A hiperautók teljesítményét hozza szuperautós áron, teszi mindezt győri szívvel – röviden ez az új Donkervoort D8 GTO-JD70 R. Az R utótag nélküli Donkervoorthoz képest fontos különbség, hogy a radikálisabb kivitel nem kaphat rendszámot.

A JD70 egyébként az alapító Joop Donkervoort hetvenedik születésnapja alkalmából készült el. A valaha gyártott leggyorsabb Donkertvoort (immár a JD70 R-ről van szó) abszolút körrekordok megdöntésére is alkalmas lehet. Az autó nem csupán gyors, de konstrukciójának köszönhetően hatékony is: a hasonlóan gyors vetélytársakhoz képest szinte eltörpül a modell üzemanyag-, fék- és gumiköltsége.

Kevés autó gyorsabb a Koenigseggnél; a JD70R ilyen

Verseny ABS (a Bosch M5 Clubsport verziója), tűzoltókészülék, hatpontos versenyövek és tervezett gyűrődőzónák jelzik: 2020-ban még egy ennyire extrém pályaautónál is fontos az emberélet. A telemetriai adatok valósidejű közvetítésével pedig az eredeti cél, vagyis az utolsó ezredmásodpercek lefaragása is könnyebbé válik.

Spa-Francorchamps-ban öt másodpercet ver kevésbé radikális testvérére a JD70 R. Ennél is beszédesebb adat, hogy még az 1100 lóerős és 2000 Nm-es Koenigsegg Regera idejénél is három másodperccel jobbra képes.

Radikális, klasszikus, mégis modern megjelenésű

A JD70-hez hasonló az R-es kivitel vázszerkezete: a csövekből készített acél létraszerkezetet szénszál és alumínium felhasználásával varázsolják egyszerre könnyebbre és merevebbre. A saját tömeg mindössze 715 kilogramm. Kettős keresztlengőkaros futómű kerül az autó elejébe és hátuljába is; a négy irányban állítható Intrax lengéscsillapítók 20%-kal keményebbek az alapot jelentő testvér hasonló egységeinél.

F1-es ihletésű a szekvenciális váltó. A hatsebességes Quaife egység 15 kg-mal nehezebb ugyan az ötfokozatú kézi váltónál (ami 23 kg), de a villámgyors váltások bőven ellensúlyozzák a plusz tömeget.

Slick gumikon gördül

Már egy közepes motorral is elég gyors lenne a Donkervoort, de egy briliáns erőforrással egyenesen őrült gyorssá válik: az Audi Sport öthengeres motorja 422 lóerős, az 520 Nm-es csúcsnyomaték 1750 és 6350 percenkénti fordulatszám között folyamatosan jelen van. A két és fél literes egységbe könnyű lendkerék kerül, így 5850 és 7000 között valóban csak egy szemvillanásnyi idő telik el.

A versenypályákra is begyűrűző zajnormákról sem feledkeztek meg a tervezők; a legszigorúbb (még reális) korlátozásnak is megfelel az oldalra helyezett kipufogójával a klasszikus időket idéző JD70 R. Ráadásul még a francia FFSA biztonsági előírásainak is megfelel a különlegesség – ez pedig a hasonló felépítményű autók között egyáltalán nem magától értetődő tulajdonság. Vagyis Európa összes jegyzett pályáján elindulhat a remekmű.

Természetesen versenyövek kerülnek az autóba; a HANS-kompatibilitás is természetes

A Ravenol egyedi fejlesztésű kenőanyagait használják a hollandok, hiszen a JD70 fejlesztése során kölcsönösen lenyűgözte egymást a két cég.

Elöl 310x24 mm-es tárcsákat és hatdugattyús féknyergeket találunk, hátra 285 mm-es tárcsák és (opcionálisan) szintén hatdugattyús nyergek kerülhetnek. A slick gumikat (és az esőabroncsokat) a koreai Nankang fejlesztette: az első kerekek mérete 235/45 R17, hátul viszont 245/40 R18-as abroncsokat hord a JD70 R. Akár szénszálas felnik is kerülhetnek az autóra, valamint gumimelegítőket is rendelhetnek a vevők.

Hollandia legújabb büszkeségében győri szív dobog

Hagyományos kormányszerkezettel és közvetlenebb áttételezésű szervokormánnyal is szerelhetik a versenygépet. Denis Donkervoort ez utóbbit ajánlja a portékájához, szerinte az elektronikus rásegítésű rendszerrel gyorsabb az autó.

A nettó 200 ezer eurós ár a fenti vázolt köridőkhöz viszonyítva egészen jutányos, de ne felejtsük el, hogy a versenypályára eljutást megdrágítja a forgalmi engedély hiánya.