A pörgős, 136 lovas 1,6-os szívómotor vidáman dolgozik a élvezetek halmozásakor, de a kellemes karakterisztikának és a hatsebességes kézi váltónak köszönhetően a hétköznapokban sem jön zavarba és tisztességes étvágyat produkál (6,4 literes vegyes fogyasztás), miközben a kihasználhatóság rovására aligha történtek módosítások. Tökéletes autó a mozgalmas mindennapokra, rendkívül magas alapfelszereltséggel.
2; Élménydús autók 10 millió forint felett
Az Autó Pult Év Autója: Mercedes-Benz SLK 55 AMG
Zseniális: az étvágytalan V8 teli van élménnyelNem tévedek sokat, ha azt mondom, a Mercedes az új SLK roadsterrel teljesíti az élményautózás szinte minden igényét, miközben a luxusról sem kell lemondanunk. Az összecsukható keménytető mellett igen komoly technika bújik meg a lemezek alatt, ugyanis a csodás orgánumot ígérő 5,5 literes 422 lóerős szívó V8-as a parti cirkálások alkalmával a hengerlekapcsolásnak köszönhetően már-már alsó-középkategóriás autókat megszégyenítő étvágyra képes. A 4,5 másodperc alatt 100 km/h-ra katapultáló csillagos kupé-kabrió vegyes üzemben a gyártó ígérete szerint mindössze 8,5 liter benzint nyel le, azaz a bődületes teljesítmény és a temérdek nyomaték ellenére a hétköznapokban a csúcstechnológiának köszönhetően baráti fogyasztással szembesülünk.
A hab a tortán a Mercedes-Benz házi tuningrészlege, az AMG által hangolt sportfutómű, amely a kőkemény kanyarvételek mellett elegendő kényelmet is biztosít, így juttatva az SLK 55 AMG-t a dobogó tetejére.
2. helyezett: Porsche 911 (991) Carrera Cabriolet
Nincs élményautózás Porsche nélkül - ez már-már axióma. A számos technikai finomsággal megfűszerezett friss, 991-es széria nyitható tetejű változata megérdemelten állhat fel dobogónk második fokára. A szofisztikált élményt nyújtó hathengeres boxermotorral szerelt legenda mára az egyik legkiválóbb sportautóvá nőtte ki magát, miközben a más területeken nyújtott szolgáltatásai is egyre csak jobbak és jobbak lettek. Legyen szó könnyed autózásról vagy könyörtelen kanyarvadászatról, a tetejétől megfosztott 911 sem okoz csalódást gazdájának.
3. helyezett: Maserati GranCabrio Sport
Ha már szóba került a kifinomult V8-as tombolás, nem feledkezhetünk meg a taljánföldi trombitásokról. Tavaly a GranTourismo MC Stradale érdemelte ki bizalmunkat, idén pedig a kabrióságából fakadóan megédesített perceket ígérő GranCabrio Sportot találtuk méltónak a dobogó legaljára. A 4,7 literes masina a kivételes hangélmény mellett 450 fős ménest is hámba fog, amivel bárkit levesz a lábáról, igaz, a takarékosság nem tartozik a modell fő erényei közé.
3; Sportautók
Az Autó Pult Év Autója: Porsche 911 (991) Carrera S
A legenda – nincs rá jobb szó. A 911-es Porsche legfrissebb kiadásának első helye volt talán az egyik legegyértelműbb helyezés szerkesztőségünk listáján. Az intelligens teljesítmény szlogent tökéletesen váltotta kézzel fogható csodává a zuffenhauseni gyártó, technikailag kikezdhetetlen végeredményt alkotva. A menetteljesítmények a hihetetlen határait súrolják: a 400 lóerős, 3,8 literes szívó hathengeres boxer a hétsebességes duplakuplungos automataváltó (PDK) rajtprogramjával 4,1 szekundum alatt lő ki 100 km/h-ra, míg a végsebesség 300 km/h felett van.
Persze nem csupán hajtásláncát tekintve makulátlan a 911, hanem a futóműve is briliáns produkcióra teszi képessé: szinte a versenypályára született. Már-már ennyi is elegendő lenne a győzelemhez, miközben az egyedülálló hétsebességes kézi váltóról, a baráti fogyasztásról és a többi műszaki finomságról nem is esett szó. Az arany csakis az övé lehet.
2. helyezett: Ferrari F458 Italia Spider
Amennyiben mámorító sebességről, feszített kanyartempóról esik szó, a Ferrari sem maradhat ki a körből. A maranellóiak idén a kimagasló képességekkel rendelkező F458 Italia megskalpolt változatával nyerték el tetszésünket, amely a másodpercekkel vívott harc közben az élményről is gondoskodik. A tető hiánya a közvetlenséget, míg a V8-as vidám muzsikája a Ferrari motorok zsenialitását hozza közelebb a pilótához.
3. helyezett: Lamborghini Aventador
Genfben mi is a csodájára jártunkA dobogó legalsó fokára is az olaszok állhatnak, mégpedig a zseniális, brutális és feledhetetlen Lamborghini Aventador megalkotásával. A V12-es erőmű 700 lóereje, a Haldex osztóműves összkerékhajtás és a semmivel össze nem hasonlítható formaterv csak a kezdet, a harmadik helyért folyó harcban a kifogástalan menetteljesítmények is nagy szerepet játszottak. A 2,9 másodperces 0-100-as sprint, illetve a 350 km/h feletti végsebesség jól reprezentálja, hogy nem kezdő játékossal van dolgunk.
4; Családi autó 5,5 millió forint alatt
Az Autó Pult Év Autója: Ford Focus Turnier 1.6 EcoBoost
Sokan a családi autók alfájának és omegájának a kombikat tartják, nem is véletlenül. A gyerekek, a nagybevásárlások, túrák, utazások gyakorta szükségessé teszik a praktikus puttony meglétét. Ezen kívül a kicsit sem torkos, mégis remek adottságokkal rendelkező 1,6-os, 150 lóerős turbómotor is nagy szerepet játszott döntésünkben, illetve a Fordtól megszokott minőség és átgondoltság is sokat nyomott a latba. A Focus Turnier hűséges, praktikus társ lehet a mindennapokban, ráadásul még így sem kell vészesen mélyen a pénztárcába nyúlni, bár ahhoz, hogy az említett hajtáslánccal a modell beférjen az 5,5 milliós határ alá, szüksége volt az új Focusokra érvényes, közel félmillió forintos kedvezményre is.
További figyelmesség, hogy a Ford felszereltségi repertoárjában olyan egyedülálló elemek szerepelnek, amelyekről eleddig csak a középkategóriától felfelé hallottunk. Amennyiben valakinek nagyobb összegből van lehetősége gazdálkodni, nem érdemes kihagyni a holttérfigyelőt, a sávtartó asszisztenst, a távolságtartó tempomatot vagy éppen az automata parkolórendszert.
2. helyezett: Hyundai Elantra 1.6 GDI
Nem maradhatott le a dobogóról az ElantraA koreaiak fejlődése idén sem tört meg, egy igazán egyedi sportos kompakt mellett valódi családi modell is a palettára került az Elantra személyében. A formás szedán hozza a Hyundai-tól az utóbbi időben megszokott minőséget, miközben helykínálat terén a kategória élvonalába tartozik. Emellett az 1,6-os, 132 lovas benzines erőforrás is korrekt darab, szívó létére erős és takarékos társnak bizonyult tesztünk alkalmával. Az, hogy csupán a második helyet érdemelte ki, az apróbb figyelmetlenségek és a nagyon erős Focus kombi számlájára írható.
3. helyezett: Kia Rio 1.4 CVVT
Képzeletbeli dobogónk legalsó fokára a remek árával és kvalitásaival hívogató Rio került, kisautóként egyedülálló módon. A megtiszteltetést annak köszönheti, hogy külső méretére fittyet hányva példás helykínálatot biztosít, illetve a 109 lóerős, változó szelepvezérléssel is felvértezett 1,4-es benzinmotor étvágytalan, mégis lelkes mivolta is hozzájárult a bronzérem megkaparintásához.
5; Családi autó 5,5 millió forint felett
Az Autó Pult Év Autója: Opel Zafira Tourer
Igaz, mindeddig hanyagoltuk a rüsselsheimi gyártót rangsorunkból, de a drágábbik családi kategóriában egyöntetű véleményezés szerint az Opel viszi a pálmát a Zafira Tourerrel.
A tágas és rendkívül csendes egyterű praktikuma mellett már-már prémium érzést sugalló utasterével hívja fel magára a figyelmet, miközben technikai színvonalon is erős bástyaként áll. A menetpróba tapasztalataiból kiindulva mind a 140 lóerős 1,4-essel, mind az izmos kétliteres dízellel jó választás lehet az Opel friss üdvöskéje, miközben a gazdaságosságról a szériában járó start-stop rendszer is gondoskodik.
2. helyezett: Audi A6 Avant
Az Audi A6 Avant a prémium kategóriából támad, nevéhez méltó módon fejlett technikai arzenállal és komoly motorpalettával, amelyen találunk erős V6-os benzinest, illetve étvágytalan, de nagyon combos, 313 lóerős dízelt is. A lemezek alatt rejlő lelemények mellett kimagasló utastere is az A6 mellett szól, a finom anyagok és a hibátlan összeszerelés mellett a praktikumot is magas szinten képviseli, miközben az alaphelyzetben is 565 literes csomagtér magáért beszél. Sajnos nagyon megkérik az árát.
3. helyezett: Range Rover Evoque
Habár a Land Rover legfrissebb, és nagy hirtelenséggel számos elismerő szót besöprő újdonsága nem a hétköznapi értelemben vett családi autó, azonban a tesztünkben is szereplő ötajtós példány bizonyította, hogy ezen a területes szintén tökéletesen helytáll, miközben roppant egyedi stílusát mindenki megirigyeli. A csekély külső méretek ellenére utastere tágas, míg az igényes anyagok, a látványos részletek további előnyöket jelentenek. Egyedül a magas ár árnyalja a képet.
(A következő oldalon a további kategóriák nyerteseire is fény derül. Izgalmas csaták várhatóak.)