Nemrég szerkesztőségünket is megjárta az autós berkekben brutálisan nagy vihart kavaró Toyota GR Yaris, amit sokan 2021 legjobb újdonságának tartanak. A japánok méltán kapják az elismerést, hiszen valóban zseniálisan gyors autót dobtak piacra, olyat, amilyet manapság senki sem csinál már. A Tokiói Autószalonra készülvén azonban még tovább élezték a szamurájkard pengéjét.
Habár már az alapverziót képező GR is meglehetősen potens, városi raliautóként is jellemezhető, a GRMN variáns személyében még ütősebb újdonságot köszönthetünk. Vagyis csak köszönthetnénk, ha Japánban tengetnénk napjaink, ugyanis a Toyota kizárólag belpiacos portékaként kínálja majd az 500 db-os szériában készülő méregzsákot.
Itthon továbbra is a GR kapható, illetve a hozzá nagyon ajánlott Sport Csomag 1,55 millióért. A külföldön jobban csengő Circuit Package vagy Rally Package néven kapható szett tesztautónknak is részét képezte: Torsen diffik, sportosabb gátlók, 18-as felnik, vörös féknyergek és Michelin Pilot Sport 4S abroncsok alkotják a bepipálni kötelező csomagot. Cikkünk alanya ehhez képest ígér több téren is fejlődést.
Kezdjük azzal, hogy a GRMN Yaris egy rövidebb áttételezésű hatfokozatú váltót kapott, amelynek ráadásul a végáttétele is rövidebb lett. Emellett a súlycsökkentést megcélozva eltávolították a hátsó üléseket és a motorháztető is karbonból készül.
Bár nem látható evolúció, mégis apró és fontos előrelépés, hogy 545 darabbal növelték a hegesztési pontok számát, ami a merevségben hoz további előrelépést. Nem mellesleg új Recaro kagylóülések is bekerültek.
Motor tekintetében is van némi változás a GR modellhez képest, hiszen az 1,6 literes, háromhengeres turbómotor 268 lóerős teljesítménye mellé immáron 270 helyett 390 Nm-es csúcsnyomaték társul. A hajtásláncban további fejlődés, hogy a Torsen diffiket mechanikus sperrekre cserélték a japánok. Emellett egyedi BBS felnik, a Sport Csomaghoz képest még nagyobb fékek, új Bilstein gátlók, karbon hátsó szárny, új első légterelő is gazdagítja a kínálatot. Az említett módosítások eredményeképpen 20 kilóval lett könnyebb a GRMN a GR-hez képest.
A pengébb Yaris mellett egy tanulmányautót is bemutatott a gyártó: a GR GT3 Concept izgalmas sportmodellként tör a felszínre. Bár az egyelőre nem tiszta, hogy a Toyota egyszeri koncepcióként álmodta meg a pályagépet, vagy esetleg eljut a gyártásig is a különlegesség. Az autó egyébként radikálisan eltér a japánok által eleddig bemutatott GT3 osztályú sportmodellektől.
A lényeg, hogy a GR GT3 Concept a versenycélú használathoz alkalmas aerodinamikai csomagot kapott, méretes légnyílásokkal és légterelő elemekkel, valamint látványos lámpatestek is fokozzák a hangulatot. A tanulmány kiállását meghatározza a hosszú motorháztető, a hangsúlyos kerékjárati ívek felett pedig tovább légzőnyílásokat vágtak a lemezekbe.
Versenyautóként nem csoda, hogy a kerek központi rögzítésűek, a tárcsákra pedig Bridgestone slick abroncsok kerültek. Az egyedi kipufogórendszer ráadásul nem is fut végig az autó alján, hanem sok hasonló példányhoz hasonlóan az első kerék mögött üvölt a világba. A tisztességes diffúzor ugyancsak a csomag részét képezik. Azt érdemes tudni, hogy a GR GT3 Concept egyetlen létező Toyota modellen sem alapszik.
Egyelőre még nem megvásárolható a bZ4X GR SPORT
Ha mindez még nem lenne elég, a Toyota a bZ4X GR SPORT verziójának előfutárát is megmutatta, és így biztossá vált, hogy a japánok az eleketromos autók beköszöntével sem szeretnének elbúcsúzni a sportos megjelenéstől és tulajdonságoktól – bár tudjuk, hogy a GR SPORT kivitelek leginkább a külsőre adnak, teljesítmény terén nem jelentenek pluszt.