A Fiat véglegesen elköteleződött a villanyhajtás mellett. Mostantól számított kilenc éven belül teljes mértékben átállnak az akkumulátoros autókra. A teljes átállás céldátuma 2030, a belsőégésű motorok kivezetése viszont már korábban, 2025-től elkezdődik. A jelenlegi palettán büszkén feszít a Fiat 500 elektromos változata – de mint tudjuk, a népszerű miniből továbbra is készülnek enyhe hibrid technikát használó benzinesek is.

Jelenleg Olivier François az olasz vállalat vezére, aki elkötelezettnek mutatkozik a villanyhajtás oldalán. Vezérletével a cég igyekszik kedvező árú elektromos autókkal előállni, növelni a töltőpontok számát és persze javítani a városi levegő minőségét.

3+1 ajtós villany 500-as is létezik

Ahogyan arra a legtöbb elemző rámutat, a benzinmotor a városi autókból vagy az Euro 7-es norma bevezetésével, vagy az egyre több állam által (részben egyre korábbi időpontra) beígért általános tiltással kerülhet ki. A Fiat hagyományosan a kisebb kategóriákban érdekelt, így nincs is más választása, mint teljes gőzzel haladni a helyi kibocsátásmentes járművek felé.

Az új modellek technikai megvalósítása jelenleg nyitott kérdés – ha létezik is irányvonal, az még nem publikus. Az új 500-as a Fiat saját fejlesztésű padlólemezén nyugszik. A benzines Panda és 500-as régóta azonos alapokat használ, így az ötajtós mini következő generációja is nagy valószínűséggel a legközelebbi rokon építőkészletét használhatná.

Emellett a Stellantis általános célú platformokat fejleszt, amit logikusan a Fiat is felhasználhatna. Ha a Panda nem is, de a következő Punto méretű autó megkaphatná az STLA-t, ami például a 208 vagy a Corsa elektromos változataiból már ismerős.

A fenntarthatóság záloga az elektromos autók kezében lenne?

A torinóiak végre gondolnak a belsőbb kerületekben lakókra is. Erre utal, hogy növelni kívánják a társasházban élők számára rendelkezésre álló töltőpontok számát. A gyorstöltési lehetőségekkel hasonló a helyzet: további állomások kiépítését tervezik.

A levegő minőségének javulását sem csupán az elektromos átállástól remélik. A Lignotto gyár tetejét például 28 ezer növénnyel népesítik be, ami közvetlenül is javítja az urbánus környezet oxigén-ellátottságát. De mi lesz így tetőn kialakított legendás tesztpályával?...?