Az automata váltókat Európában sokáig a ’lusta’ amerikaiak vágylohasztójának tartották. A technika fejlődésével (és tegyük kezünket a szívünkre: elkényelmesedésünknek is köszönhetően) azonban mára a legtöbb kategória legtöbb típusából találunk kuplungpedál nélküli változatot. Ott tartunk, hogy számos modellhez egyáltalán nem terveznek manuális egységet, sőt, sportautókra szakosodott gyártók fordítanak véglegesen hátat neki.
Érthető a gyártók hozzáállása; a piac diktál, a vevők pedig bal lábukkal szavaznak. Mindenkor ugrásra kész, hatékony, az üzemanyaggal és a stopperrel is jó viszonyban van – a legjobb automaták gyakorlatilag mindenben felülmúlják a kézi váltókat. Egyre több hívük is van. Egy dologra viszont nem képesek.
A csendélet címe: a három pedál és a váltókar
Aligha adják meg a klasszikus élményt, amikor két lábfej jut három pedálra, illetve ne felejtsük el: egyik kezünkkel a legdurvább helyzetekben is rendszeresen el kell engedni a kormányt. Sajnos vagy nem, egyre több, sportosnak mondott vagy akár kifejezetten pályahasználatra felkészített autó fosztja meg sofőrjét ezektől a hagyományos impulzusuktól.
De a Hondánál szerencsére másképp gondolkodnak. Nem csupán elkészítik a következő, azaz 11. generációs Civic Type R változatát, hanem megmarad a manuális váltó lehetősége is. Tovább megyünk: csakis H-kulisszás fődarabbal lehet megrendelni az autót. Ilyen hírek hallatán önkéntelenül is mosolyogni támad kedvünk. Nézzék csak:
Egy másik aspektusból vizsgálva: aligha gondolhatjuk, hogy ne találná meg a közönségét egy villámgyors duplakuplungossal szerelt Type R. A japánok mégsem készítik el, ragaszkodnak az elveikhez. A koncepció mögött persze pénzügyi megfontolások is húzódhatnak: előfordulhat, hogy az automata opciója összességében nem dobná meg annyival a darabszámokat, hogy behozná a tervezési költségeket.
Mindenesetre örüljünk, hogy a Honda (kategóriájában hagyományosan a legjobbak közé tartozó) kézi váltója túléli 2021-et és egy igazán erős motor mögé csavarozva marad velünk – legalább középtávon. Hogy az évtized második felében mi várható, az egyelőre megjósolhatatlan, döntse el helyettünk az idő.