A Christian Koenigsegg által irányított és birtokolt, sportautókat gyártó svéd Koenigseggtől már megszoktuk, hogy a vállalat méretéhez és csapatához képest hihetetlen szupersportgépeket dob piacra; tényleg lenyűgöző, hogy a maroknyi tervezőgárda olyan magas műszaki színvonalat képviselő autócsodákat készít, amelyek könnyűszerrel felveszik a versenyt a nagy gyártók hasonló kaliberű autóival – ráadásul a Koenigsegg rendszeresen rukkol első világelső fejlesztésekkel.

A svéd manufaktúra legújabb büszkesége a Christian Koenigsegg Édesapjáról elnevezett Jesko, amely az idei Genfi Autószalonon debütált az Agera RS utódjaként. Kiállítási körülmények között – tehát a nem éppen ideális fények tengerében – is fantasztikusan nézett ki a Jesko, ám a svédek nemrégiben elvitték az autót egy profi fotózásra, amelynek során gyönyörű képek készültek róla. A helyszín Luzern városának környéke, az eredmény pedig galériánkban megtekinthető. És hogy mit tud a Jesko?

A Genfi Autószalon nem éppen ideális fényeiben is nagyon jól nézett ki a Jesko, de az összkép így a természetben az igazi – galéria

Az új svéd hiperautó szívét egy ötliteres, ikerturbós V8 képezi, amely bioetanollal (E85-tel) hajtva mintegy 1600 lóerő és 1500 Nm leadására képes. A megdöbbentően magas teljesítmény a gyártó saját szimulációi szerint 482 km/h eléréséhez elégséges. A V8-ast a korábbi verzióhoz képest alaposan átdolgozták: már egy 180 fokos, tehát síkforgattyús főtengely dolgozik benne, amely az elődhöz képest 5 kg-os spórolást is jelent, lehetővé téve a 8500-as percenkénti fordulatot. A motor további különlegessége, hogy egy karbonból készült tartály is kiegészíti, amelybe elektromos kompresszorok pumpálnak 20 bar nyomású levegőt. Ez a rendszer szükség esetén képes a nagynyomású levegőt a turbókra „engedni”, eliminálva a turbólyukat.

A sebességváltás feladatát egy kilencfokozatú, Light Speed Transmission nevet viselő, saját fejlesztésű szerkezetre bízták. A többkuplungos egység nem tartalmaz klasszikus szinkrongyűrűket és bármilyen fokozatból bármilyen másikba képes rögtön átkapcsolni, függetlenül attól, hogy a két fokozat milyen viszonyban van egymáshoz képest. Mindemellett dicséretes, hogy a komplett váltómű a nedves kuplungokkal, lendkerékkel, folyadékokkal együtt mindösszesen 90 kg-ot nyom a mérlegen, amivel mindenféle duplakuplungosnál könnyebbnek mondható.

Állítólag 480 km/h feletti végsebességre képes a Koenigsegg Jesko – galéria

A Jesko szénszálas váza egyébként 40 mm-rel hosszabb és 22 mm-rel magasabb az Agera RS esetében alkalmazottnál, tágasabb utaskabint eredményezve. Futómű tekintetében immáron elöl is Triplex gátlók dolgoznak, amelyek azért is felelősek, hogy az autó és az első-hátsó futómű mindig az optimális magasságban legyen. A márka történetében először a hátsó kerekek is kormányzottak.

A kerekek is könnyebbek a szokásosnál, hiszen a Koenigsegg itt is a karbonhoz nyúlt – a 20 colos első görgők darabonként 5,9 kilót nyomnak, míg a 21 hüvelykes hátsó tárcsák 7,7 kg tömegűek. A gyártó elmondása szerint a méretes hátsó szárny és az első légterelő összesen akár 800 kg-nyi leszorítóerőt is képes előállítani, azonban tény, hogy a 300 mérföld/óra csúcssebességű, azaz a 482 km/h-t tudó verzió ennél jóval kisebb leszorítóerőt termelő aerodinamikai szettel rendelkezik majd.

Íme az új, 1600 lóerős Koenigsegg Jesko szuperautó – gyönyörű fotók a galériában

A Koenigsegg persze nem fog bőkezűen bánni a Jesko hiperautókkal: a svéd gyártó a tervek szerint összesen 125 példányt épít a rekordra termett típusból, ráadásul évente csupán 40 hagyja majd el a svédországi manufaktúra kapuját. Nem valószínű tehát, hogy élőben, utcai körülmények között valaha is találkozunk egy Jeskóval, úgyhogy élvezzék ki a svédek által frissen közzétett képgalériát.