A BMW 4-es Coupé a 3-as széria előkelőbb (sportosabb/vonzóbb/elegánsabb: ízlés és konfiguráció kérdése a megfelelő jelző) változata. A 2020 októberében érkező újdonság külseje az eddig megszokotthoz képest élesebben elkülönül az alapjául szolgáló hármasétól. Az új hűtőrács heves érzelmeket vált ki, és még sokáig nyújt beszédtémát, viszont a nap végén sokkal érdekesebb lesz, ami a lemezek mögött van.

A bajorok az új modell (fedőneve: G22) esetében is az utóbbi időben megfigyelhető irányzat szerint cselekedtek, vagyis igencsak megnövelték az autó orr részén trónoló veséket. Hogy ez a szervnagyobbodás kóros, vagy még egészséges mértékű, szintén az egyéni preferenciák kérdése. Mindenesetre az erősen megosztó megoldással a gyártó sikeresen hívja fel a figyelmet az előző generációnál visszafogottságában kissé háttérbe szorult modellre, amely egyébként sokkal több a két vesénél. A tervezőknek ugyanis gyönyörű kupéformát és tökéletes arányokat sikerült melléjük álmodni, a hátsó traktus pedig egyszerre elegánsan letisztult és erőteljes.

Tökéletes kupés arányokkal - galéria

A belső erős hasonlóságot mutat a legújabb 3-assal (gyári kódolás szerinti G20). Ebben sincsen nagy csoda, hiszen a két modell egy tőről fakad, például mindketten a CLAR nevű padlólemezre építkeznek. Néhány megoldás és kárpit csak a 4-es Coupéhoz lesz választható, egyéb részletekben a gyártó aktuális modelljeihez (főleg persze a hármashoz) hasonló látvány fogadja vezetőt és utasait.

Innen nézve sincs kétség: szépen lejtő, izmos hátsó

A hajtáslánc sem okoz meglepetést: a 3-asban megismert motorok kerülhetnek a 4-es Coupé motorterébe is. A benzines és dízel erőforrások egyaránt lehetnek négy-, illetve hathengeresek. A polgári csúcsot az M440i xDrive Coupé jelzésű, 3-literes soros hathengeres által hajtott és 48 V-os enyhe hibrid rendszerrel (vagyis 11 lóerős villanymotorral) megtámogatott 374 lóerős változat jelenti. Gyorsulási értéke az impozáns 4,5 másodperc. A 330e mintájára várható a konnektoros hibrid verzió megjelenése, mint ahogy számíthatunk az M4 bemutatására is – ez utóbbi az X3 M és X4 M modellekből ismerős hathengerest kaphatja.

Az automata váltó alap, a négyhengeres benzinesek hátul, a hathengeresek mindenhol hajtnak, a 420d lehet ilyen is, olyan is

Talán többen választanak majd a kínálat belépőmodelljei közül: 420i jelzéssel 184 lóerős benzinesbe (7,5 másodperces sprintidő, 240 km/órás végsebesség), 420d felirattal pedig 190 lóerős dízelbe (0-100: 7,1 másodperc alatt, végsebesség szintén 240 km/h) ülhet a mértéktartó vásárló. Kézi váltós kivitelre ne számítsanak, mindegyik motort nyolcfokozatú automatával párosítják a dingolfingi gyárban. A hathengeres csúcsdízel egyébként csak 2021 márciusában érkezik: az M440d xDrive Coupétól 4,7 másodperces gyorsulási adatra, elektronikusan 250 km/órára korlátozott végsebességre és mindössze 6,7 literes norma szerinti fogyasztásra számíthatunk, mindezt 340 lóerős teljesítmény és 700 Nm-es nyomaték biztosítja.

Az arany középutat a hátsókerék-hajtású 430i (258 lóerő, 400 Nm, 5,8 másodperces sprint), illetve az összkerekes 430d xDrive jelenti. A benzines „harmincas” egy kétliteres négyhengerest, a dízel viszont háromliteres sorhatost jelent. Utóbbi új, kétturbós motor: maximális teljesítménye 286 lóerő, névleges forgatónyomatéka 650 Nm, gyorsulási értéke pedig 5,2 másodperc.

Minőségben látványosan rendben lesz, a vltoztatható hangulatfény évtizedes távlatban ugyanakkora eséllyel válhat cikivé mint klasszikussá

A karosszéria hossza 4768 mm-es lett (128 mm-es növekmény az elődhöz képest), 27 mm-es vállasodás után 1852 mm-es értéket olvashatunk le a mérőszalagról a szélesség mérésekor, míg a tengelytáv 2851 mm-re bővült: ez 41 mm-rel nagyobb a korábbi 4-es 2810 mm-es értékénél. Enyhén nőtt a magasság is, de a Négyes Coupé a maga 1383 mm-ével még mindig 57 mm-rel alacsonyabb a 3-asnál. A nyomtáv az elődhöz képest is szélesedett, igazán azonban a G20-hoz mérten 23 mm-rel szélesebb terpesz sejteti az autó kvalitásait. A Coupé megnevezéshez illő módon két, keret nélküli ajtót kap a bajorok legújabb büszkesége, de természetesen lesz majd négyajtós Gran Coupé és Cabrio is.

Az alapáron teljesen LED-es (és meglehetősen keskeny) fényszórók felár ellenében lézertechnikával dolgozó adaptív LED-es egységre cserélhetők, amivel akár 550 méteres távolságig elvilágíthat az autó, miközben a fénycsóva képes dinamikusan követni az út vonalvezetését. Említésre méltó tétel lehet az aktív zajcsillapításra képes szélvédő – csak nehogy kellemetlen meglepetés érjen minket az első bekapott kavics után. Futóműből rendelkezésre áll az M Sport jelzésű és az adaptív M futómű is az alaphangolású kivitel mellett, az első kettő opcióhoz változó áttételű sportkormányt is adnak. A müncheniek meglehetősen visszafogottak maradtak a felnik tervezése során: az alapváltozat 17-es garnitúrájától csak egyetlen lépés az M-es előtagú kivitelek 18 hüvelykes kereke. A biztonság kedvéért persze készülhet a 4-es Coupé 19-es felnikkel is, mi a magunk részéről látatlanban beérnénk az eggyel kisebb mérettel is.

Keret nélküli ajtók és büszke méretek: az új 4-es Coupé oldalnézetből

A technikai csemegékre fogékonyak bizonyára örömmel fogadják az M440i és M440d Coupék akár 100%-os zárásra képes M Sport differenciálművét. Ami egyébként a 430i és 430d modellekhez is elérhető valamelyik M-es jelzésű futómű megrendelése esetén. A bajorok régi adósságukat törlesztve elérhetővé tették a szellőztethető üléseket is, a hagyományőrzés jegyében pedig az egységesen Individual jelzésű megoldások jelentik a legmagasabb szintet.

Végre megérkezett az ülésszellőztetés opciója is

A praktikumot keresők számára sem okoz csalódást a BMW: a hátsó ülések három részben dönthetők (és a padló síkjába süllyeszthetők), miközben a csomagtartó már alapesetben is 440 literes. 2020-ban már egy sportos modellen sem hat idegenül az elektromosan előhívható-eltüntethető vonóhorog, így természetesen a 4-es Coupé vásárlói számára is elérhető a vontatást vagy egyszerű kerékpárszállítást garantáló tétel.

Ez a vese már inkább tűnik függőlegesen tagoltnak (lásd még E24)

A vezetést támogató rendszerek terén is alaposan kitettek magukért a gyáriak, a „szokásos” funkciók mellett akár vészhelyzetben magát a leállósávra kormányozni képes asszisztens, vagy a navigációval együttműködő intelligens sávválasztó is elérhető a járműhöz. Kellemes otthoni szórakozást nyújthat a házaspárok számára a BMW Drive Recorder nevű rendszer, ami a kameraképekről képes 40 másodperces videókat készíteni. Könnyen kideríthető lesz egy-egy megpadkázott felni, vagy apróbb karcolás pontos keletkezési körülménye. A BMW Live Cockpit Professional fő küldetése a jármű teljes környezetének digitális műszeregységre helyezése. De a kijelzőkön megjelenített tartalmakra egyébként is jellemző a magasfokú személyre szabhatóság.

Megjelenését tekintve kitűnik, tulajdonságaiban pedig jó eséllyel kitűnő lesz

Talán minden eddiginél könnyebb lesz elveszni az „álom-4-es” konfigurálása során, és az is biztos, hogy nem lesz olcsó móka egy 4-es Coupé megvásárlása. A márka jelenleg futó termékeit ismerve azonban több mint valószínű, hogy a büszke árazás mellett valós szolgáltatásokat is kapunk, legyen szó a beltéri anyagok minőségéről, a vezetéstámogató rendszerek hatékonyságáról, vagy a hajtáslánc működéséről.