A Lexus ismét fordítana egyet a kockán, hiszen egy újabb – legalábbis saját elmondásuk szerint – kategóriateremtő modellel rukkoltak elő az LBX képében, amely a kis prémium crossoverek kategóriáját hivatott meghódítani. A japánok olyan mérföldkőnek számító modellekhez hasonlítják az újdonságot, mint a márkát útjára indító LS vagy éppen a valóban kategóriateremtő RX – kétségtelen, hogy több szempontból is rendhagyó lett az újdonság, ami átformálhatja némileg a Lexus jövőjét is.
Kezdjük a névvel: a hárombetűs típusnév már önmagában elég szokatlan, hiszen eddig kizárólag az LFA szuperautó esetében fordult elő, hogy a Lexus három betűt használt. Nos, a kapcsolódási pontot a Lexus egyértelműsítette is: míg az LFA a paletta felső végpontján mutatta be a márka tudását, addig az LBX a valaha volt legkisebb Leuxsként igyekszik ugyanúgy kiemelkedni, mint V10-es testvére. Az LBX összetétel utolsó tagja egyértelmű, hiszen minden Lexus crossover nevében szerepel az X, ám az LB betűpáros ezúttal nem a méretre utal, hanem a „Lexus Breakthrough” (magyarul nagyjából: Lexus áttörés) rövidítése, tehát valóban nagyon komolyan veszik az újdonságot a japánok.
Az alapok talán megegyeznek, de szó sincs róla, hogy csak egy puccos Toyota lenne az LBX
Talán pont ezért is érte kritika a gyáriakat, annak kapcsán, hogy azt a GA-B platformot használja az autó, amelyet a Toyota Yaris Cross is, így sokan letudják annyival az LBX-et, hogy egy puccos Yaris Cross. Ez azonban igen nagy tévedés: bár az alapok valóban megegyeztek, az LBX kívül-belül, sőt még a lemezek alatt is új megoldásokat kapott. A külsőt tekintve nem csak a Yaris Crosstól tér el teljes mértékben, hanem a Lexus eddig ismert formanyelvét is átformálta, méghozzá a jellegzetes, orsó formájú hűtőrács megbontásával.
Noha valóban eltűnt a klasszikus orsó forma, az LBX így is könnyen azonosítható a márkával, és jó néhány ismerős részlet így is megmaradt, például a hátsó fénycsík és a LEXUS felirat képében. Az összkép igen mutatós és prémium hatású, legyen szó bármelyik színről – ehhez persze a 18 colos keréktárcsák is hozzájárulnak. A hibrid rendszer ellenére is mindössze 1,28 tonnás újdonság méreteit tekintve is eltér a Yaris Crosstól, és ami a legfontosabb, hogy nem csak hosszban vagy magasságban, hanem a tengelytáv tekintetében is, amely 2580 mm, tehát 2 centivel nagyobb, mint a Toyota esetében. A hossza egyébként 4190, szélessége 1825, magassága pedig 1545 mm.
Finom anyagok, modern megoldások - galéria
Az utastérbe bepillantva azért érezhető, hogy egy viszonylag kicsi autóval van dolgunk, de belül sem maradt nyoma a Toyota rokonságnak. A képek alapján nyoma sincs a „mainstream” márkák kis crossovereiből azért ismerős kemény műanyagoknak: a szem előtt lévő felületek mindenhol puha és finomnak tűnő anyagokat kaptak, de van látványos kontrasztvarrás és megjelent a Lexus stílus is. A költségeket persze valahol meg kellett húzni, így ne számítsunk arra, hogy a márka zászlóshajóihoz hasonló finomság vesz majd körül minket mindenhol, de saját kategóriájában a képek és a sajtóanyag alapján valóban kiemelkedő lehet majd az LBX.
A 9,8 colos multimédiás képernyő alatt – amely egyébként megkapta a Lexus legmodernebb megoldásait, beleértve a felhő alapú navigációt és az online szolgáltatások sorát – a klíma kezeléséhez néhány dedikált gombot is kaptunk, míg a Lexus kormány mögött egy 12,3 colos digitális műszeregység található, amely teljesen személyre szabható. A head-up kijelző sem maradt le az opciós listáról, de a nagyobb testvérekben bemutatott e-Latch elektronikus kilincsek is bekerültek a legkisebb testvérbe, amely a biztonságos kiszállást segítő asszisztensnek köszönhetően megakadályozhatja, hogy más autók vagy biciklisek elé nyissuk az ajtót.
Első ránézésre még hátra is jutott a finom anyagokból - galéria
Vezetéstámogató és biztonsági rendszerekből sincs hiány, hiszen a Lexus összes modern megoldását megkapta az LBX, így holttérfigyelő, táblafelismerő, intuitív hangvezérlés, adaptív tempomat, sávtartó, távvezérlésű parkolás és egyéb nyalánkságok is találhatók a listán, amelyek túlnyomó része már alapáron benne van az újdonságban. A komfortot a vezeték nélküli töltő, a vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay, az akár 13 hangszórós Mark Levinson hangrendszer, a finom bőrülések – egyébként vegánbarát utastér is van, amely semmilyen állati eredetű anyagot nem tartalmaz – és egyéb opciók.
A csomagtér az elsőkerekes verzió esetén 332 liter – az összkerekesnél valószínűleg kisebb lesz, bár erről nem szólt a fáma. Ennek oka természetesen a hátra kerülő plusz hardverben rejlik, de az összkerekes kivitel a csatolt lengőkaros hátsó futómű helyett – ez azért egy kicsit fájhat egy prémium modellben, de valószínűleg a legtöbben úgyis az összkerekest veszik majd – kettős keresztlengőkaros megoldást kap.
A Lexus összes fejlett rendszerét megkapta a legkisebb modell is - galéria
Ami a hajtásláncot illeti, túl sok választási lehetőség nem áll rendelkezésre, hiszen mindössze egyféle hibrid erőforrás áll rendelkezésre, amelyet első- vagy összkerékhajtással kérhetnek a vásárlók. Ezen a ponton azért van egyezés a Yaris Crossal, hiszen ugyanaz az 1,5 literes, háromhengeres egység került be az LBX orrába, de az erősebb elektromtornak köszönhetően 116 helyett 136 lóerős összteljesítményt vonultat fel – a sima Yaris egyébként már kapott egy erősebb rendszer, így valószínűleg a Yaris Cross is hamarosan megkapja majd azt.
A 0-100-as sprint egyébként 9,2 másodperc, ami egy prémium modelltől azért nem túl ütős, de a rugalmassággal valószínűleg nem lesz gond – a csúcsnyomaték egyébként 185 Nm –, a fogyasztás pedig kiemelkedően alacsony lehet majd. A vontatási kapacitás 750 kilogramm, ha ez bárkit is érdekelne. Az öntöltő hibrid hajtáslánc energiaforrásaként egyébként egy nagyobb teljesítményű nikkel-fémhidrid akku gondoskodik, amely a Lexus sajátja, így szintén nem találjuk meg a Toyota modelljében.
Új a felszereltségi politika is - mutatós lett az új formanyelv is
Az LBX a felszereltségi politikában is újdonságot hoz, ugyanis az alapverzió mellett négy másik lehetőség van, amelyek azonban nem annyira az opciók mennyiségében, hanem inkább stílusukban térnek el. Az Emotion és a Cool a dinamikus, sportos megjelenést helyezi előtérbe, míg az Elegant és a Relax a kifinomultságra és az eleganciára törekszik. Így igyekszik elérni a Lexus, hogy minden vásárló még jobban személyre szabhassa autóját és megtalálja a hozzá legközelebb álló stílust. Később egyébként egyes piacokon még komolyabb, egyedi személyre szabási lehetőségek is rendelkezésre állnak majd, ami nagyon ritka ebben a kategóriában.
Az autó ára egyelőre nem ismert, de ha az eggyel nagyobb testvérhez, az UX-hez viszonyítunk – amely listaáron nagyjából 15 és 22 millió forint között érhető el – akkor 12-13 milliós beszállót vizionálhatunk, míg a legdrágább kivitelek valahol 18-20 millió forint körül tetőzhetnek majd. Mindenesetre kíváncsian várjuk, hogy élőben is találkozzunk az LBX-szel.