1994-ben a Toyota – saját bevallásuk szerint– világújdonságot mutatott be: az első RAV4 modellt, amely hatásosan ötvözte a szabadságot szimbolizáló terepjáró képességet és robusztusságot a kompaktokra jellemző méretekkel és kezelhetőséggel. Azóta 24 év telt el, és bár a RAV4-nek immár rengeteg ellenféllel kell megbirkóznia, hibrid hajtásláncával még most is kiváló ajánlat, és ez a Párizsban végre Európa számára is bemutatkozó vadonatúj generációra is igaz.
Az úttörő szellemiség a japánok ígérete szerint továbbra is jellemzi a vadonatúj, immár ötödik generációs RAV4-est, amely a Párizsi Autószalonon mutatkozott be az európai közönségnek. Az kétségtelen, hogy formailag igencsak markánsra sikerült az autó, amely ezúttal szakít a testvérekkel, és a saját útját járja a jóval marconább, szögletesebb vonásaival.
Jól állnak az agresszív vonások a RAV4-nek - galéria
Az alacsonyabbra helyezett súlyponttal és a jelentősen megnövelt merevséggel a GA-K jelű platformra épített új RAV4 kiváló kezelhetőséget, menetkomfortot, tágas utas- és csomagteret ígér, miközben alacsonyan húzódó gépháztetejével és tetővonalával, illetve az elődnél 1,5 centivel nagyobb hasmagasságával terepjárósabb megjelenést kapott. A hasmagasság növelése ellenére a magasság 1 centit csökkent (1650 mm), miközben a szélesség ugyanennyit nőtt (1855 mm), a hossz pedig fél centivel lett rövidebb (4600 mm), annak ellenére is, hogy a tengelytáv 3 centivel nagyobb lett (2690 mm).
A komfortosabb kabinban nemcsak több a hely, de a minőség is magasabb szintet képvisel – ezzel pedig már az elődnél sem volt probléma. A belső formák egyébként a külsővel ellentétben sokkal inkább hajaznak a Toyota legfrissebb modelljeire, így hasonló kezelőszerveket és a középkonzol tetején, táblagép-szerűen helyet foglaló multimédiás megjelenítőt kapunk. A megnövelt tengelytávnak köszönhetően minden irányban nagyobb tér fogadja az utasokat, és a csomagtér is 79 literrel nagyobb lett (629 liter).
Különleges az új digitális visszapillantó - galéria
A japánok egyéb izgalmas újdonságokkal is készültek, mint például a digitális belső visszapillantó. Az eszköz használható hagyományos, fényre elsötétedő elektrokróm tükörként, amely közvetlenül az autó mögötti forgalmat mutatja, vagy akár szélesebb látószöget adó digitális monitorként. Egy kapcsoló megnyomásával a hátsó ablaknál elhelyezett kamera képe nagy felbontásban, valós időben jelenik meg a tükörben. Ez a megoldás akkor is biztosítja a megfelelő hátra látást, ha egy nagyméretű csomag, vagy egy magas hátsó utas kitakarná a képet. A kamera ráadásul sokkal szélesebb látószöget kínál, a vezető pedig mindent részletesen beállíthat a képen, még a zoom mértékét is. Van ugyanakkor 360 fokos kamera és prémium JBL audiorendszer is, az adaptív tempomatot, a sávtartót és a táblafelismerőt is magában foglaló Toyota Safety Sense-ről már nem is beszélve – utóbbi ráadásul alapáron jár, akárcsak a teljesen LED-es fényszórók.
A RAV4 „csodája” azonban még mindig leginkább a hibrid hajtáslánca lehet, hiszen a nyugat-európai vásárlók túlnyomó többsége az elődmodellből is ezt választotta (2018-ban 85%-os részaránnyal). Az új 2.5 literes, 222 lóerős összkerékhajtású, illetve a 218 lóerős elsőkerékhajtású hibrid hajtásláncok teljesítménye, rugalmassága és hatékonysága várhatóan még vonzóbb lesz a vásárlók számára, miközben a kategória legcsekélyebb üzemanyag-fogyasztásával és károsanyag-kibocsátását ígérik a gyáriak – az előd valóban meggyőző volt.
Az összkerékhajtású verzió esetében konkrét számokkal kifejezve ez 8,1 másodperces 0-100-as sprintet és mindössze 4,5 literes vegyes fogyasztást jelent. Az összkerékhajtást alaposan továbbfejlesztették a Toyota mérnökei, hogy az autó minden úton magabiztosan mozogjon, amit többek között a csúszós útfelületekre készült Trail üzemmód is jól mutat. Az autó áráról egyelőre még nincs információ, de néhány százalékkal szinte biztosan drágul majd az elődhöz képest. Ugyan a sajtóanyagban nem esett róla szó konkrétan, de az új RAV4 egy normál kétliteres, benzines egységgel is elérhető lesz majd, manuális és automata váltóval egyaránt, de az összkerékhajtás alapból jár majd hozzá.


