A BMW még tavaly novemberben sokkolta az XM koncepcióval a nagyközönséget, amelyben a leginkább meglepő nem is az volt, hogy készített a BMW egy bivalyerős, hatalmas SUV modellt – hiszen (sajnos) ebbe az irányba haladnak a trendek –, hanem inkább az, hogy a legendás M1 sportautó után ezt szánták az M divízió második saját fejlesztésű modelljének. Nos, hamar kiderült, hogy a bajorok bizony komolyan gondolják, és a rengeteg kiszivárgott és hivatalosan megosztott kép és adat után most teljes valójában bemutatkozott az XM.
Noha nem példa nélküli, de viszonylag ritka, hogy a sorozatgyártású modell harmonikusabb képet fest, mint a koncepció – a tanulmányok esetén ugyanis jóval szabadabb kezet kapnak a tervezők –, de az XM esetében szerintünk egyértelműen ez a helyzet. A koncepciónál egyértelműen túltolt részleteket ügyesen tették emészthetővé a kész modellen, így például a továbbra is hatalmas, világító keretet kapó vesék is emberibb méretet öltöttek, és a lökhárító is jobban mutat a szériaváltozaton – habár keréktárcsákból van 23 colos is.
A bronz betétekkel már sok helyen túlzónak hat - galéria
A BMW csúcsmodellekhez – 7-es és X7-es – igazodó kettős fényszóró is megvan, aminek a fekete szín kifejezetten jól áll, hiszen valóban elrejti a főfényszórót, ráadásul a kissé túlzónak ható, az oldalablakokat körülölelő díszcsíknak is jót tesz, ha beleolvad inkább a karosszériába. A fekete modellel ellentétben a képeken látható másik szín a bronz árnyalatú kiegészítőkkel mindenre inkább rátesz még egy lapáttal. A hátsó traktus is emberibb lett, a fényszórók kevésbé drámaiak és kisebb hangsúlyt kaptak a szélvédő felső sarkainál az ikonikus M1 megoldását mímelő márkajelzések is – a látványos elrendezésű kipufogók megmaradtak.
A méretek magukért beszélnek: 5110 mm hosszú, 2005 mm széles és 1755 mm magas, míg a tengelytávja 3105 mm – és akkor a 2,71 tonnás üres tömegről még nem is beszéltünk, ami 4 utassal már 3 tonnát veri. Kissé tragikomikusnak tűnik, hogy ezek az adatok az M divízió régóta várt (második) saját modelljéhez fűződnek. Persze a teljesítményadatokra tekintve nem lehet hiányérzetünk, hiszen a duplaturbós, 4,4 literes V8-as 489 és az elektromotor 197 lóereje összesen 653 tagú ménest biztosít, amivel a valaha készült legerősebb sorozatgyártású BMW lett az XM – mindehhez pedig 800 Nm-es nyomaték társul.
Jellegezetes BMW megoldások, egyedi színek és anyagok - galéria
Persze a méretekkel – és főleg a tömeggel – együtt már más megvilágításba kerül ez a teljesítmény, hiszen hiába a hatalmas ménes, a 4,3 másodperces 0-100-as sprint bizony egyáltalán nem tűnik lenyűgözőnek, hiszen ennél az egyszerű M Performance modellek is tudnak már jobbat, nemhogy a vérbeli M-ek, amik bőven 4 másodperc alatti értékekre is képesek. A végsebesség szokás szerint elektronikusan korlátozva van 250 km/h-ban, amit opcionálisan 270 km/h-ra növelhetünk. Aki most nagyon elszontyolodott, annak egy kis megnyugvást jelenthet, hogy Label Red utónévvel érkezik majd egy 745 lóerőt és 997 Nm-t felvonultató verzió – ez a verzió valószínűleg befér majd 4 másodperc alá.
A hatalmas erőt egyébként egy nyolcfokozatú automata váltó továbbítja mind a négy kerékhez, és ennek a házába van beépítve a közel 200 lovas elektromotor is. Ami a hibrid rendszert illeti, az elektromotort egy bruttó 29,5, nettó 25,7 kWh-s akku táplálja, amivel papíron 82-88 kilométeres tisztán elektromos hatótávot ígér az XM. A maximális töltési sebesség nem túl acélos, 7,4 kW, amivel azért 4 óra 15 perc alatt tele lehet pumpálni a csomagot. Ami a futóművet illeti, természetesen alapáron jár az adaptív rendszer aktív oldaldőlés-gátlóval, míg a fékhatásról elöl hatdugattyús fix nyergek, hátul pedig egydugattyús úszónyergek gondoskodnak, természetesen belső hűtésű tárcsákra feszülve.
A tető igazán különleges lett - galéria
Az utastérbe bepillantva a legújabb BMW megoldásokkal találkozhatunk, és bár egyes részleteket átemeltek a tervezők a koncepcióból – mint például a különleges felületű tetőborítás –, de a középkonzol egyediségét azért hiányoljuk kicsit. A kék-barna kettős színösszeállítás a különleges barna bőrrel azért megmaradt, és szinte mindent beborít a nemes anyag az utastérben – nyilván felárért. A prémium hangrendszer, a látványos betétek és a sportülések sem maradhattak el, és bizonyára a helykínálat is a méretekhez igazodóan bőséges lesz.
Ahogyan az iDrive rendszerből is a legmodernebbet kapta az autó, úgy a vezetéstámogató és biztonsági rendszerek terén is mindent belegyömöszöltek az XM-be a gyáriak, amit csak a BMW tud. A bajorok persze azt ígérik, hogy az XM méreteit és tömegét meghazudtoló menettulajdonságokkal bír majd, és nincs kétségünk afelől, hogy „ahhoz képest” valóban lenyűgöző lesz az autó, de abszolútértékben azért messze elmarad majd egy „földszintes” M modelltől.
Hatalmas lett az XM - ritka, hogy a fekete színre szavaznék, de az XM-nek kifejezetten jól áll
Ha úgy vesszük, az X6 M is jóval fürgébb, hiszen Competition csomaggal, 625 lóerővel 3,8 alatt futja meg a 0-100-as sprintet. Az XM ugyanakkor a konkurensektől is elmarad, hiszen például a Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid 3,5 másodperc alatt képes letudni a 0-100-as sprintet, és biztosak vagyunk benne, hogy kanyarban sem lassabb. Persze a BMW maga sem tagadja, hogy a legfőbb piacok az USA, Kína és a Közel-Kelet. Európában valószínűleg a nagyjából 70 milliós alapár is biztosítja majd, hogy ne legyen tömegmodell az XM-ből – és akkor az erősebb verzió áráról ne is beszéljünk.

