Sok autót tesztelek hétről hétre és óhatatlanul hasonlítgatom őket egymáshoz, függetlenül attól, hogy melyik méret- vagy árkategóriába tartoznak. Van egy visszatérő mondásom, amin a kollégák már mosolyognak: a Suzuki ezt jobban tudta, az nem fagyott le, abban normálisan lehetett látni a tolatókamerán, az vehemensebben indult meg... Az S-CROSS-ba bezzeg „nyolcért” belefért egy távolságtartó tempomat, egy 20 millió forint feletti autóban ez miért nem egyértelmű? Bizony ezeket sokszor a Suzuki árának duplájába kerülő modellekből kiszállva skandálom.
Hát igen, a Suzuki nem hazudik. Ahogy korábbi cikkünkben is leírtuk, ez egy igazi családi mindenes, ami reggel mindig megbízhatóan várja a kihívásokat. Már sok tesztünkben bizonyított; a korábbi írásaink szerint hozza a számokat. Inkább egy kis betekintést adnék a saját tapasztalataimból, milyen ezzel az autóval együtt létezni.
Egy őszinte, egyenes autó - és ez nagyon szimpatikus benne
Egyik nap egy üzleti megbeszélésre indultam vele, olyan helyre, ahol „látják miből szállok ki”. Azt figyeltem meg, hogy az S-CROSS-szal begördülve az ilyenkor szokásosnál kedvesebb fogadtatásban volt részem, összehasonlítva azzal, amikor egy „nagy fekete prémium autóval” érkezem. Olyankor tartózkodóbb a fogadó fél, kevésbé közvetlen csevegéssel kezdünk, most viszont a megbeszélés első 10 perce arról szólt, hogy mennyire eltalált szerintük ez az új S-CROSS… Ugyanígy a napi közlekedésben is azt tapasztalom, hogy előzékenyebbek az emberek amikor a Suzukival járok, úgy tűnik, szimpatikusabb vagyok számukra még akkor is, amikor éppen befurakszom egy sávváltásnál. Ez az imázs szinte egyedi, mert mindenki tudja, hogy ez az autó valahol a mi kutyánk kölyke és bár látszik rajta, hogy ez nem feltétlenül egy olcsó cucc, mégis az elismerő pillantások mögött pozitív értékítéletet tapasztalok. Én is úgy érzem: a pénzemért értékarányos javakat kapok. És hogy milyen hosszú távon? Zsenánt-e átülni ebbe egy prémium szegmensbeli autóból?
Elárulom őszintén: nem az. Sőt, ebben az autóban megnyugszom. Azért nyugszom meg, mert tudom ebben a kulcs nélküli nyitás századszor is működik, a telefonom se vált le beszéd közben a kihangosítóról. Itt ismeretlen érzés, hogy attól rettegek, hogy valami túlbonyolított megoldás bemondja az unalmast vagy csak egyszerűen halandzsa animációkkal leplezi, hogy lassú… Nem, a Suzuki még egy klasszikus értelemben „jól megcsinált” autó.
Négyhengeres turbómotor - lassacskán már ez is prémium kiváltság lesz
Ahányszor egy Suzuki tulajdonos bőrébe bújok, azt érzem igazából semmi többre nincs szükségem a mindennapokhoz: ez még a jó kis 1.4 turbó benzines lágy hibrid, amely nyomatékos; ha kell, már-már élményszerűen meg tud indulni. Nekem jobban tetszik manuális váltóval, azzal még olyan igazi „mechanikus” érzés kezelni, könnyű váltogatni és „kilőni”, ha szükséges. A hatsebességes hagyományos automata is kapcsolható kézi üzemmódra és váltófülekkel is használhatjuk, de az inkább nálam kényelmesebb embereknek ajánlom. Aki még egy kicsit az autózás szerelmese, annak a kézi élvezetesebb lesz.
Vicces, hogy többszáz lóerős autók tesztelése után is a mai napig él az emlékezetemben az a jó kis csapatás a márka rendezvényén a Mátrában, amit az első tesztautóval éltem át. Aztán az is egy pozitív emlék, amikor a családdal plafonig felpakolva jöttünk haza az M3-ason a rokonoktól és igencsak haza akartunk már érni. Komoly tempót diktáltam az autónak, és bírta is az iramot, nem szorultam ki vele a külső sávba és ezt a fogyasztásban sem bosszulta meg: 7,3 volt a forszírozott haladás vége négykerék hajtással az akkori manuális tesztautóval. Aztán valamelyik nap egy szőlőbe kaptattam fel egy dűlő úton, berakta magát 4x4-be és megtorpanás nélkül felértem oda, ahol egy szedán elhagyta volna mind a két kipufogódobját. Akkor is éreztem a jóságát, amikor beparkoltam a belvárosban egy magasperemű járdához és eszembe sem jutott, hogy lekoccolhatom a spoilert az elején. Ebben mondjuk a 360 fokos kamera is partner volt. Emellett kellemesen szól a hifi, szakadozásmentes a streamelés, szépen váltogat az automata és a GLX verzió nagyra nyitott panorámatetejével élvezem az őszi nap erejét. A GLX-ben nagyon tetszett a 360 fokos kamera, sok prémium márka sem nem tudja ennyire frankón ezt megcsinálni. Parkoláskor a felülnézeti képen tökéletesen látszanak a körülöttünk lévő tárgyak és a szegélytől, a felnik fő ellenségétől is patentra tudjuk tartani a biztonságos 5 centit.
Minden működik, minden egyszerűen kezelhető, minden átlátható - galéria
Ahányszor ránézek a fogyasztásmérőre és látom, hogy hosszabb úton 6,4, városban rövid utakkal sportosan, négykerék hajtással és automataváltóval 7,6 a fogyasztás, újra és újra elkap a birtoklási vágy. Ilyet kell venni, amíg még lehet. Aztán utána olvasok, van-e a típusnak valami nyűgje, amit nehezebb orvosolni. Ráakadtam egy aktív és „jó fej” emberekkel megáldott Facebook csoportra. Mindenki elégedett az S-CROSS-szal, csomó pozitív megerősítést kapok olvasva a fogyasztásról, rövidebb, hosszabb tapasztalatokról szóló írásokat. Nem csoda, hogy a gyártó 3+7 év garanciát vállal a hajtásláncra.
Korábban egy jól felszerelt GL+ változatot próbáltunk, most egy GLX felszereltségű csúcsmodellt, nyitható panoráma tetős, 360 fokos kamerával, négykerék meghajtással és automata váltóval. Most sem csalódtam. A GL+ felszereltségnél szerintem nem kell több egy mai modern autóba, ugyanis már abban is megvan a távolságtartó tempomat és a vezetéstámogató rendszerek teljes tárháza, az ülésfűtés, az Android Auto és az Apple Carplay képes központi kijelző, holttérfigyelő, keresztirányú forgalom figyelővel, ráadásul mindig és megbízhatóan működik ráadásul kellően gyors is.
Konnektivitás tekintetében is előre lépett - galéria
Most a Suzuki ráadásul a konnektivitásban is fejlődött, az autónkhoz letölthető applikáció segítségével nyilvántarthatjuk fogyasztási adatainkat, útjainkat, megnézhetjük hol hagytuk az autónkat és informálódhatunk a jármű állapotáról (akkor is például értesít, ha bántják szegényt az utcán), sőt szerviz értesítéseket is tud nekünk küldeni.
Ár-érték arányban még mindig ott van a szeren
Na ezt a csomagot most a jól felszerelt GL+ változatban a kellően erős és nyomatékos 1.4-es lágyhibrid hajtáslánccal – amelyre 3+7 év garanciát vállal a gyártó – 7.950.000 Ft-os kedvezményes ártól el lehet hozni. Utánakérdeztem, jelenleg még van elérhető darab pár hónapos átfutással. A GLX felszereltség manuális váltóval, panorámatetővel és négykerék meghajtással 9.740.000 Ft. Persze az árak változhatnak. Az esetleges kérdésre: „Úristen, nyócért, meg tízért Suzukit?” - azt tudom mondani, hogy igen, ha szerencsénk van és elcsípjük a kedvezményt és még sietünk, mert egyre drágább lesz!
Akárhonnan is közelítem meg, a Suzuki S-Cross még mindig egy jó ajánlat a piacon azoknak, akik egy megbízható családi mindenest keresnek. Én bevallom, saját részre is bekértem ajánlatot tőlük…