Úgy tűnhet, hogy a belsőégésű motorok után az akkumulátoros elektromos meghajtásé lehet a főszerep, de a technológia fejlettségünk jelenlegi szintjén bizonyos feladatokra nem kifejezetten alkalmasak a villanyhajtású járművek.

Minél hosszabb a megtenni kívánt táv, annál több felkészülést igényelnek a villanyautók. Érdemes előre felmérni az útvonalat: hol van megbízható, megfelelő sebességű töltő; az sem árt, ha van egy mentőterv nem várt fordulatok esetére.

Mivel megy? Hidrogénnel. Mit pufog ki? Vizet!

Évente két nyaralást még fel is dobhat ez az extra feladat, de az évi sok tízezer kilométert teljesítő járművek és sofőrjeik aligha kívánják a töltőpontok keresésével járó stresszt. A PSA éppen ezért gondol egy másik környezetbarát hajtási módra.

A tüzelőanyag-cellás járművek nem túl népes táborát gyarapítja a Peugeot e-Expert Hydrogen modell. A rövidtávú fuvarfeladatok mellett hosszú távú bevetésre is alkalmas a szériaérett hidrogénes haszonjármű.

Már Magyarországon is megtankolhatnánk

Az alapvetően elektromos járművekhez kifejlesztett EMP2 platform bizonyítja a rugalmasságát: a konnektoros hibrid hajtás mellett az üzemanyagcellás technológiának is otthont tud adni. A hidrogénes e-Expert esetében ugyanis a mérnökök egy speciális hajtáslánccal jelentkeztek.

A hajtásért a 100 kW-os, állandó mágneses szinkronmotor felelős – a 260 Nm-es nyomatékú fődarab az akkumulátoros verziókból már ismerős lehet. Az energiát két forrásból kaphatja az elektromos motor. A belsőégésű motor szerepét a hidrogén üzemanyagcella foglalja el. A másik forrást a 10,5 kWh kapacitású, 90 kW teljesítményű lítium-ion akkumulátor jelenti. Az üléspad alatt elhelyezett akkupakkot külső forrásból 11 kW-os töltővel lehet etetni.

A belső akár egy dízelé is lehetne. Mínusz a kézi váltó

Az elektromos verzió akkucsomagjának helyén ezúttal három darab, 700 bar nyomásra méretezett hidrogéntartály sorakozik. Ezzel az elrendezéssel megmaradt a dízel furgonok raktere, a terhelhetőség is tisztességes 1100 kg, és akár 1000 kg-os utánfutót is elhúz az autó.

Elinduláskor és araszoláskor az akkumulátorokból dolgoztatják a villanymotort, az állandó, de kisebb terhelést igénylő gyorsabb haladáskor pedig a hidrogén jelenti az energiaforrást. A két forrás kombinálható is: emelkedőkön és gyorsításkor együttes erővel küzdenek az elemek ellen.

Az nagy akkumulátorok helyén vannak a hidrogéntartályok, a belsőégésű motor helyén a tüzelőanyag-cellás erőmű, az 50 km-es hatótávot adó akkupakk pedig az ülések alá került

Összesen 4,4 kilogramm hidrogén préselhető a tartályokba, ez a norma szerint 350 kilométerre elegendő hatótávot eredményez. A feltöltött akkumulátor további 50 km-t jelent, vagyis 400 km körül alakul a kombinált hatótáv.

A maximális teljesítményt városi üzemben, vagy indokolt esetben két lépcsőben lehet csökkenteni. A 80 vagy 60 kW-ra visszafogott teljesítmény egyben kedvezőbb fogyasztással is kecsegtet.

A raktér pontosan akkora, mint a belsőégésű változatoknál. A terhelhetőség is ezer kilogramm fölötti

Kezdetben a Peugeot egyetlen felszereltségi szinttel, de rögtön kétféle hosszúsággal kínálja a hidrogénes áruszállítót. Két üléssel, dupla tolóajtóval, 17 colos kerekekkel, klímaberendezéssel, elektromos rögzítőfékkel és 180 fokos kamerával és persze érintőképernyős fedélzeti rendszerrel szerelik fel az e-Expert Hydrogent.

40 mm-rel emelt futóművet, egyedi feliratozást és két töltőaljzatot (mindkét első kerékdobjára jut belőle: jobb oldalt lakik az elektromos csatlakozó, a bal oldalon pedig a hirdogén töltőfeje) is kap az autó. További segítség a H2-es hajtás beazonosításához a speciális hűtőmaszk, és persze az autóból kicsepegő tiszta víz.

Néhány felirat, egyedi hűtőrács és négycentis emelés: ezek az árulkodó jelek

Franciaországban és Németországban még idén elkezdik forgalmazni a fenti két országban, megosztottan gyártott Peugeot-t: az alapokat Valenciennes-ben állítják össze, a hidrogénes rendszert viszont már Rüsselsheimben építik be. Árakról egyelőre nem tudunk, de a Toyota Mirai alapján az elektromos verzióknál is érezhetően drágább lesz az e-Expert Hybrid; ráadásul az igazi versenyképességhez a jelenleg Európa-szerte 145 darabot számláló hidrogénkút-hálózat bővítésére is szükség lesz.