Nagy megkönnyebbülést érzünk a szupermarketben olyankor, amikor a sorban a liszt és étolaj polc környékén várakozva a címben szereplő mondatot halljuk. Egészen addig mérgelődve néztünk előre, amiért csak két pénztár van nyitva, hiszen nagyon lassan vánszorog a két sor. Amikor pedig a nagy tumultust enyhítendő végre nyílik egy lehetőség, kicsik és nagyok egyaránt kivágnak a frissen nyitott kassza felé – bár sokaknak gépjárművezetői engedélye, sőt KRESZ előképzettsége sincs.

A brit tudósok következő nagy felfedezése lehetne az emberi evolúció kutatásában, hogy ha ezt egy szupermarketben a kisiskolás gyerektől a tisztes kort megért nyugdíjasig bárki meg tudja csinálni, akkor a jogosítvány nem is olyan egyszerű megszerzését követően miért nem tudjuk a gyakorlatba átültetni az autópályák háromsávos szakaszain?

Cikkem apropóját egy júniusi utam adta a Balatonról hazafelé. Mivel sajnálatos módon nyugaton a helyzet évek óta változatlan e tekintetben, ezért már előre készültem, hogy a vasárnap délutáni autóáradatban mit fogok tapasztalni a Balatonról a főváros felé az M7-es autópálya háromsávos szakaszához érve. Azt kell mondanom, hogy semmi újat nem láttam. Néptelen külső sáv és dugig tömött középső fogadott. A cikk alátámasztására elkezdtem számolni a szabálytalanul – a középső sávban tartósan – autózókat, de két tucat jármű után abbahagytam, felesleges volt és sajnos nagyon kellett figyelnem forgalmat is. Sokkal egyszerűbb lett volna a szabályosan a külső sávban autózókat néznem, Ők voltak kevesebben.

Az eredmény szerintem sok autóstársunknak ismerős innentől. A forgalom feltorlódik, a kisebb fékezésekből induló láncolat több autóval hátrább már óriási fékezés hullámmá növekszik, nő a feszültség, megy a kapkodás, ami fokozza az amúgy sem kicsi balesetveszélyt és stresszt. A türelmetlenek tetőzve a szabálytalankodás sorozatot jobbról előzve húznak el a középen haladók mellett. Nem nehéz elképzelni, hogy ha „véletlenül” vagy jogkövető módon mégis kisorol a középen haladó és esetleg ezt figyelmetlenül teszi, akkor mekkora tömegbaleset alakulhat ki egy ilyen szituációból.

Autópályákban otthon vagyunk - de mi a helyzet a használati tudással?

Mit mond erről a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975 (II.5.) KPM-BM közös rendelet, vagy ahogy mi ismerjük a KRESZ? Minden járműkategóriára, kivételekre a cikk terjedelmi korlátai miatt nem térnék ki, de a forgalomban nagy számban részt vevő – azaz a klasszikus értelemben vett úrvezetői, azaz „B” kategóriás jogosítvánnyal vezethető 3500 kg össztömeg alatti – járművekre vonatkozó szabályozás több mint világos:

A többsávos autópálya szakaszokon történő közlekedés alapvető szabálya a KRESZ 36.§ (1) bekezdése alapján az, hogy olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés céljából szabad. A kapaszkodósávot, a gyorsító- és a lassítósávot a párhuzamos közlekedés szempontjából figyelmen kívül kell hagyni. Ez utóbbi felsorolás azért lényeges, mert vannak más autópályáinkon is első látásra több mint két sávos szakaszok, de azok többnyire ún. kapaszkodósávok, amelyekre bizonyos eseteket kivéve nem kötelező a kisorolás.

A KRESZ 36.§ (2)-(3) bekezdései alapján a párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban, feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat. A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára kettőnél több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a (2) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell értelemszerűen alkalmazni.

A torlódást nem lehet elkerülni, de kellemesebbé lehet tenni mindannyiunk számára

A fenti nyers jogszabályi szöveget úgy fordíthatjuk le a legegyszerűbben a szupermarketek közlekedési nyelvére, hogy alapból a leállósávhoz legközelebbi „pénztárhoz” álljunk be és ott közlekedjünk.

Ettől beljebb csak akkor megyünk, ha az előttünk álló előzése miatt és annak idejére szükséges és indokolt. Az előzés befejezését követően mindig visszasorolunk. Ha a forgalom sűrűsége miatt a visszasorolás nem lehetséges, akkor haladhatunk az aktuálisan elfoglalt előzésre használt sávban is, de nagyon fontos, hogy ezt csak indokolt esetben és csak addig tehetjük meg, amíg nem lehetséges az újra kisorolás.

Nem kell nagy közlekedési jártasság, hogy lássuk, amikor sokszor többszáz méter hosszan nem megy senki a külső sávban a főváros felé az M7-esen, akkor az nem ilyen szituáció.

A sztenderd felállás - sajnos a megfelelő viselkedés hiányában három-három sávval sem hatékonyabb

Előző cikkemben már írtam, hogy vezessünk óvatosan, egymás életére, testi épségére, vagyonára nagyon vigyázva. Most azt kérem a Tisztelt Olvasóktól, hogy lépjünk együtt szintet és vezessünk nagyon előrelátóan. Amikor a múlt században 17 éves kölyökként jogosítványt szereztem, az oktatóm mindig azt tanította, hogy ne az előttem álló autó lökhárítójára koncentráljak, bátran nézzek több autóval előre, sőt a visszapillantó tükörben próbáljam észrevenni az előttem haladó tekintetét is észlelt-e minket. Minimális odafigyeléssel és előrelátással sok idegeskedést és stresszt spórolhatunk autóstársainknak azzal, ha nem csak autózunk, hanem közlekedünk.  Sajnos ez a fajta előrelátás az, aminek az elsajátítására az autósiskolákban sokszor nincs mód, az évek során pedig még konzerválódhatnak is a téves beidegződések.

Nem csak a belső sáv létezik

Pedig amikor egy-egy hétvégén tízezernyi autó indul adott irányba, nagyon nem mindegy, hogy egy sokmilliárd adóforintból szélesített autópályán 1/3-dal több áteresztő képességet kaphatunk, mindez csak rajtunk az ott közlekedőkön múlik. Ha kérhetem a Tisztelt Olvasóinkat, akár szóban, akár ennek a cikknek a megosztásával buzdítsák ismerőseiket arra, hogy nyugodtan vegyék igénybe a „hármas pénztárt” is, mert együtt sokat tehetünk az élvezetes közlekedésért.  Szép nyarat, jó egészséget és nyugodt autópályázást kívánok!