A Geely és a Mercedes-Benz közös tulajdonában lévő Smart nagy pillanata elérkezett. a Korábban aprócska autóiról ismertté vált márka igen mély gödörben volt, ám amikor a csillagosok eladták a gyártó felét a kínaiaknak, már tudni lehetett, hogy hamarosan új korszak kezdődhet. Ennek nyitánya pedig a most bemutatott, vadonatúj #1 – tudjuk, kissé furcsa név, de most ne akadjunk le itt –, amely teljesen új vizekre evezi a Smartot.
Noha a Smartnak korábban is voltak már kicsivel nagyobb modelljei, a #1 4270 milliméteres hossza, 1822 milliméteres szélessége, 1636 milliméteres magassága és 2750 milliméteres tengelytávja eddig teljesen példa nélküli volt márka történetében – akárcsak a crossover felépítés. Ezzel egyébként olyan ellenlábasoknak vágtat neki az újdonság, mint például a MINI Countryman, és természetesen a prémium kategóriát erősíti majd a Smart, ez pedig a képek alapján teljesen egyértelmű. Az autó súlya egyébként üresen 1820 kg, ami egy elektromos crossoverhez képest nem tragikus, persze nem is kevés.
Mutatós lett a Smart #1, még ha nem is kifejezetten egyedi - galéria
A megjelenésre ezúttal nem szentelnénk sokat – egyrészt szubjektív téma, másrészt pedig szinte egy az egyben megkapta a korábbi koncepció formáit az autó. Mindenesetre mutatós, letisztult, egyszerű, de mégis jópofa vonásokkal sikerült feldobniuk a #1 megjelenését a tervezőknek, beleértve a látványos keréktárcsákat, a rejtett kilincseket vagy éppen a kéttónusú fényezést a lebegő hatást keltő tetővel. Az elöl és hátul egyaránt fényívvel összekötött, elöl mátrix-LED fényszórók nem a legegyedibb megoldások – főleg hátul hajaznak a Mercedes-EQ modellek lámpatesteire, bár végül is rokonok –, de az összkép így is dicséretes.
A Smart belül is szinte egy az egyben megőrizte a tanulmány megoldásait, így maradt a hatalmas, 12,8 colos, mindenféle kapcsolódási lehetőséget ismerő, HD felbontású, táblagépszerű multimédiás megjelenítő, és mellé csak egy kicsi, lapos digitális műszeregységet kaptunk – meg persze van head-up kijelző is. Fizikai kapcsoló szinte egyáltalán nincs, a formák végletekig letisztultak, ellenben a hangulatot ügyesen fokozták a sok helyen feltűnő díszvilágítással, valamint a részletgazdag megoldásokkal. Talán ennél is fontosabb lehet, hogy már-már hihetetlennek tűnő helykínálatot ígérnek a gyáriak.
Természetesen tisztán elektromos hajtásláncot kapott - galéria
Egészen pontosan a több mint 65 centivel hosszabb Mercedes-Benz E-osztályhoz hasonlítják a rendelkezésre álló teret, amit persze a Geely által biztosított dedikáltan elektromos platformnak és az ezzel járó kiváló helykihasználásnak köszönhetünk. Emellett sokat dob a latba a nagyon széles, 13 centiméteres skálán tologatható hátsó üléssor, amelynek háttámlái 60:40 arányban dönthetők is. A csomagtér mérete így 273-411 liter között állítható (és ez még a háttámlák ledöntésével tovább bővíthető), és előre is jutott egy 15 literes tároló, amibe például a töltőkábelt rejthetjük.
Letisztult, modern, minőségi és hangulatos - persze kíváncsiak vagyunk rá élőben is
A nagy tér mellett a praktikum sem szorult háttérbe, ráadásul a tervezők összehozták a kellemeset a hasznossal: a kifejezetten látványos, lebegő hatású középkonzol alatt hatalmas tároló tátong, de magában a konzolban is van hely, illetve a megszokott megoldásokat is megkapjuk, mint az ajtózsebek és a kesztyűtartó. Dicséretes, hogy hátra is jutottak légbeömlők, illetve lámpák is. A komfortot és a luxust olyan részletek fokozzák, mint a hatalmas tetőablak, a 13 hangszórós Beats hangrendszer és hasonló finomságok.
Technológiai fronton is hozza a maximumot az autó, így a legmodernebb vezetéstámogató és biztonsági rendszerek is rendelkezésre állnak, illetve az adaptív tempomat autópályás és dugóasszisztenst is felvonultat, illetve lesz okostelefonos alkalmazás sok online szolgáltatással. A lemezek alatt természetesen egy tisztán elektromos hajtáslánc bújik meg: a Geely villanyos platformja 800 V-os rendszert vonultat fel, és akár három elektromotort is be tud fogadni. A #1 egyelőre csak egyet kapott, amely a hátsó tengelyt hajtja, méghozzá 272 lóerővel és 343 Nm-es nyomatékkal. A gyorsulási adatokat egyelőre nem árulták el a gyáriak – de igen jó értékekre számíthatunk –, míg a végsebességet 180 km/h-ban korlátozza az elektronika.
Egészen elképesztő helykínálatot ígér, a képek alapján jogosan - galéria
Az akkumulátor 66 kWh-s, aminek köszönhetően 420-440 kilométeres hatótávot ígér az autó, és akár 150 kW-os DC gyorstöltés, illetve 22 kW-os AC töltés is elérhető. Utóbbival így 10-ről 80 százalékra 3 óra alatt, előbbivel pedig akár 30 perc alatt feltölthető az autó. Az autót Berlinben mutatták be, így nem is kérdés, hogy Európában is elérhető lesz, ám mivel egyértelműen a prémium kategóriában kíván versenyezni, és igen szép képességeket és méreteket vonultat fel, biztosak lehetünk benne, hogy nem lesz olcsó a Smart újdonsága – persze manapság már semmi sem az.