A Volvo kapcsán éppen a múlt héten számoltunk be róla, hogy 2030-ra a Volvo teljesen megszünteti a bőr használatát autóiban, ezúttal pedig a Škoda háza tájáról érkeznek érdekes hírek a belső anyagfelhasználás kapcsán: kétféle, könnyen és olcsón előállítható matériát terveznek bevetni, melyek az anyagi előnyök mellett a környezetvédelem szempontjából is előnyösek.

Mondanunk sem kell, minden gyártó számára nagyon fontossá vált környezetünk védelme – többek között a Volvo is ezért áll le a bőr használatával, lecserélve azt más, újrahasznosított anyagokra –, a Škoda pedig ennek érdekében okos megoldásokkal állt elő, melyeket egy csonkolt Octavia utasterében mutattak be nemrég. Az új anyagok amellett, hogy környezetkímélők, leegyszerűsítik a beszállítói hálózatot, ezzel spórolva a márkának – mindez pedig úgy lehetséges, hogy gyakorlatilag a gyár környékéről származó alapanyagokat választottak.

Az egyik, már elkészült és hamarosan használatba is kerülő matéria a díszbetéteket helyettesítheti a jövőben, és pépesített cukorrépából készül. A felhasznált cukorrépa a Škoda Mlada Bolselav üzemének közeléből, Dobrovicéből származik, ezzel egyrészt segítve a helyi vállalkozókat, másrészt rövidítve a beszállítói láncot, amivel kevesebb szén-dioxidot pöfögnek a levegőbe.

Nem csak "zöldek", mutatósak is az új anyagok - a tapintás már más kérdés

A másik, egyelőre még kísérleti fázisban lévő anyag egy díszfűből, a miscanthusból készül, amely kifejezetten gyorsan nő, és ráadásul – persze amíg le nem vágják felhasználás céljából – a széndioxidot is magába szívja. Ha mindez nem lenne elég, az új anyagot abból a maradékból készítik el, amely a bioüzemanyag előállítása során keletkezik, így tovább zöldítve a folyamatot.

A képeken látható utastérben a fának is nézhető, narancssárgás betétek cukorrépából, míg az A-oszlopok és az ajtók műanyagnak tűnő világos betétjei a díszfűből készültek. Hogy teljes legyen a fenntarthatóság, a műszerfalon, az üléseken és az ajtókon is látható matéria egy újfajta gyapjú, amely teljes egészében újrahasznosított PET palackokból készül. A Škoda persze nem áll meg itt, és minden hasonló megoldást figyelemmel követ majd – sőt, akár saját maga is nekiáll a kutatásnak és a hasznosításnak. A végeredmény a cseheknél is a műanyag és a bőr használatának teljes kizárása szeretne lenni.